Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Haziran '21

 
Kategori
Güncel
 

Bize özel parlamenter sistem!

,... Yoksa "Türk tipi"(!) mi demeliydim?

*

"Parlamenter sistem", halkımızın ve siyasilerimizi yabancı olmadığı bir sistemdir...Ama bu sistemin, "Türkiye'de uygulanış şekli ya da gidişatı", özellikle Avrupa'da bu sistemi uygulayan ülkelerden çok farklı olduğunu söylemek gerekir...

Ben de, bu bloğumda bu farklı uygulanış şeklini anlatmaya çaılşacağım...Bloğumun sonunda da, yukarıda attığım, üst ve alt başlıklarının doğruluğunu göreceksiniz diye düşünüyorum...

*

Anlatacaklarıma bir başlangıç tarihi düşündüm; ama bulamadım...Çünkü, Cumhuriyet kurulduğundan günümüze yaklaşırken, Türkiye'de, böyle sistemin; yani "parlamenter demokrasi sistemi" diye bir dönemin yaşandığına dair inandırıcı ya da doyurucu bir  iz göremedim.

*

Atatürk Dönemi'nde, bir Meclis vardı; ama bu Meclisin, günümüz anlayışında,  bir "parlamento" olduğunu düşünemedim. Yönetim şekli de "Meclis Hükümeti" idi.

Bu dönemde, Mustafa Kemal(ATATÜRK), Fevzi Çakmak, Rauf Orbay ve Fethi Okyar sırasıyla "başbakanlık" yaptılar.

*

1923'ten sonra...

- Fethi Okyar gitti / İsmet İnönü geldi

   İsmet İnönü gitti / Adnan Menderes geldi

- Sonra, ASKER geldi(27 Mayıs1960)

   Adnan Menderes gitti(İdam edildi)

- İsmet İnönü geldi(Daha doğrusu getirildi)- (CHP+AB Koalisyonu)

- ASKER kıpırdadı(22 Şubat 1963-27 Mayıs'çıları tasfiye etmek içi)

Bu gelişmeleri, benzerleri ile, 2017 -2018 yılına kadar(16 Nisan 2017 Referandumu ve arkasından 9 Temmuz 2018 Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi'nin uygulamaya geçilmesi) sürdürebiliriz.

*

Bloğumun "üst" ve "alt" başlıklarında belirttiğim gibi bu sistem(hala içimden "parlamenter sistem" diyeceğim gelmiyor. Bu nedenle, ülkemde uygulanan bu sisteme, "bize göre" ve "Türk tipi" demek istiyorum.

Bu sistem, bana göre, yukarıda da küçük bir örneğini verdiğim gibi, ülke yönetimine "gelenlerin-gidenlerin" çok olduğu bir sistemdir...Sanki, "gelenlerin-gidenlerin" otomatiğe bağlandığı bir sistem...

Bu sistemin, ülkemize özgü en önemli yanı da, ASKER'in de, zaman zaman bu "gelip-gidenlerin" kervanına katılmasıdır.

ASKER'in, bu katılımları, ya muhalefetin "asker göreve" çağrısı ile ya da Okyanus ötesinden,(Genelde ABD'nin) yönlendirilmesi ile olurdu...

*

Canınızı sıkmamak için fazla uzatmak istemiyorum.

- 1923 Yılından, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi uygulamaya başladığı 2018 yılına kadar geçen 95 yıl içnde, 65 hükümet görev yaptı. Yani(95:65=1.4); yani, 1.4 yılda bir hükümet...

- Bu 65 hükümetin "gelip-gitmeleri", arasına, 6 kez de ASKER'in "gelip-gittiğini" de unutmayalım...(Böyle bir "parlamenter sistem yönetimi", üstelik de "demokrasi ile anılan", dünyanın hangi ülkesinde görülmüştür acaba?

*

S O N U Ç...

Sözüm ona, "parlamenter sistem" adı verilen bir "yönetim şekli" uygulanmıştır bu ülke...Bunun "nasıl" yaşandığını anlatmaya çalıştım..."Denemenin" başarısızlığı görülmüşken, aynı sistemi bir kez daha tekrarlamak ne kadar doğru olur; hatta "iyileştirmek" ve de "güçlendrmek" düşüncesi olsa da...

Acaba, diyorum...Denenmiş ve başarısızlığı kanıtlanmış olan, geçmiş parlamenter sistem yerine, aynı düşünceyle; yani "iyileştirme ve güçlendirme çalışmaları" ile mevcut  "Cumhurbaşkanı Hükümet Sistemi"ni ileri taşımak daha doğru olmaz mı?

Böylece, Parlamenter Sistem''in, "olmazsa olmazları olan", birbirine benzemez olan siyasi partilerin, hükümet kurma dönemlerindeki, "koalisyon" ve de "o bakanlık sizin; bu bizim olsun" tartşmalarının da önüne geçilmiş olur...Bu "olmazların" tartışmaları yüzünden bu ülkede, aylarca hükümet kurulamadığı zamanları yaşamıştır ...

Bunları unutmayalım...

*

S o n  d e y i ş i m...

Dün'ün, "Meclis Başkanlığı Hükümeti Sistemi"nden, günümüzün "Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi"ne...

Milletimizin ve devletimizin yarını, bugümüzden daha aydınlık olsun...

 

cdenizkent

(12 Haziran 2021)

 

 

 
Toplam blog
: 979
: 1425
Kayıt tarihi
: 11.12.07
 
 

İstanbul doğumluyum. İlk, orta ve lise öğrenimi İstanbul'da tamamladım. İstanbul Üniversitesi'nde..