Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Ocak '08

 
Kategori
Yemek - Mutfak
 

Blog için aşure pişirdim

Blog için aşure pişirdim
 

Şöyle bir araştırayım dedim hepimizin severek yediği çoğunluğumuzun senede bir de olsa evlerinde pişen ya da komşuda pişer bize de düşer misali hele birde samimi olmadığımız komşular var ise ve tepsi tepsi aşure dağıtıp bize de düşer mi diyerek dolu tabaklarla çıkan giden komşunun boş tabaklarla dönüşünü hüzünle izleriz çok zaman perde arkasından.

Bugün benimde yanımdan öyle bir tepsi geçti…

Kedinin ciğere baktığı gibi baktım. Allahtan hava kararmıştı da komşu kızı gözlerimde ki o aşure aşkı ile yanan ışığı görmedi.

Muharrem ayının onunda yapılan aşure “aşara” kelimesinden türetilmiş.Bu nedenle Arapçada onuncu anlamına gelen aşure ismi verilmiş.


Pek çok anlamlar yüklenmiş aşure nin nasıl ortaya çıktığı ile. Kimin aklına gelip bu muhteşem karışımı ortaya çıkardı ise, gerçekten yaratıcı imiş.


Benim en hoşuma gideni İslam dininde inanılan peygamberlerden olan Nuh’un tufandan sonra Aşure Günü'nü kutlamak için geminin ambarında kalan erzakı karıştırıp bir tür tatlı yiyecek hazırlaması ile ortaya çıkması.


Aşure her zaman yapılabilir elbet. Bunun için çok zaman çocukların yalvarmaları gerekir. Keyif alırsınız onların bu yakarışlarından. Yaptığınız halde tüketilmeyen yiyeceklerin intikamını da alırsınız böylece. Yaşasın kötülük.

Aşure ye pek çok şey katılabilir. Yöre yöre de farklı pişirilir ama ne olursa olsun annemin aşuresi pek bir tatlı olurdu ya. Şimdi pek çoğunuzun annelerinin aşurelerini düşünüp ağzının sulandığını duyar gibiyim. Hadi bir koşu gidip bir mendil filan alın.

Uzun bir zaman dilimi gerektirir aşure. Evde bulaşık olmadık kap kalmaz. İçine konacak tüm malzeme nerede ise ayrı ıslatılır, haşlanır, adeta törenle aşurenin pişirilmesi başlardı.

Arada bir çoluk çocuğa da bağırılır tabi.

“Ayak altında dolaşmayın, ben kime diyorum? Cevizi ayıkladın mı Halide? Nursen sen de kuş üzümünü ayıkla. Mutlu mavi bırak elindeki bebekleri gel bir işin ucundan da sen tut.

Eziyeti çok tadı muhteşem tatlı için nohut, kuru fasulye, buğday, bakla, elma, bulgur, kuş üzümü, pirinç yemiş( bu en son konur yoksa karartıverir aşuremizi dilli düdük eder komşular sonra) ceviz fındık tarçın nar konur.

Anneler takıntı yaparlar ille de 41 çeşit malzeme konmalı diye. Hatta konu komşudan gelen aşurenin içindekini üşenmeden sayarlar. Mutlak bir fazlası ile aşure kaynar o evdede.

41 çeşit sorunu bir kaşık bal yardımıyla çözülebilir, arı bal yapmak için o bitki senin bu bitki benim diye gezdiğinden 41 çeşidin balda toplandığına inanılır. Bu da pratik bir çözüm değil mi? Pişir balı aşure niyetine yesin herkes…J

Bazı anneler de abartır evde kızı olanlar aşure kaynatıp dağıtırlarsa kızların kısmetinin açılacağına inanılır. Kızı olan anneler marş mutfağa…

Pazar günü kardeşime davetli idim aşure yemeğe. Ah dostlar bu kadar güzel olurmuş aşure, öyle kasede filanda yemedim, bayağı koca bir tabak sıcak sıcak yedim.

Baktım yine bir koca kase yanıma paket yapıldı verildi. Bugün yemek sonrası dibine darı ekeceğim.

Sevgi ile aşureli günlere.

 
Toplam blog
: 292
: 1094
Kayıt tarihi
: 08.03.07
 
 

Yazmaktan hoşlanan... Kelimeleri renklendiren bir sihirbazım ben.. Bodrum'da yaşamaktayım.. Sev..