Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Nisan '07

 
Kategori
Blog
Okunma Sayısı
621
 

Blogda mükemmeliyetçilik doğru mu?

Blogda mükemmeliyetçilik doğru mu?
 

Sanırım blogun öteki iletişim ortamlarından en önemli farkı amatörle profesyonelin; ilkokul mezunuyla doktora mezununun; ortaöğretim öğrencisiyle üniversite öğretim üyesinin; ücra bir köşedeki köy öğretmeniyle dünyanın bir ucundaki göçmenin; işlerinden arta kalan zamanda bir şeyler karalamaya çalışan evkadınıyla profesyonel gazetecinin; birkaç kitabı yayımlanmış yazarla henüz günlük defterinin yarısını bile doldurmamış heveslinin; on beş yaşındaki yeniyetmeyle emekliliğinin üzerinden yirmi yıl geçmiş “delikanlı”nın bir arada yazıp ürünlerini okura sunduğu bir platform olması... (Cümlenin uzunluğu için özür dilerim; daha da uzatabilirdim ama fazla eziyet olmasın size!)

Bu işin özelliği de güzelliği de burada. Çoksesli ve çok renkli bir buluşma alanı. Yüzlerce hayattan binlerce deneyim, binlerce öykü, binlerce haber, bir o kadar anı... Hayaller, hayalkırıklıkları, hedefler, görüşler... Hepsinin temelinde de engellenemeyen bir anlatma ve paylaşma isteği... Buraya kadar ve böyle kaldığı sürece güzel. Milliyet Blog’un ilk günlerinden son birkaç ay öncesine kadar burada o amatör ruh hakimdi. Birbirimizi bir aile, bir arkadaş grubu gibi görür birbirimize karşı istisnalar olsa da öyle duygular beslerdik. Reyting almak, okunmak, yorumlanmak, takdir görmek her zaman önemliydi. Sanırım bu konuda ilk blogu kaleme alan ya da alanlardan biri bendim. http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=8210

Ancak zamanla bazı şeyler değişti. Rekabet başka boyutlara sıçradı; amatör ruh, ve masumiyet yerini küçük hesaplara bıraktı. Yazarlar, yazılar birbiriyle yarışmaya başladığı zaman işin esas esprisi kayboldu. Benimki az okundu, onunki çok okundu, ben şu kadar yorum aldım, ötekine bu kadar mesaj geldi derken iş başka bir mecraya dökülmeye başladı. Bir süre sonra da herkes bir ucundan kapılıp gitti bu girdaba. Bunlar belki kaçınılmaz olarak yaşanacaktı. Zaten yazma hevesinin altında çoğu zaman farkında bile olamadığımız bir öne çıkma, kendini gösterme arzusu yatar. Yoksa niçin bu kadar zaman harcayıp burada herşeyimizi ortaya dökmek için kendimizi heba edelim?

Yani hayatın her alanında olduğu gibi burada da rekabet olacaktır; yarış olacaktır; tartışma ve polemik olacaktır. İyi ve kötü yazılar olacaktır. Aynı kişinin bir yazısı biraz daha vurucu bir başka yazısı biraz baştan savma olacaktır. Bunları konuşur ve tartışırken buradaki oluşumun esas kaynağını gözden kaçırmamalıyız. Eli kalem tutan herkes içinden geleni, anlatmak istediğini elinden geldiği kadarıyla yazmalı. Böyle platformlarda ustalıktan ziyade amatörlük, edebiyat yeteneğinden çok katılım önemlidir. Aksi geçerli olsa, blog siteleri ve tabii Milliyet yalnızca kırk elli tane yetenekli blog yazarını kadrosuna dahil eder ve onlara belki de belli bir ücret karşılığında yazdırırdı. Sanırım burada esas amaç olabildiğince interaktif, olabildiğince geniş yelpazede, genişçe bir okur - yazar kitlesi yaratmaktır.

Hal böyle olunca burada yazanlardan çok kaliteli yazılar beklemek pek de gerçekçi değildir. Hem çok kaliteli hem pek naif ve amatörce yazılar bir arada yer alabilir. Birisi ötekini yok saymamalı, yok etmemelidir. Yetenekler eşit olmayabilir ama fırsatlar eşit olmalı. Burada medyada çalışan, yerel gazetelerde köşe yazan, gazetecilikten emekli olan, dolayısıyla profesyonel, yarı-profesyonel ya da doğuştan yazma yeteneği olup bunu daha da geliştiren blog yazarlarının bu işle daha amatörce uğraşan yazarları kaliteli yazamamakla eleştirmesi bana pek de doğru gelmiyor. Belki onlara yol göstermek, örnek olmak, bazen bariz hatalarını uygun bir dille hatırlatmak daha yapıcı bir yol olur. Onların da Bloga ilk başladığı günlerle sonraki dönemler arasında yazdıklarını gözden geçirip biraz daha ilerleme kaydetmeye çalışmaları elbette herkesten önce kendileri için gereklidir.

Eksenimiz katılım, paylaşım ve çok seslilik olmalı; her kafadan bir ses çıkmalı. Önemli olan içimizden geleni samimi bir şekilde, yazı dilinin imkânlarından yararlanarak anlatmaya çalışmak. İlginç hikâyeler bulup, olgular arasında daha önce kimsenin aklına gelmemiş bağlantılar yakalamak. Bırakalım bunu ne kadar becerebildiğimize okuyanlar karar versin. Burada zaman zaman mükemmel yazılara da rastlanabilir ama esas beklenti mükemmellik olmamalı. Kınanması gereken, blog yazma hırsı uğruna kopyala - yapıştır yazarlığı yapmak, kişileri hedef almak, ırkçılık ve kolaya kaçmaktır.

Çoğumuz okunma oranlarını kafasına takıp bunu bir sorun ve tartışma meselesi haline getiriyor. Ümit Culduz'un emek vererek ortaya çıkardığı okunma oranı sıralaması bir şeyleri gösteriyor ama birçok gerçeği de gizliyor. Yanlış anlaşılmasın, bunu Ümit Bey yapmıyor, bu zaten istatistiğin doğası gereği böyle. Halihazırdaki okunma oranı sizin ölçümün yapıldığı anda “ne kadar” okunduğunuzu gösterir ama “neden” ve “nasıl” o ölçüde okunduğunuzu açıklamaz. Bunun için ayrı bir analiz yapmak gerekir. Çok derin bir analize de gerek yok, basit bir gözlem bile bazı şeyleri anlamaya yarayabilir. Mesela, blogunuzun anasayfada kalış süresi, milliyet.com.tr’deki bannerlara çıkıp çıkmadığı, e-postalarınızın altına blogunuzun linkini ekleyip arkadaşlarınızın okumasalar bile görüntülemelerini sağlama, isminizin Milliyet Blog’da tanınma oranı (mesela bu konuda benim gibi ilk jenerasyon blog yazarları daha avantajlı) cinsiyetiniz, sayfanızdaki resminiz, seçtiğiniz konular, başlığın çekiciliği, ilk paragrafın vuruculuğu, önceki yazılarınızın okuyanlarda bıraktığı izlenim gibi birçok faktör okunma değilse de görüntülenme oranınız etkiler. Doğal okunma oranının yanı sıra Ümit Bey’in gözlerini bozma pahasına yaptığı gibi reytingi hormonlamak da mümkündür!

Bu konuda belki yorum sayısı bir derecede güvenilir bir gösterge sayılabilir ama onun da çözümünü bulmak pek zor değildir. Mesela birkaç arkadaşınızın her yazınıza alakalı alakasız yorum atması sizi yarışta birkaç adım öne çıkarabilir. Ben şahsen kendi yazısına üst üste üçer kelimelik beş tane yorum atan bir yazara bile rastladım! İnşallah silinmemiştir o blog. Bu türden şık olmayan yöntemlere sapıp sapmamak da sizin elinizde. Ama bu yolla herhalde sadece kendinizi tatmin edebilir ya da kendinizi kandırabilirsiniz.

Yazının sonunda söyleceğimi başta söylemiş durumdayım; yine de bir daha tekrarlayayım: Burada aslolan çok seslilik ve amatör ruhtur; içtenliktir; mükemmellik gerekmez Her meslekten, yaştan, eğitim düzeyinden, coğrafyadan, görüşten insanların seslerini bir birlerine iletebilmeleridir. Yazıların kalitesinin onay merci sadece okurlardır. Bir yazarın ya da yazının çok görüntülenmesi yazarın yeteneğinin ve yazının güzelliğinin işareti olamayabilir.

Herkese reyting canavarına yem olmadan iyi okumalar, iyi yazmalar...

Foto: http://www.deviantart.com

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

yorum başlığında çoğunluğa uydum. başka başlık bulamadığımdan değil, benim adım da celal, ondan! sevgili celal, sevgili celal...vallahi çok hoş yahu! bir kaç gün öncesine kadar, mail kutuma, neden özellikle bazı blog yazarlarının yeni yazı yazdığı haberi geldiğini merak ediyordum. bir arkadaşımızın yazısından öğrendim. meğer, bazı blogları okurken, bilmeden blog habercisi butonuna basmışım. bu yazını okuduktan sonra, o butona bilerek bastım. tebrikler ve selam...

mamut 
 13.04.2007 5:03
Cevap :
Merhaba sevgili adaşım, çok teşekkür ederim hem yorumun hem de blog habercine gönüllü olarak kaydettiğin için:)) Sevgiler, selamlar...  14.04.2007 16:18
 

Yine tansiyonumuz yükseldi. Bu demokratik ortama hayran olmamak elde değil ve hayranlıktan ne diyeceğimi şaşırdım yine. :)) Sevgiler, sevgiler...

Lale Beşe 
 12.04.2007 19:23
Cevap :
Peki. Sevgiler, selamlar...  12.04.2007 21:07
 

İyi yazı kötü yazı ayırımını bir de ben yapmak istiyorum. Blog yazılarını takip eden biriyim ve önem verdiğim şey ise yazının içeriği olduğu kadar yazım kurallarına da dikkat edilmiş olması. Eğer bir blog yazarı diğer bir blog yazarına yolladığı iki satırlık yorumda bile "de" ve "da" eklerini nerde birleşik nerde ayrı yazacağını bilmiyorsa, soru eklerini ayırmıyorsa ben o yazarı okumuyorum. Yoksa bir blog yazarının edebiyatçı olup olmaması, gazetecilik geçmişinin olması beni ilgilendirmiyor. Bir de şu yada bu sebeple "Uzun yazı okuyamıyorum" diyenlerin yazılarını okumuyorum. Çünkü okumaya zaman bulamayanın yazmak için de birikiminin yetmeyeceğine inanıyorum. Sevgiler..

Nilgün Akad 
 12.04.2007 1:29
Cevap :
Merhaba Nilgün Hanım, o türden imla hataları beni de rahatsız ediyor ama ben yine de okuyorum, bazen biçim yetersiz olsa da içerik daha dolu olabiliyor. Uzun yazı konusunda de herkesin okuma alışkınlığının bir olmadığını unutmamak lazım. Sevgiler, selamlar...  12.04.2007 21:04
 

astrolojiyi faldan, astrologu falcıdan ayıramayan bunu diline dolayıp prim yapma çabasında olan ucuz yorumcuların aman canım astroloji zaten çok okunur deme olasılığı kuvvetle muhtemel. Bloglarda astroloji ve burç kategorisinde yazmış ve yazanların okunma oranlarına göz atmaları bu tezlerine verilecek cevaptır. Satış listesindeki onlarca astroloji kitabının satış rakamlarına bakmalarını söylemeyeceğim:)) kalplerine inmesin o kadarı! Bu arada ben en az okunanlardan Fatırcıyı(uluslararası politika) ve Yaşar Özen' i(akut) keyifle okuyorum. Savaşı severek okuyorum, ciddi ve alanında çok tanınmış bir uzman. Onun bulunduğu yeri çok hakettiğini düşünüyorum. Sizin yazılarınız beni ağlatıyor. Yeni katılanlar arasında çok değerli, samimi ve amator pek çok yazar adayı buluyorum. Israrla müzik yazmasını seviyorum Açelya'nın. Yazılarında tutarlılık ve uzmanlık olan blogerları tercih ediyoruz hep birlikte..Sevgiler

Su Karakuş 
 11.04.2007 14:30
Cevap :
Sevgili Su, astroloji benim pek ilgi alanıma giren bir konu değil ama ne yazana ne de okuyana lafım olur. Ama senin haftalık yorumlarını okuyorum o başka :) Senin de belirttiğin gibi, herkesin kendine daha yakın bulduğu, tarzını beğendiği blogcular vardır, zaten öyle de olması gerekiyor. Katkıların için çok teşekkür ederim. Sevgiler, selamlar...  12.04.2007 10:18
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 431
Toplam yorum
: 4967
Toplam mesaj
: 287
Ort. okunma sayısı
: 3733
Kayıt tarihi
: 30.06.06
 
 

Anahtar kelimeler: Antep, İstanbul, Haziran, İkizler, Beşiktaş, MÜ İletişim Fakültesi, Gazetecilik. ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster