Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Eylül '17

 
Kategori
Müzik
 

Bolero ve Ben

Bolero ve Ben
 

Joseph-Maurice Ravel - Nazan Şara Şatana


Ben çok genç yaşlarımda Bolero dinlemiş ve etkilenmiştim.

O dönemlerde moda olan birçok şarkıyı da sevmiştim. Moda olan diyorum ya aynen öyle olmuştu, modası geçen havsalamdan da geçip gitti.

Bazı birkaç eserler var ki, tabi klasikler öylece kaldı.

İlk günkü güzelliği, ilk günkü heyecanı ile yıllara meydan okudu.

Ravel’in Bolero’su aynen öyle yaptı.

O hiçbir yere gitmedi…

 

Çok yakın bir zamanda, kulaklarımda müthiş bir ziyafetle çalışma masama, klavyemin tuşları ile ben hesaplaşırken yanıma geldi.

Ne yorgunluğum kaldı, ne bilmezliğim. Arkama yaslandım. Yıllar sanki film şeridi olmuş, gözlerimin önünden bir bolero süresince geldi geçti.

Müzik bitti, romantizm gitti, ışıklar yandı, klavyenin tuşları bana baktı. Gülümsedim.

Yazıya devam ettim.

Daha güçlenmiş, daha duyarlı olarak.

Müzik böyle bir şey! Size verdikleri çok şey var. Çok fazla…

Beni bu kadar etkileyen müziğin yaratıcısı onunla ilgili bilgilerini aktarıyorum.

 

Joseph-Maurice Ravel – Bolero

 

Fransız besteci ve piyanist.


20. yüzyılın önemli bestecilerindendir.


İspanyol müziği tadındaki eserlerinden en tanınmışları İspanyol Rapsodisi(1908) ve Bolero (1928)’dur.


Şehrazat (1898) adlı eseri Doğu müziklerine ilgisini gösterir ancak en çok İspanyol müziğine yönelmiştir.

 

Özellikle orkestrasyon konusunda çok başarılı olan Ravel’in en tanınmış eseri Bolero 'dur.

Bolero kadar ünlü bir diğer çalışması, 1922’de Rus besteci Modest Musorgski’nin eseri Bir Sergiden Resimler adlı piyano eserinin orkestrasyonudur.


1.Dünya Savaşı'nda yaşı ve sağlık sorunları nedeniyle orduya alınmadı, ancak ambulans şoförlüğü yaptı.

Savaştan sonra orkestra şefi olarak seyahat etti.

Özellikle ABD’de ilgi gördü, burada tanıştığı Amerikan caz müziğinin etkileri daha sonraki eserlerinde hissedilir.

Ravel 1921’de Fransız hükümetinin Légion d'Honneur ödülünü reddetti, 1931’de Oxford Üniversitesi’nin verdiği onursal doktorayı ise kabul etti.

İyi bir piyanist olan Ravel çok sayıda piyano eseri ve birkaç oda müziği eseri bestelemiştir.

 

Ben kitaplarımı yazarken onun eserlerini dinlemeye devam edeceğim, tavsiye ederim.

 

Nazan Şara Şatana

nazanss.blogspot.com

 

 

 
Toplam blog
: 1731
: 4678
Kayıt tarihi
: 09.12.10
 
 

Turizmci; Genel müdür Yazar ; Romanlar, senaryolar müzikkaller... Sinema filmleri, TV filmleri.....