Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Eylül '12

 
Kategori
Teknoloji
 

BTK rakamları “bazıları vergi vermedi” diyor

Geçtiğimiz haftanın bence en önemli telekomünikasyon konusu Türk Telekom’un hisselerinin yüzde 31 civarındaki bir kısmının satılması için harekete geçilmesiydi. Bu konuyu herkese daha iyi anlatabilmek amacıyla şirketlerin kar zarar tablolarına bakmaya karar verdim. Öyle ya bir şirketin yüzde 30’unu satacaksanız her sene size verdiği parayla bunu kıyaslamanız lazım. Buna göre Türk Telekom Grubu her sene devlete yüzde 31’e yakın hissesiyle yılda 700 milyon TL’nin üstünde gelir yaratıyor. Bunu bilmek ve ona göre hisse değerlemesi yapmak önemli.

Peki diğer şirketlerin durumu ne? Birkaç tablo ve BTK raporuyla bunu daha derinlemesine anlamaya çalıştım. Ortaya çıkan sonuçlar beni gerçekten şaşırttı. Örgün ulusal medyada gördüğümüz şeylerden çok daha farklı bir tabloyla karşılaştım.

Üç GSM şirketinin rakamlarına bakıldığında sadece Turkcell’in net kar ettiğini Avea ve Vodafone’un 2000’li yılların ortasından bu yana net kara geçemediği ortaya çıkıyor. Peki net kar etmek ne anlama geliyor? Birçok farklı açıklaması olabilir ama benim gibi muhasebe bilimine çok uzak biri için çok daha basit bir anlamı var: Eğer net kara geçiyorsanız vergi veriyorsunuz, geçemiyorsanız beslendiğiniz ülkeye sadece özel iletişim vergisi ve KDV gibi yollardan borcunuzu ödüyorsunuz demektir.

Sizin de birkaç tıklamayla bulabileceğiniz bu zarar rakamları da öyle az buz değil, 5-6 yıllık bazda bakıldığında şirket başına 4-4.5 milyar TL’lik bir meblağa ulaşıyor.

Hepimiz biliyoruz ki GSM şirketlerinin ülkenin teknoloji ve iş yaşamına katkıları çok büyük. Ancak ben bu katkıyı belli yerlere kaynak aktarırken değil, ülkeye vergi verirken de görmek istiyorum. Bu anlamda şirketlerin 2006 yılından bu yana devlete ödedikleri vergiyi bize iletebilirse, eğer bu konuda yarattıkları bir gurur tablosu varsa seve seve okurlarla da paylaşırım. Herkesin konuştuğu hatla şirket değil ülke ekonomisine yaptığı katkıyı bilmesi harika olur.

 
Toplam blog
: 69
: 9106
Kayıt tarihi
: 06.07.06
 
 

Yaklaşık 10 sene Milliyet gazetesi ve yayın grubunda çalıştıktan sonra basın ve sosyal medya danış..