Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Kasım '09

 
Kategori
Siyaset
 

Bu kalp 1980 öncesini de unutmaz

Bu kalp 1980 öncesini de unutmaz
 

12 Eylül 1980'in üzerinden 30 yıl geçti. O dönemde çok kişi askeri ihtilal nedeniyle çeşitli sıkıntılara maruz kaldı. 12 Eylül elbette eleştirilmeli, ancakbasit bir mantığı da gözardı etmemek gerekir. Herkes 12 Eylül'ü alkışlasaydı zaten 12 Eylül olmazdı çünkü bu darbe "birilerine" karşı yapıldı.

Benim kafamdaki soru şu; tam "kürt açılımı"nın konuşulduğu, "ergenekon davası"nın gündemde olduğu bir dönemde, böyle bir diziyi yapmak en hafif ifadeyle "yanlış zamanlama" olarak tanımlanabilir. Bana göre, bu kadar zaman bekleyip de böyle bir dizi yapmanın sadece 12 Eylül'ü yargılamak olduğunu sanmıyorum. Açıkçası toplumu özellikle askere karşı doldurmak, kışkırtmak olarak algılıyorum. Bir yargılama için her iki tarafında karşılıklı ve eşit olarak dinlenmesi gerekir. Bu diziyi sadece "gerçeğe dayandırılmaya çalışılmış basit bir senaryo" olarak izlemek daha doğrudur.

Ben diziyi başka bir ülkede çekilmiş gibi düşünerek izliyorum çünkü dizi aşırı derecede yanlı ve abartılı. Halkın 1982 Anayasası oylaması esas olarak 1980'in halk tarafından sorgulanması olarak yorumlanmıştı. Oylamada %92 oranında ezici bir çoğunlukla evet oylarının da çıkmasının da açıklanması gerekir. Kenan Evren bile zamanında şöyle demişti; "Açıkçası bu kadar bir oy beklemiyorum, benim tahminim % 60 civarında idi".

12 Eylül ihtilalinin aslında çok farklı yönleri var;

* 12 Eylül öncesi yapılanlar (Siyasilerin rolü, örgütlerin rolü, halkın tutumu ve dünyadaki genel yapı yani konjoktür)

* 12 Eylül zamanında yapılanlar (Askerlerin doğruları ve yanlışları, akademik bakış açısı, halkın bakış açısı, dış baskılar)

* 12 Eylül sonrasında yapılanlar (Demokrasiye geçiş, halkın siyasete ve siyaetçilere bakışı, düzeltilen ve düzeltilmeyen kanunlar, akademik çevrelerin düşünceleri, halkın istekleri, dünyadaki genel yapı, dış dünyadaki dostlar ve düşmanlar, gelinen son durum...)

Butün bunların yanıtları verilmeden, sadece bir tarafı ( o da yanlı bir şekilde) dinlemek bizi 12 Eylül gerçeğine götürmez. Keşke şartların daha uygun olduğu bir zamanda sadece 12 Eylül amacıyla çekilmiş olan bir diziyi konuşabiliyor olsaydık.

Bu dizi için aklıma gelen bir kaç düşünce şöyle

    Yapımcılar ve senarist iyi niyetliyseler kullanılıyorlar demektir. Yapımcılar ve senarist 12 Eylül 'de çok ciddi zararlar görmüşlerdir. Yapımcılara ve senariste özellikle hükümet veya yandaşları tarafından böyle bir görev verilmiştir.

Bu olasılıklar dışında iyi niyetli bir yapımcının 12 Eylül'ü bu şekilde anlatan bir diziyi yapmasını o günleri yaşayan birisi olarak, en kibar deyimle taraflı ve yanlı buluyorum.

Eğer yapımcı olsaydım, Aynı "Osmanlı Devleti" filminde olduğu gibi, "12 Eylül olmasaydı ne olurdu"nun filmini çekmek isterdim. Yukarıda bahsettiğim konular ve "12 Eylül olmasaydı" mantığı tam olarak cevaplanmadan "Bu kalp seni unutur mu?" dizisini br yargılama değil, "zamanlaması tamamiyle yanlış, tarihten beslenmiş bir senaryo" olarak görmek gerekir.

 
Toplam blog
: 64
: 968
Kayıt tarihi
: 28.10.07
 
 

Mülkiye İşletme mezunuyum ve aynı zamanda Sakarya Üniversitesi Maliye Bömlümünde doktora öğrencis..