Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ekim '18

 
Kategori
Eğitim
 

Bu Şehre Haksızlık Değil mi?

Bu Şehre Haksızlık Değil mi?
 

Galata Kulesi from Instagram


Bir önceki yazımda #TurkeyYerineTurkish kampanyasına ilişkin görüşlerimi paylaşmıştım. Bu yazıda turizmde marka olmuş ülkelere ilişkin örneklere ve bu bağlamda gerçekleşen ziyaretçi sayılarına bakarak bir öneri listesi sunabilmeyi arzu ediyorum.

Şimdi bazı yerler var ki insanlar seyahat tercihlerinde bu ülkeleri listede en üst sıralara koyuyorlar. Örneğin; her yıl,
Fransa'da Eyfel Kulesi'ni (7 milyon),
İtalya'da Kolezyum'u (6 milyon), ,
Amerika'da, Özgürlük Anıtı'nı (3 milyon),
İngiltere'de Londra'nın Göz Dönme Dolabı'nı (3 milyon),
Çin'de Çin Seddi'ni (10 milyon),
Mısır'da Piramitleri, (8 milyon)
insan ziyaret ediyor. Bir ülkede bir şehir, bir şehirde tek bir nokta ve o nokta neredeyse 10 milyon ziyaretçi ağırlıyor. Neden?

Pek çok ülke tarafından tanınmayan Doğu Asya ülkesi Tayvan ya da resmi adıyla Çin Cumhuriyeti, dahi yılda 8 milyon turist ağırlıyor. Sorsanız haritada kimse yerini bilmez!

Türkiye'de bu ziyaretler 2015 yılı için 35 milyon, 2016 yılı için 24 milyon olarak gerçekleşmiş. Şimdi bu sayının ne kadarı turizm amaçlı detaylandırmak gerekiyor. Yani Türkiye'yi ziyaret eden 20-30 milyon turistin yüzde kaçı Eyfel Kulesi, Çin Seddi ya da Mısır Piramitleri'ni görenlerin/ görmek isteyenlerin sahip olduğu bir aşk ile buraya geliyor? (Esasında mevzu nicelik değil nitelik konusu. Bu noktayı şimdilik görmezden gelelim!)

Soruyu Şehr-i İstanbul açısından soralım? 2016 yılında İstanbul'a gelen turist sayısı 9 milyon 204 bin. 2015 yılında şehir 12 milyon turist ağırlamış.  Şimdi bu canım şehre yılda ortalama on milyon turistin geldiğini varsayalım. Bu sayı içinde yer alan iş amaçlı gelenlerin, misafir olarak ağırlanacakların ve transfer yolcuların da turist olduğunu kabul edelim.

Bu şehre haksızlık değil mi?
Hipodrom, Ayasofya, Aya İrini, Küçük Ayasofya Camisi ve Topkapı Sarayı’nı içine alan Sultanahmet Kentsel Arkeolojik Sit Alanı; Süleymaniye Camisi ve çevresini içine alan Süleymaniye Koruma Alanı; Zeyrek Camisi ve çevresini içine alan Zeyrek Koruma Alanı ve İstanbul Kara Surları Koruma Alanı’nı gözünüzün önüne getirin!

Ülkeye haksızlık değil mi?
Tersini düşünenler varsa Francis Russell'ın "Türkiye’de Görülecek 123 Yer" adlı kitabına bir göz atabilirler..

Şimdi Türkiye’nin UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde 16’sı kültürel, 2’si karma olmak üzere 18 miras alanı bulunuyor.

    Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası (1985)
    İstanbul'un Tarihi Alanları (1985)
    Göreme Millî Parkı ve Kapadokya (1985) (Karma Miras Alanı)
    Hattuşa: -Hitit Başkenti (1986)
    Nemrut Dağı (1987)
    Hieropolis-Pamukkale (1988) (Karma Miras Alanı)
    Xanthos-Letoon (1988)
    Safranbolu Şehri(1994)
    Truva Arkeolojik Alanı (1998)
    Edirne Selimiye Camii ve Külliyesi (2011)
    Çatalhöyük Neolitik Alanı (2012)
    Bursa ve Cumalıkızık: Osmanlı İmparatorluğunun Doğuşu (2014)
    Bergama Çok Katmanlı Kültürel Peyzaj Alanı (2014)
    Diyarbakır Surları ve Hevsel Bahçeleri Kültürel Peyzajı (2015)
    Efes (2015)
    Ani Arkeolojik Alanı (2016)
    Aphrodisias (2017)
    Göbekli Tepe (2018)

Ülkemizde kaç kişi, nereleri, hangi amaçlarla ve turist olarak ziyaret ediyor? Merak edenler bu listenin detayına vakıf olsunlar.

Şimdi gelelim #TurkeyYerineTurkish ana başlığı altında yapılan tartışmaya. Kampanyaya müthiş bir destek var! Ancak bu destek çok tutarsız çok hamasi..

İlle de bir şey yapılacaksa;

1. Büyük Data içinde Turkey aratıldığında görseller içinde ilk sıralarda  Türkiye haritası ve bayrağı ile sembolik fotograf(lar) yer alsın. Google ile bir çalışma başlatılabilir. (Ama bu sembolik fotolar Türk lokumu ya da kahvesi olmasın.  önerim Galata Kulesi'dir. Galata Kulesi'ne ilişkin pek çok kültürel ürün geliştirilmesi imkan dahilinde.)

2. Galata Kulesi'nin bulunduğu alanda gençlere yönelik bir festival tertip edilebilir.

3. Şarkıcı ve söz yazarları Inna ve Brianna ile DJ ve prodüktör Mahmut Orhan kültür elçileri olarak seçilebilir. (Inna'nın Rock the Roof @ Istanbul, Brianna'nın I Lost in Istanbul ve Mahmut Orhan'ın 6 Days kliplerini internetten izleyebilirsiniz)

4. Genç nesil sanatçılarımızın çalışmalarının Odakule civarında sergilenmesine olanak tanınabilir.

5. Turizm tanıtım faaliyetleri için yurtiçi ve yurtdışında görev yapan öğretmenlerle diyaloğa geçerek yeni jenerasyon için ülke tanıtım projeleri başlatılabilir

6. Turistlerin beklenti ve deneyimleri konusunda davranış psikologlarından destek alınabilir

7. Oyunlaştırma konusunda çalışan uzmanlardan Dünya Miras Listesi'nde mevcut alanlarımız için deneyim oluşturmaları konusunda projeler üretilebilir..

Öneri listesi daha da  uzayabilir. Yeter ki kalplerimiz ülkemiz ve geleceği için atsın..

Güzel bir hafta sonu dileklerimle..

 

 
Toplam blog
: 57
: 176
Kayıt tarihi
: 25.09.18
 
 

2016 yılında bir devlet anaokulunda "Shared Melodies", (Paylaşılan Melodiler) adıyla bir eTwinnin..