Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Diyetisyen Dicle Dilan Salman

http://blog.milliyet.com.tr/dicledilansalman

25 Eylül '18

 
Kategori
Beslenme / Diyet
Okunma Sayısı
470
 

Bugün Sağlıklı Yaşamınızın İlk Günü Olsun mu?

Bugün Sağlıklı Yaşamınızın İlk Günü Olsun mu?
 

Günlük rutinin ve alışkanlıkların değişmesi hiç kolay değil, bu hepimizin malumu. Fakat beslenme düzenimizdeki küçük değişiklikler sayesinde sağlıklı bir hayata merhaba diyebiliriz. Beslenme konusunda bilgi kirliliğinin yoğun olduğu günümüzde, sağlığımızın önkoşulu olan yeterli ve dengeli beslenme meselesine bilimsel veriler ışığında yaklaşmanın önemi de artmış durumda. Şimdi kendinize bir söz verin ve bu yazıyı okuduktan sonra, aşağıdaki önerilerden en azından birkaçını uygulamaya başlayarak, ufak adımlarla da olsa bir şeyleri değiştirmeye başlayın. Hayatımızda uygulayacağımız küçük ama kritik bazı değişiklikler, ciddi hastalıklardan korunmamıza yardımcı olabilir. Peki bunu nasıl yapacağız?

Öncelikle “Vücudumuzun neye ihtiyacı var?” sorusunu cevaplamalıyız. Vücudumuzun karbonhidrat, protein, yağ, vitamin, mineral ve suya ihtiyacı vardır. Birinin bile eksik olması vücut sağlığımızın bozulmasına neden olur. Bu yüzden besin çeşitliliğine önem vermeliyiz.

Karbonhidratlar vücudumuzun en temel enerji kaynağıdır; ancak bu karbonhidratların çeşidinin ne olduğu çok önemlidir. DSÖ verilerine göre beslenmenin %55-60’ı karbonhidratlardan olmalıdır. Karbonhidrat ihtiyacımızı basit şeker yönünden zengin olan tatlı, şekerleme veya paketli üründen karşılamak yerine tam tahıllı ekmek, kurubaklagil ve meyve tercih etmeli; pirinç yerine ise önceliğimiz bulgur olmalı.

Yumurta, anne sütünden sonra en iyi protein kaynağıdır. Kolesterol problemimiz yoksa, günde bir adet yumurta tüketmeliyiz. Eğer kolesterolümüz yüksekse, kırmızı et tüketimi sıklığımızı da göz önünde bulundurarak, haftada iki-üç kez yumurta tüketebiliriz.

Yağ, vücudumuz için gereklidir ancak fazlasının kilo ve hastalık olarak döneceğini unutmadan tüketmeliyiz. Katı ve trans yağlardan uzak durarak daha çok Akdeniz tarzı beslenmeye, zeytinyağına yönelmeliyiz.

Sebze ve meyveler iyi mineral, vitamin, posa ve fonksiyonel bazı moleküllerin (flavanoid, lykopen vb.) kaynağıdır. Günde mutlaka en az bir-iki porsiyon meyve tüketelim. Gün içinde sebze yemeği tüketemiyorsak bile yemeklerimizin yanında salatayı ihmal etmeyelim.

Bunlara ek olarak, lifli besinler tüketmeliyiz. Lif -yani diğer adıyla posa- besinlerin bağırsakta sindirilmeyen ve emilmeyen kısımlarıdır. Her gün mutlaka 25-30 gram posa tüketmeliyiz. Yapılan çalışmalar, posa tüketiminin özellikle kolon kanseri riskini azalttığı ve kabızlığı önlediği yönündedir. Sebzeler, kabuklu meyveler, kurubaklagiller, yulaf kepeği, keten tohumu, kepekli tahıllar önemli posa kaynaklarıdır.

Göz ardı edilemeyecek önemli bir husus da her gün mutlaka 2-2.5 litre su tüketmemiz gerektiğidir. Su, vücudumuz için olmazsa olmazdır; kilo vermeye yardım eden isimsiz kahramandır.

Tuz tüketimine dikkat etmeliyiz. Günlük 6 gram tuz tüketimi sağlık açısından önemlidir, bu miktarın üzerine çıkılmaması gerekir; ancak yediğimiz içtiğimiz hemen hemen bütün besinlerin içinde tuz derken kastettiğimiz sodyum vardır. Fazla sodyum tüketimi kan basıncını arttırırken, oluşan ödemin de en önemli sebeplerinden biridir. Öğün sayımızı arttırmalıyız. Metabolizmanın düzenli çalışması için, günlük yaşam koşulları da dikkate alınarak, yemeklerin günde üç ana öğünde tüketilmesi ve öğünler arasında 4-5 saat olması gerekir. Bu sayede kan şekerimizi belirli bir seviyede tutarak diyabetten korunabiliriz.

Son olarak tabii ki egzersiz... Kendinizi “Spor yapmaya vakit ayıramıyorum,” diye şartlamayın. Otobüsten iki durak önce inerek, yürüyen merdiven veya asansör kullanmak yerine bacaklarınızı kullanarak, günde yarım saat yürüyüşe çıkarak egzersizinizi yapmış oluyorsunuz.

 

Diyetisyen Dicle Dilan SALMAN

 

ETEM SEVİK bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 8
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 254
Kayıt tarihi
: 24.09.18
 
 

Merhaba, ben Dicle Dilan Salman. Ege Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik bölümünden mezun oldum. B..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster