Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Eylül '21

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
 

Bulutlar

Bulutlar

Tonlarca Ağırlık Havada Nasıl Duruyor.

“Teyzeciğim orta büyüklükte bir bulutun; yaklaşık 1 kilometre çapındaki bir bulutun hacmi 4 milyar metreküptür. Bunu anladınız mı?”

Kardeşi sinirle cevap verir.

“Teyze yine derse başladık. Bu anlatacak.”

“İyi ya canım bizde dinleriz.”

“İyide sen öğretmensin.”

“Olsun dinleyelim.”

“Of ya...” Büyük kız kızmıştı.

“Teyze beni dinlemiyor musun?”

“Dinliyorum gülüm. Anlat sen.”

“Aslında Nidar’ın bana burada sorması gereken soru şu olmalıydı. Sızlanarak şikâyet edeceğine bana demeliydi ki, ‘Peki ablacığım bu kadar tonlarca ağırlık havada nasıl duruyor.” Küçük kızın dikkatini çekmişti.

“Evet soruyorum. Nasıl duruyor?”

“Anlatıyorum. Bulutlar çok güzeldir değil mi ne zaman sıkılsak hemen gökyüzüne bulutlara bakarız. Hatta onları şekillere benzetiriz. Bazen bir peri kızına, bazen de bir kaplumbağaya hatta bazen de yakışıklı bir abiye...” Nidar güldü...

“Abiye mi sen mi?”

“Nidar dinliyor musun?”

“Dinliyorum. Pardon.”

“Bulutlar birbirleri ile aynı değillerdir. Farklıdırlar. Nedeni oluşumlarındaki etki eden hava akımları, sıcaklık, basınç, havadaki tozlar ve bir sürü şeyler...”

Didar heyecanlanmıştı. Ayağa kalktı... Anlatacaktı ki dengesini kaybetti düşüyor gibi iken koltuğun kenarından tutu. Teyzesine dikkatle baktı.

“Başım mı döndü ne oldu teyze?”

“Bir şey yok canım hızla kalktın herhalde.”

“Olabilir.” Derin bir nefes aldı.

“Atmosfer çok değişkendir. Yeryüzünden buharlaşan su, havada hafif minik su buharları şeklinde gökyüzüne yükselir. Belirli bir yükseklikte basınç azaldığı, hava soğuduğu için minik damlacıkları haline geçerler ve bulutları oluştururlar. Bunlar önceleri çok küçüktürler çapları birkaç mikrometredir. Ortalama bir yağmur damlasının oluşabilmesi için bunlardan milyonlarcasının birleşmesi gerekir.”

“Yok, daha neler?”

“Teyze bak dalga geçiyor.”

Rüya’nın aklı karışmıştı. Bir gariplik vardı. Sanki arada bir sarsıntı oluyordu ama çok hafif geçiyordu. Yeğeninin tekrarlanan sözleri ile düşünceleri dağıldı.

“Teyzeciğim baksana ya dalga geçiyor.”

“Dalga geçmiyor güzelim tam tersi ilgileniyor.”

“Peki... Bulutların bu kadar ağırlıkla kalabilmelerinin sebebi bu damlacıkların çok küçük olmalarındandır.” Nidar yine itiraz etti.

“Bu ağırlık şimdide çok küçük mü oldu?”

“Sen beni dinlemiyor musun?”

“Şaka şaka. Tamam, bölmeyeceğim söz.”

“Şimdi sır çözülüyor. Her bilinmeyenin bir bilineni vardır. Her ne kadar bir kilometre çapındaki bir bulutta en azından 1.000 ton su varsa da bu hacimdeki hava 1.000.000 tondur. Yani bin kez daha ağırdır.”

“Anladım. Vallahi iyi anlattın. Bravo. Peki, söyler misin biz uçakta iken neden pamuk tarlalarının arasından geçiyoruz gibi ya da altımızda bembeyaz görülüyorlar. Onu da bilirsen on puan alacaksın benden bilmiş ol.”

“Ukalalık yapma tabi biliyorum.”

Bir ses duydular. İsimlendirilemeyecek bir gürültü.

“Ne oldu bir ses geldi değil mi teyzeciğim?”

“Dışarıdandır canım sen anlatmaya devam et.”

 

Nazan Şara Şatana Kitaplarından….

 
Toplam blog
: 1731
: 4678
Kayıt tarihi
: 09.12.10
 
 

Turizmci; Genel müdür Yazar ; Romanlar, senaryolar müzikkaller... Sinema filmleri, TV filmleri.....