Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Temmuz '06

 
Kategori
Alışveriş - Moda
 

Burası Türkiye demeyin hakkınızı arayın

Burası Türkiye demeyin hakkınızı arayın
 

Sağlıklı ve mutlu bir yaşam için yediğimiz, içtiğimiz ve giydiğimiz ürünlerin kalitesi olmazsa olmazlardan biri. Toplumlar için en büyük riski sağlıksız gıda maddeleri oluşturuyor.
Dünya nüfusunun hızla artması, gelişen teknolojiye bağlı çevre kirliliği, ekonomik güçsüzlük ve eğitim yetersizliği beslenme sorunlarını derinleştiriyor ve güvenli gıda teminini zorlaştırıyor. Gelişen teknoloji ve tüketicinin bilinçlenmesi sevindirici bir durum. Bu bilinçlenme Avrupa ve Amerika’daki kadar olmasa da gelecek adına umut verici. Son yıllarda görsel ve yazılı medyanın tüketici bilinçlenmesiyle ilgili haberler, firmaların ürün kalitesini iyileştirme gayretlerine hız kattı. Ancak yine de sağlıktan beslenmeye, giyimden barınmaya kadar çeşitli tüketim maddelerinde ‘ayıplı mal’ olarak adlandırılan ürünlere rastlamak mümkün. Bunlar karşısında ‘burası Türkiye olur böyle şeyler’ demeyip tüketicinin hakkını araması hem mutlu ve sağlıklı bir yaşam için hem de bilinçli bir toplum için önemli. Peki burada tüketiciye düşen görevler neler?

Tüketicinin bilmesi gerekenler:

Satılan malın ayıbı görünür yerinde değil veya ayıp sizden hile ile gizlenmişse, satıcı 15 gün içerisinde kendisine başvurulmadığını ileri sürerek sorumluluktan kurtulamaz.

Seri sonu, defolu ürün satan şirketler ürünün ambalajında ya da mağazanın görünür yerinde defolu ürün satıldığını belirtmek ve bu durum tüketiciye verilen satış belgesi üzerinde de gösterilmek zorundadır. Siz de böyle bir ürün aldıktan sonra ‘bu bozuk, defolu’ diyemezsiniz. Çünkü ayıplı olduğu bilinerek satın alınan mal ve hizmetler için hak arama yolu tıkalıdır.

Mağazada üzerinde “SATILIK DEĞİLDİR” ibaresi yoksa satıcı teşhir ettiği malları satmak zorundadır.

Taksitli satışlarda; borçlandığınız toplam miktarı önceden ödeyebilir ve önceden ödemelerde gerekli faiz indirimini talep edebilirsiniz. Bu tarihte taraflarca belirlenen ve yazılı olarak bildirilen mal veya hizmetin toplam satış fiyatı hiçbir şekilde artırılamaz. Kötü niyetli satıcılar bunu aşmak için modeli yazıp, fiyatı yazmazlar. Buna dikkat etmeniz gerekir.

Taksitli satışlarda satıcı aşağıdaki bilgileri yazılı olarak size bildirmek ve taraflar arasında akdedilen sözleşmenin bir örneğini de vermek zorundadır. Sözleşme metni 12 punto büyüklüğünde yazılmalı, içeriğinde mutlaka mal ve hizmetlerin peşin satış fiyatı, vadeye göre faiz ile birlikte ödenecek toplam satış fiyatı, faiz miktarı, faizin hesaplandığı yıllık oran ve gecikme faizi oranı, ön ödeme tutarı, ödeme planı yer almalıdır.

Kampanyalı satışlarda satıcı, kampanya bitiş tarihini, malın ya da hizmetin teslim veya yerine getirilmesine ilişkin bilgileri yazılı olarak vermekle yükümlüdür.

Kapıdan satışlarda tüketici 7 günlük deneme süresi sonuna kadar malı kabul veya hiçbir gerekçe göstermeden reddedebilir ve satıcı tüketiciden kullanım süresi için bir bedel talep edemez. Kapıdan satışlarda satıcı şirketinin ticaret odasından alınmış yetki belgesini göstermek zorundadır.

İthalatçı ve imalatçı firmalar, ürettikleri ve sattıkları malları için garanti belgesi düzenlemek zorundadır. Bu belgelerle birlikte verilen tanıtım ve kullanım kılavuzları da Türkçe olmak zorundadır.

CE belgesi olmayan ürünleri AB ülkelerinde satmak ve bu belgeye sahip olmayan ürünleri AB ülkelerine sokmak yasaktır. Buna uymayanlar büyük bir para cezası ödemek durumunda kalabilirler. Örneğin teknenizdeki motorun CE belgesi yoksa yabancı bir ülkenin sınırını geçtiğiniz andan itibaren ceza ödemek zorunda kalabilirsiniz.

Sizden kaynaklanan herhangi bir hatalı kullanım olmaması durumunda garanti belgesi kapsamındaki mallara ücret ödemeden tamir ettirebilirsiniz. Garanti süresi içinde sık sık arızalanan bir malın ücretsiz olarak yenisi ile değiştirilmesini isteyebilirsiniz, bu araba olsa bile.

Aldığınız hizmetin sorununuzu çözmediğini düşünüyor ve bunu bir türlü ispat edecek bir yöntem bulamıyorsanız tespiti için tespit davası açabilirsiniz.

Gıda ürünlerinin etiketlerinde neler olmalı

Ürün Markası

Ürün Adı :(içindekinin ne olduğu mutlaka yazılmalı. Örneğin kimi sucuklarda sucuk yazmıyor.)

Üretici Firma: Bu markanın kendisi mi üretiyor başkasına mı ürettiriyor);

İçindekiler: (aldığınız ürünü oluşturan maddeler, karışım yüzdesi ve katkı maddeleri yazacak), Varsa Yağ oranı : % …

Üretim izni: (nereden alınmış, tarihi, izin numarası)

Üretim ve son kullanma tarihi;

Miktarı/ağırlığı; Fiyatı;

Parti Numarası (parti üretilen bir ürün ise parti numarası)

Barkodu olmalı. (Sahte ürünlerde barkod olmuyor.)

 
Toplam blog
: 25
: 1919
Kayıt tarihi
: 08.06.06
 
 

İstanbul’da doğdu. Anadolu Üniversitesi’nde İşletme Fakültesi’nden mezun oldu. İstanbul Ticaret Üniv..