Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Diyetisyen Sedanur Macit

http://blog.milliyet.com.tr/sdnr

12 Şubat '13

 
Kategori
Egzersiz
Okunma Sayısı
383
 

Çağın sorunu; fiziksel hareketsizlik

Çağın sorunu; fiziksel hareketsizlik
 

Günümüzde yaşlıların yanı sıra gençlerde de kronik hastalık prevelansı günden güne atrmaktadır. Bunda gelişen teknoloji, maruz kalınan kimyasallar, yanlış beslenme büyük rol oynamakta ancak en büyük etkenlerden birisi de iş hayatına katılımın artmasıyla birlikte fiziksel aktivitenin azalmasıdır. Ofis ortamında, masa başı işlerde çalışan bireyler ekstra fiziksel aktivitede bulunmadıklarında kilo alımının yanı sıra eklem hastalıkları, tansiyon, kanser gibi pek çok kronik hastalığın risk oranını da arttırmaktadırlar. Bu nedenle bireylerin sedanter yaşamdan orta aktif yaşama geçmeleri pek çok sağlık faydalarını beraberinde getireceği kuşkusuzdur. Ancak yaptığımız egzersizden maksimum faydayı alabilmek adına bunu düzgün bir beslenme programıyla desteklememiz gereklidir.

 

Egzersizi hayatımızın bir parçası haline getirmek adına:

 

-Haftada en az 3 kez 45-50 dakika veya, mümkünse 5 kez 30'ar dakikalık zamanınızı fiziksel aktiviteye ayırın.

 

-Fiziksel aktivite olarak kendinize yapmaktan zevk alacağınız, yaşam tarzı haline getirebileceğiniz sportif faaliyetleri seçin.

 

-Egzersize yeni başlayacaksanız ilk defada kendinizi yormayın. Kalp, tansiyon gibi problemleriniz varsa doktora danışın. (Maksimum kalp atım hızınızı 220'den yaşınızı çıkararak (yaklaşık olarak) bulabilirsiniz).

 

-Haftalık sporunuzu aksattığınızda suçluluk duygusuna kapılmayıp diğer hafta devam edin. Önemli olanın devamlılık olduğunu unutmayın.

 

-Aç ya da tok karnına egzersiz yapmayın. Egzersizi ana öğünden 1 saat sonra veya ara öğünden sonra yapabilirsiniz. (Egzersize başlamadan en az 4 saat önce ana öğününüzü tüketmiş olmanız gerekir).

 

-Otuz dakikadan sonraki her 30 dakika için 15 gram karbonhidrat içeren bir ara öğün alın (1meyve/1 dilim ekmek/3-4 kraker gibi).

 

-Egzersiz öncesinde ve sırasında bol su içmeye özen gösterin. Su içmediğiniz takdirde  laktik asit vücuttan atılamaz ve ödeme neden olabilir. Egzersizden önce önce 2-3 bardak su tüketmiş olun. Ayrıca egzersiz sırasında her 20 dakikada bir yarım su bardağı su için.

 

-Egzersiz öncesinde fazla miktarda çay, kahve tüketiminde kaçının. Bu vücutta su tutulumuna neden olabilir.

 

-Çalışıyorsanız öğle tatillerini yürüyüşle değerlendirin.

 

-Eviniz  iş yerine fazla uzak değilse yürüyerek gidip gelin ya da bir durak önce inip yürüyün.

 

-Asansör yerine merdivenleri kullanın.

 

-Televizyon, bilgisayar başında 30 dakikayı aşan sürelerde bulunmayın.

 

-Ev işleriniz kendiniz yapmaya gayret edin.

 

 

YARDIMCI KAYNAK

 Sağlık Bakanlığı Obezite Bilgi Serisi/ Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Evet Yılmaz bey maalesef özellikle sabahları aç karnına spor yapmak oldukça yaygın. Aç karnına yapılan spor zaten oldukça tehlikeli iken vücudun 8-10 saat aç kaldığı sabah saatlerinde bunun yapılması daha da tehlikeli. Kilo verilmiş gibi gözükse de bunun kas ve su kaybı olduğunun bilincinde olunmalı. Temelde yapmamız gereken ana öğünden 1-1,5 saat sonra veya ara öğünden sonra sporumuzu yapmamızdır. Ara öğünden kastımız protein grubu (süt, yoğurt vb)ile birlikte alınan karbonhidrat grubudur(meyve, galeta vb). Spor sonunda ise saatine göre ana öğünümüzü ya da ara öğünümüzü tüketmeliyiz. Seçimlerimiz hafif ve dengeli bir menüden yana olmalı, spor yapmış olmanın verdiği rahatlıkla aşırıya kaçmamalıyız. Spor sonrası yenecek öğün boşalan glikojen depolarını doldurmamız için elzemdir ve bu şekilde kilo kaybı daha sağlıklı olacaktır. Kilo vermek adına kendimize eziyet etmemize hiç gerek yok. Ben teşekkür ediyorum, saygılarımla.

Diyetisyen Sedanur Macit 
 14.02.2013 12:04
 

Genel olarak spor yapan bireylerin, özellikle yürüyenlerin, büyük bir çoğunluğu, sabahları aç karnına bu fiziksel aktiviteyi yapıyorlar.Yani aç karnına.Bu konu üzerinde özellikle durmak gerekir o halde. Ben bir iki kere, sabah yürüş yapmayın diyen tıp doktorlarına rastladım, ama çoğunlukla fiziksel aktivitenin saatleri üzerinde durulmuyor. Acaba bir konsensüs mü yok?.Paylaştığınız bilgiler için teşekkür ederim. Saygılarımla.

yılmaz çetingöz 
 14.02.2013 0:55
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 13
Toplam yorum
: 18
Toplam mesaj
: 1
Ort. okunma sayısı
: 3118
Kayıt tarihi
: 31.12.12
 
 

Mesleğim olan diyetisyenliğin yanı sıra sağlıklı beslenmeye dair araştırmak, okumak, yani tarifle..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster