Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Temmuz '08

 
Kategori
Edebiyat
 

Cansuyu

İzlenimler

Gizemli Bir Söyleşi Nabide KILINÇ

CANSUYU

Cansuyu neyi anlatıyor? Önce cansuyundan başka türlü sözedelim. Cansuyunu soluk aldığım beldemden Yerkesik’ten yazıyorum.

Mahmut Makal “Yer Altında Bir Anadolu” kitabının 159.sayfasında “Bahara Doğru” başlıklı yazısının sonunda Yerkesik ve tütüncülükten şöyle bahseder; “İşte böyle burası Yerkesik. Yolunun bir yanı yüksek, bir yanı esik. Dumanı doğru çıksın deyip geçiştiriyorlar ama, duman olur da doğru çıkar mı bellerin bükük olduğu yerde.”

Yerkesik’te o yılların geçim kaynağı olan tütüncülüğün kahrını “İbrahim Ergin”de bir güzel işler şiirlerinde.

Şimdi ne tütüncülük kaldı, ne üretim. Dilerim ilerde bağcılık projesi gelişir de üretim ve hayat bulur Yerkesik’te.

Peki cansuyu nedir?

Önce şöyle ele alalım cansuyunu; Yerkesik’te tütün dikilirdi. O zamanlarda tütün dikme makinesi yoktu. Tek tek eğilerek fidanları dikmekten, arık çekmekten beller kırılırdı. Sonra dikilen fidanların bazı yerleri tutmaz. Tutmayan yerlere” aşı” yapılır, yeniden dikilirdi. Bir elden aşı yapılır, diğer elden aşı yapılan fidanın dibine su dökülür, fidan tutsun diye. İşte bu verilen su “cansuyu”dur. Makine ile dikilen elle emekle dikilen fidanın yerini tutmaz, verimli olmaz.

Cansuyu dedik anlattık belki de ama, şairinden neden “cansuyu” peki?

Yükselecek Demirel’in beşinci yapıtı. Bu şiir kitabından ve şairinden nasıl söz edilir?

Şairin edindiği iş güzeller güzelidir. Dostluk ve “can” insan sevgisi işlenir şiirlerinde. Dostluğumuz şiirle örüldü ilmek ilmek. Şiirlerinde en çok “can”ı işler. Yaşama sevincini dostlarından, sevenlerinden alır. Umutla sarılır canlara, şiirlerine döker umutlarını, yüreğini açar sevenlerine.

Her şairin şiirinde betimlediği bir konu vardır. Şiirlerini ona yazar. Yükselecek Demirel’de öyle. CANSUYU’nu okuyunca bulacaksınız. Gerçekleşmesini özlediği şey, hayal ettiği duygu ve düşünce dünyasıdır. Şiirindeki imge bunu gösterir.

Yelken açmıştır duygulara, sele kapılır, denizlere akar, okyanuslara taşar gönlünde. Evrensel bir sevgiye karışır her şey o an içinde. Cansuyu olur şiirlerinde. Deli divane oldum dost cansuyu şiirlerinde.

CANSUYU

Sabırlardan yontuldu aşkların yontusu,

Dal, yaprak ve çiçekler titredi sevdasından.

Aktı cansuyu, süzüldü akması aşkların

Sevgi selam durdu, iki budak arasından


Sırtladı özlemleri, yandı yürek denen can.

Göklerin mavisi, aşkın şavkıydı ışıyan.

Ilık ılık çağlayan sevgi sevgi boşalan

Kutsal bir nur indi iki budak arasından.

Şair doğduğu köye de hayat veriyor. “Göktepe”yi ele almış şiirinde, düşüncesinde, işinde. Ne mutlu Göktepe’ye, şaire, ne mutlu sevenlerine...

Göktepe aslım neslimdir silemem

Bir özge varlıktır içimde yaşayan

Gidip görmesem de yok diyemem

Kimliğim onunla süslü, ana adım o.

Doğrultum ondadır, yalan söyleyemem...


Yükselecek Demirel’e sordum. Kitabının tanıtımını Göktepe’de şenlikte gerçekleştirecek. Gideceğiz, göreceğiz köyünü.

CANSUYU’nda buluşalım el ele, canla dost Yükselecek Demirel’de...

Kitabın çıkmasından ve tanıtımından söz ederken; şimdi ne can, heyecan verici noktaya geldik.

CANSUYU Muğla Valiliği’nin bir baskısı. Valilik cansuyunu şiirsevenlerle buluşturdu. En başta o güzel valim, candan insan Temel Koçaklar, Muğla Valiliğinde her an iz bırakıyor Vali yardımcım Mustafa Korkmaz Dinçer, şiirin kök ağacı. Muğla valiliğini bu güzel üründen dolayı kutluyorum. Bir damla can ve sevgi kattı yüreğimize...

Önsözünde ise Göktepe köyü muhtarı Tuncay Demirtaş Göktepe şenliklerinden söz ediyor. Sevgili muhtarla “kültür evinde” karşılaştım. Soruyorum, anlatıyor. Muhtarımız projelerinden bahsediyor. Göktepe’de yerimiz çok bakım, boya, badana yaptıracağım “okuma odası” kitaplık kuracağım diyor ya, kutluyorum kendisini. Çantasını alıp kalkıp gitti. Yüzü de gülüyor, işi de gülüyor...

Ahh o kültür evi. Serçeler konar bahçesine küçücük. Cıvıl cıvıl, ekmek kırıntısı için.sevgiyle gezinirler bahçede.

Şiirin ustası şairdir Yükselecek Demirel. Şiir onunla yaşar, coşkun olur akar. Şiirlerini okuyunca şiir gibi düşünür, şiir gibi yaşarsınız. Şiiri onunla sevdim. Şiirde duygu ve düşüncelerin heyecanla örülüşünü onunla okudum. Özlenen, incelikli duygularını onda buldum. Çığlık onunla anlamlı...

Özlenen, beklenen bir kitap, şiir CANSUYU...

 
Toplam blog
: 642
: 524
Kayıt tarihi
: 19.07.08
 
 

Muğla'nın YERKESİK  beldesinde dünyaya gelmişim.  Yöremin o solunacak havasını, coğrafyasını çok ..