Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Kasım '07

 
Kategori
İnsan Kaynakları
 

Çatışma çözümü ve zor insanlar

Çatışma çözümü ve zor insanlar
 

“Zor olan işler değil, insanlardır.” diye çok sevdiğim bir deyim vardır.

Hem eğitim sektöründe hem de diğer birçok sektörde işimiz hep insanlarladır. Bu kimi zaman her şeyi çok güzel, canlı ve renkli bir hale getirebildiği gibi kimi de kabus şekline sokabilir. Hatta çoğu kez bu gibi çatışmalar iş hayatında birilerinin telef olmasına neden olabilir. Buradan yola çıkarak bir bankanın satış temsilcilerine verdiğim eğitimin bir bölümünde kullandığım bir çalışmayı sizlerle paylaşmak istedim.

ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ VE ZOR İNSANLAR

“Bu benim hatam değil!”

Kimin hatası?

Elbette ki diğerlerinin...

İletişim sekteye uğradığında olagelen şeylerin çoğunluğu genellikle diğerlerinin hatasıdır. Araba sürerken olduğu gibi; “Ben iyi bir sürücüyüm; bunların hepsi ne yaptığını bilmeyen aptalların yüzünden.”

Çatışma döneminde ve zor insanlarla karşılaştığımızda neler düşünürüz?

Esasen, sadece onun hatası değil,

O biraz değişse hayatım harika olurdu.

Eğer ne dediğimi dinlese,

Her aradığımda geri dönse,

Biraz sabırlı olsa,

Yolumun üzerindekileri görse,

Nereden geldiğimi anlasa

Onunla harika geçinirdik ve ona şükran duyardım.

Kafamızın içinde neler olur?

İçsel olarak diğer insanı kötü niyetinden dolayı suçlayıp dururken, yukarıdaki düşünceler kafamızda dönüp durur. Ayrıca diğer insanın daha az çatışma yaşamamız için neleri değiştirmesi gerektiği konusunda zihinsel bir liste bile oluştururuz.

Diğer insanlar istediğimiz gibi davranmadığında nasıl düşünürüz?

Sadece herkesin bizim etrafımızda nasıl davranması gerektiğini bildiğimiz için değil, bizim hoşumuza giden şeyleri yapmayıp (hoşumuza gitmeyenleri yaptıklarında), onların bunları bilerek yaptıklarını düşünme yetisine sahip olduğumuzdandır.

Bu yaptıklarının bizi üzdüğünü nasıl bilemezler?

Biz bu uyumsuz, dik başlı insanlarla uğraşırken bu gibi düşünceler beynimizde yüzüp dururlar.

Oysa dışarıdan hikaye tamamen farklıdır.

Esasen sorun onlar değil!!!

Öyleyse kimdir?

Yanıt: SİZSİNİZ


Eğer bir insan sizi rayınızdan çıkarıyorsa sorun uğraşmayı zor bulduğunuz insan değil, sizsinizdir.

Evet, dünya ara sıra evrensel olarak uyumsuzluğu bilinen bazı insanlara ev sahipliği yapar. Ancak çoğunlukla biriyle probleminiz varsa, onu uyumsuzlukla suçlamadan önce hemen kendinize bakın ve bunu sizin için daha iyi bir şekle getirmek için sorumluluğu onun omuzlarından alın.

Şunu iyice anlayın; nasıl hissettiğinizden sorumlu olan o değil-sizsiniz!

Eğer onları kendi hissettiklerinizden sorumlu tutuyorsanız, onlara bütünüyle çok güç veriyorsunuz yani kurban durumuna düşebilirsiniz. Bilin ki bu şartlar altında bu ilişkinin kontrolü onlarda, bilseler de bilmeseler de, (isteseler de istemeseler de)

Peki ya zorbalar (bully)?

Elbette ki bunu zorbalık boyutunda yapanlar var ve bu korkunç.

Sizi küçük düşürmek için her fırsatı değerlendiren bir çalışanınız ya da iş arkadaşınız olabilir- bu çok kötü.

Ama işin ana hattı, siz ya bu kişilikler ve iletişim tarzları karşısında kurban olur ya da onların sizi yönetmesine izin vermek yerine bu ilişkinin kontrolünü elinize alıp siz yönetirsiniz.

Zor insan kimdir?

Zor insan tanımlamasına gelince; bu tamamen tek yönlüdür. Bir insan için uyumsuz olan kişi, diğer insanın arkadaşıdır. Ofiste bu ‘canavar’la geçinemeyen tek insan belki sizsinizdir; buna alternatif olarak onunla tek geçinen de yine siz olabilirsiniz.

Burada düşünmemiz gereken daha önemli bir şey de var.

Siz de birileri için zor insansınız!!!

Evet SİZ

BİZ hepimiz

Nasıl hissettik?

Yukarıda olduğu gibi birisinin bizim problem olduğumuzu düşündüğünü bilmemiz gerçekten rahatsız edici. Çünkü içimizde hepimiz mükemmelizdir. Dünyaya kendi gözlerimizin süzgecinden baktığımızda, dünyanın başka insanların gözüyle çok farklı göründüğünü ‘görmek’ bazen çok zor olabilir.

Bu yüzden onların iletişime de farklı yaklaştıklarını ‘görmemiz’ zor olacaktır. Onların evrene bizim gibi davranmalarını, bizim ayak uydurduğumuz şeylere ayak uydurmalarını; ve bizim gibi tepkiler vermelerini bekleriz.

Bu olmadığında da iletişim tarzları bize tamamıyla ters gelir, işte o zaman gerçek çatışma gelip çatar ve biz ne yapacağımızı bilemeyebiliriz.

İyi Haber :))

İletişimi değiştirmek için gerekli olan güce sahipsiniz.

İletişimi değiştirmekle, ne yaptığınızı ve ne söylediğinizi değiştirmeyi kastediyoruz.

Ne yaptığınız,

Ne söylediğiniz,

Nasıl söylediğiniz,

Siz ve diğer insan arasındaki dinamikte tamamıyla farklılık yaratacaktır.

Her zaman istediğinizi elde edemeyebilirsiniz ama her ikinizin arasında ne olduğundan sorumlu olan siz olacaksınız.

Çatışma durumunda neler yapabiliriz?

    Ne olup bittiğini iyice anlayın. Bir şeyle ortaya çıktığı anda ilgilenin Suçlamaktan kaçının Aranızda köprüler atın Açık ve net sınırlar oluşturun Bunu tek başına göğüslemek zorunda değilsiniz Güç gösterisini bırakın Uzaklaşın

SONUÇ

Hayatımızda her zaman zor insanlar olacak.

Biz insanları uyumsuz bulacağız;

Başkaları da bizleri zor diye tanımlayacak.

Ancak biraz alıştırma yaparsak onların hayatımızı, düşüncelerimizi ve duygularımızı yönetemeyeceklerinden emin olabiliriz.

Öyle ki bir gün çatışmayı bizim başlattığımız bir ortamda olabileceğimiz gibi çözümü yapanın da biz olacağımız bir ortamda bulunabiliriz.

Yararlandığım site:

http://www.impactfactory.com/gate/registered/difficult_people_conflict_resolution_skills_training_development/registeredgate_1447-11103-42476.html

Az çatışmalı, bol hoşgörülü günler dileğiyle…

 
Toplam blog
: 12
: 3728
Kayıt tarihi
: 19.03.07
 
 

1966 Ankara doğumluyum. Ortaokul ve Liseyi TED Kayseri Koleji'nde tamamladım. Gazi İngilizce Öğretme..