Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Şubat '07

 
Kategori
Telekomünikasyon
 

Ceptelefonu programcılığı - 4

Ceptelefonu programcılığı - 4
 

Cep telefonu programcılığı ile ilgili yazılarımı okuyan değerli bir okurumuz, benden kamera özelliklerini kullanan oldukça ilginç ve eğlenceli bir proje için bir cep uygulaması geliştirip geliştiremeyeceğimi sormuştu. Ben de elimden geleni tabi ki yapacağımı söylemiştim ve bir süredir de bu projeyle ilgileniyordum.

Sonuçta java ile haşır neşir olduğum için bu platformun olanaklarını inceledim. NMAPI denen çoklu ortam kütüphanesi ihtiyacım olan kütüphane dosyalarını içeriyordu. Sonuçta 3gp formatında bir video dosyasını görüntüleyen, kamera görüntüsünü gerçek zamanlı olarak algılayabilen ve snapshot fonksiyonuyla bu görüntüden anlık resimler çıkarabilen uygulamalar geliştirmeyi başardım. Ancak asıl ihtiyacım olan video kayıt işlemini bir türlü gerçekleştiremedim. Record Control isimli bir denetim bu işlemi teorik olarak başarılı olarak yapıyor olsa da benim denemelerimde bir türlü sonuç vermedi. Eğer bu konuda deneyiminiz varsa ve benimle paylaşırsanız sevinirim.

Bu durum üzerine bir miktar da Symbian ortamına göz atmaya karar verdim. İlk yazımda belirttiğim gibi, Symbian Nokia, Sony gibi firmaların ortak geliştirdiği bir işletim sistemi. C++ tabanlı bu ortama henüz yalnızca bir giriş yaptım ve şimdilik bu kadarla yetinmek istiyorum. Ancak yine de burada deneyimlerimi sizinle paylaşmak isterim.

Symbian için en güzel ve bedava geliştirme ortamı http://www.forum.nokia.com/main/resources/tools_and_sdks/listings/symbian_cpp_tools.html
adresinden elde edebileceğiniz Carbide.C++ Express yazılımı (bu siteden bir uygulama indirmek için öncelikle üye olmanız gerekiyor). Bu yazılımı yükledikten sonra uygun bir S60 Platform SDK'sını da yüklemeniz gerekiyor. Bunun yanında ActivePerl-5.6.1.635 ve CTags uygulamalarını da ayrıca yüklemeniz gerekiyor.

Burada şunu özellikle belirtmek isterim ki, Carbide.C++ yazılımını kurduktan sonra bir türlü örnek bir projeyi build edemiyordum. Uzun saatlerin ve forum taramalarının ardından bunun Bölgesel Ayarlarımın Türkiye olmasından kaynaklandığını anladım. Bu nedenleBölgesel Ayarlarınızı ABD ve dilinizi İngilizce yapmanız şart.

File menüsünden Import seçeneğini seçerek S60 SDK'sına ait örnek uygulamaları incelemeniz mümkün. Seçtikten sonra gelen listeden "Symbian MMP File" deyip, S60 SDK klasörünüzdeki örneklere ait "group" isimli klasör altından ilgili mmp dosyasını seçip import edebilirsiniz. Bu esnada alt bölmeden ilgili SDK konfigürasyonunu da belirleyebiliyorsunuz.

Import işleminden sonra build diyerek projenizi kurabilir ve run diyerek çalıştırabilirsiniz. Run işleminde cep telefonu emülatörü ekranda belirecektir. Burada ilk ayarlamaları yaptıktan sonra solda yukarıdan üçüncü sıradaki üzerinde mavi bir çember bulunan (karşılıklı dönen iki elektron şeklinde) tuşa basmanız halinde telefonun menü görüntüsüne geçmiş oluyorsunuz. Buradan "Installed" isimli menüye girerseniz içinde biraz önce derlediğiniz uygulamanın da yer aldığını göreceksiniz. Artık emülatör üzerinden uygulamanızın nasıl çalıştığını inceleyebilirsiniz.

Carbide.C++ platformunun özelliklerini gelen Hoşgeldin (Welcome) sayfasında bulunan Tutorial aracılığıyla yeni bir proje geliştirerek de öğrenebilirsiniz. Uygulamanızı Debug değil de Release (GCCE veya ARMV5) modunda derlemenizle birlikte SIS dosyasını elde edebilir ve Nokia Application Installer yazılımıyla bunu telefonunuza aktarabilirsiniz.

http://www.forum.nokia.com sitesinden hangi telefonun kaçıncı nesil olduğunu öğrenebilir ve S60 SDK'nızı ona göre seçebilirsiniz.

Carbide C++ yanında ayrıca Visual Studio.NET içine gömülü olarak kullanabileceğiniz bir de Carbide.vs uygulaması mevcut. Dilerseniz bu yöntemi de izleyebilirsiniz.

Symbian ve C++ başlı başına bir derya olduğu için ben kendi adıma burada ara vermeyi planlıyorum. İnanılmaz eğlenceli olsa da, bilinmezlerle bu kadar uğraşmak insanı çok yoruyor.

Her ne kadar istediğim projeyi gerçekleştirememiş olsam da, en azından bu süreçte öğrendiklerimi sizlerle paylaşmak istedim. Bol cep uygulamalı günler...

 
Toplam blog
: 72
: 1949
Kayıt tarihi
: 11.10.06
 
 

Yazar 1975 Ankara doğumludur. Monterey Postgraduate School / California'da bilgisayar bilimi dalı..