Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Ocak '14

 
Kategori
Eğitim
 

Cezaevinde din eğitimi

Cezaevi vaizi Halil Can ile röportaj:

Mesleğinizi tanımlar mısınız?

-Bilindiği gibi cezaevinde bulunan mahkumların rehabilite edilmesi, cezaevlerine girmelerine sebep olan bazı kötü alışkanlıkların giderilmesi önem arz etmektedir. Görevimiz koğuş sohbetleri, konferans, Kur’an eğitimi, kişisel danışmanlık, dini sohbet, sorulara cevap vermek böylece mahkumların ıslahına katkıda bulunmaktır.

 

Mesleğinizden, cezaevi vaizliğinin öneminden, neler yaptığınızdan bahseder misiniz?

-Kürkçüler E Tipi Cezaevi’nde 13 yıldır vaizim. Çalışma saatleri 08.30 ve 16.30 arası.

Bugün Türkiye’de 207 cezaevi var. Önceden Türkiye genelinde toplam 5 vaiz varken, bugün sadece Adana’da 4 vaiz görevli. Ben ve bir arkadaşım Kürkçüler E Tipi Cezaevi’nde görevliyiz. F tipinde bir arkadaşımız ve Ceyhan’da bir vaiz arkadaşımız var. Cezaevlerindeki mahkumlardan gelen talep ve Diyanet’in cezaevlerindeki vaizin öneminin farkında olmasıyla şimdi 500 kişiye 1 vaiz düşüyorken önümüzdeki günlerde yapılacak olan düzenlemelerle 250 kişiye 1 vaiz düşecek.

Neler yapıyorum; odalara giriyorum, koğuş sohbeti yapıyoruz bu ev sohbetini andırıyor. Her mahkumla görüşüyorum. Bu ders şeklinde değil soru-cevap şeklinde oluyor genelde. En yoğun olarak tövbe konusu soruluyor. Daha sonra kaza, kader ve ibadet soruları geliyor. Onların anlayacağı dilden cevaplandırmaya çalışıyorum.

 

Görev esnasında yanınızda koruma oluyor mu?

-Mesleğimin ilk 6 ayında korumayla görev yaptım. Zaten korumayla görev yapmayı bakanlık önermişti. Ancak bu iyi sonuç vermiyordu. Ortamda samimiyetsiz bir durum oluşuyordu. Mahkumlarda bu durumdan rahatsız oluyordu. Daha sonraki günlerde ve halen görevimi korumasız olarak yapıyorum.

 

Mahkumların bir din görevlisi olarak size karşı tutumları nasıl?

-Genel olarak çok saygılılar. Hepsi çok değer veriyor. 13 yıllık meslek hayatımda çok az olumsuz tepki veren mahkum oldu. İslama, dine, hocaya, ibadet konularına ilgililer ve dini sohbet etmeye açlar. Dışarda hoca görseler selam bile vermeyecek olan kişiler cezaevinde ilgiyle sohbeti dinliyorlar, soru soruyorlar.

 

Mesleğinizin olumlu yönlerinden bahseder misiniz?

-Orada bulunan mahkumların hepsi çaresiz. Dört duvar arasında hep aynı yüzlerle bulunmak zorundalar. Her zaman Yaradan’a muhtacız tabi ama oradaki insanlar bunun daha fazla bilincindeler. Dikkatle dinliyorlar ve dinlediklerini uyguluyorlar. Çok fazla dönüşüm yapanlar var. Verdiklerimin karşılığını görmek, onlara yardımcı olabilmek, maneviyatlarını güçlendirmek beni mutlu ediyor. Kur’an’dan, Allah’tan, namazdan haberi bile olmayan kişilerin bunlarla tanışmasına vesile olmak çok güzel bir duygu.

 

Mesleğinizin olumsuz yönlerinden bahseder misiniz?

-E tipi cezaevinde bulunan mahkumların ceza sebebi; hırsızlık, cinsel suçlar, cinayet, yaralama ve uyuşturucu suçları. Bize bu mesleğe başlarken mahkumların hikayelerini dinlemeyin denmişti. Bunun sebepleri; sohbet çok özele kayıyor ve mahkumlar doğruyu söylemiyor. Her insan fıtrat olarak olayları kendine yontarak anlatır. Ben de onların hikayelerini dinledikçe çok etkileniyordum. Mesleğimin ilk altı ayında uyuyamadığımı bilirim. Onların sorunu benim sorunum haline gelmişti. Bir müddet sonra duruma ve duyduklarıma alıştım ve etkilenmemeye başladım. Olayın dışında olunca daha iyi yardımcı olduğumu farkettim.

 

En çok hangi yaşlardaki mahkumlar dine daha ilgili?

-Orta yaşı aşmış insanlar dine daha çok ilgililer. Dinle daha önce hiç alakası olmayan 63 yaşında iki rekatlık namazı yarım saatte kılan bir abimiz vardı. Ancak gençlerin de ilgisi çok güzel. Kıyaslama yapacak olursak dışarda gençleri sohbete çağırsak on kişiden biri katılır, cezaevinde ise bu durum on kişiden beş kişi. Anadolu insanımız dine ve hocaya saygı duyuyorlar.

 

Bu mesleği seçecek olan ya da başlayacak olan arkadaşlara tavsiyeleriniz nedir?

-Sabırlı ve hoşgörülü olmalılar. Eğer bu özellikleri taşımıyorlarsa bu mesleği seçmesinler. Onlara bir şey öğretmek zorunda değiller. Önemli olan kalplerine Allah ve insan sevgisini yerleştirmek, her zaman tövbe kapısının açık olduğunu hatırlatmak. Mahkumlarla sağlıklı iletişim kurabilmek için vaizlerin  kendilerini sevdirmeleri ve benimsetmeleri gerekiyor. Eğer mahkumla vaiz ters düşmüşse mahkum dinden büsbütün soğuyor. Bu mesleği yapacak olan kişilerin hoşgörülü ve sabırlı bir yapısı olmalı ve bunu  muhafaza etmeleri gerekiyor. 

 
Toplam blog
: 3
: 854
Kayıt tarihi
: 29.11.12
 
 

Çukurova Üniversitesi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği bölümünde okumaktayım. ..