Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Nisan '07

 
Kategori
Opera / Bale
 

Çıplak Dağda bir gece / A night on the Bald mountain

Çıplak Dağda bir gece / A night on the Bald mountain
 

Eserin yazarı; Modest Petrowitsch Mussorgski


Eserin yazarı Modest Petrowitsch Mussorgski (1839 - 1881) yılları arasında yaşamış Rus besteci. Genç yaşta hayata veda etmiş. Gerek hayatı ve gerekse bu ve diğer ünlü eseri Boris Godunov hakkında öğrenmek istediklerinize arama motorlarından ulaşabilirsiniz.

12 Nisan Perşembe akşamı gittiğimiz konserde Şef Ender Sakpınar'ın yönettiği İzmir Devlet Senfoni Orkestrası'nın seslendirdiği ilk eserdi Çıplak Dağda Bir Gece. Eser seslendirilmeye başladıktan kısa bir süre sonra müziği hatırladım, ancak çok eskilerden olmalı diye düşündüm. Çünkü uzun zamandan beri Klasik Müzik Konserlerine gitmediğim gibi bilgisayarda dinlediğim kayıtlı şarkıların içinde de yoktu. Ama ben bu müziği bir yerden hatırlıyordum ve kendimden de o kadar emindim, ama nereden ?

Konser sonrası eve gittiğimde küçük oğlumuzdan (20 yaşındadır beyefendi) bize fırsat kalmadığı için bilgisayarı-interneti büroda boş zaman bulduğumda kullanabiliyorum. Ertesi gün öncelikle besteci ve eser hakkında araştırma yaparak biraz daha bilgi sahibi oldum. Ancak asıl öğrenmek istediğime ulaşamamıştım. Biraz daha araştırma yapınca rahatladım. Ohh bee.

Efendim eski siyah beyaz döneme ait bir çok Türk filmlerinde fon müziği olarak klasik müzik kullanılıyordu. Örneğin; İstanbul'un boş caddelerinde kötü adamları yakalamak için otomobillerin kovalamacası gibi sahnelere ayrı bir heyecan vermesinden olabilir belki bu tür müzikler vardı. Nitekim 1960 yapımı KANLI FİRAR. Senaryo yazarı ve yönetmen Orhan Elmas'ın yönettiği dram -duygusal türünde bir film. Ben de muhakkak seyretmişimdir hem de kaç kere acaba? Filmi hatırlamayabilirsiniz ama müziği asla unutamazsınız.

Başrollerde: Ayhan Işık ve Belgin Doruk. Eser: Metin Erksan Müzik: Erdem Buri Tabiki ben bundan sonraki araştırmalarımı Erdem Buri üzerine yoğunlaştırdım. Erdem Buri "Çıplak Dağda Bir Gece" nin hareketli bir o kadar da ürkütücü bölümlerini bu filmde kullanmış. Film adından belli, konusu da ilginç. Tabiki bunu da araştırarak bulabilirsiniz. Benim ilgimi çeken ve sevindiren yeni bir bilgilere kavuşmuş olmamdır.

Erdem Buri'yi tanıdım, Tülay German'ı anımsadım. Burçak Tarlası geldi aklıma. Biraz mırıldandım. Erdem Buri'nin Süphi Paşa'nın torunu ve Hamdullah Suphi Tanrıöver'in yeğeni olmasına rağmen tamamen zıt bir kutupta yer aldığını, Fransa'da vefat ettiğini öğrendim. Reşat Fuat Baraner - Suat Derviş. Falan filan. Ucu bucağı yok.

Akşam eve gittiğimde beyefendi sınavı nedeniyle benden sonra geldi. Yaklaşık 200 kadar klasik müzik eserini PC de yer kaplamasın diye CD'lere kopyalamış. Aralarında Çıplak Dağda Bir Gece'nin olup olmadığını sordum. Hatırlayamadı. CD'lerden teker teker kontrol ettik. Yok. İnternetten bulduk, kaydetti, bir kez de birlikte dinledik. 12-13 dakikaya sığan sürede ayrı bir dünyada zannediyorsunuz kendinizi.

Resim: www.musiced.about.com'dan alınmıştır.


 
Toplam blog
: 240
: 2494
Kayıt tarihi
: 13.04.07
 
 

6 Mayıs, bir Hıdırellez günü "Merhaba dünya" demişim. Geçen elli küsur yıl. Bir şarkı vardır Osma..