05 Haziran '07

Çıplak heykeller ve kaçak ünlü eser “Scream”

Çıplak heykeller ve kaçak ünlü eser  “Scream”

Oslo’ ya gitmek için Kopenhag’ tan gemi demir alıyor. DFDS Seaways gemisinin altıncı katındaki kamaramızı öğrendikten hemen sonra güverteye çıkıyoruz. Hava çok sıcak. Güvertedeki barlarda biralar su gibi tüketiliyor. Gemi o kadar kalabalık ki... Restoranlar, cafeler, freeshop her yer tıkabasa dolu. Limandan ayrıldıktan sonra akşam yemeği için kendimize bulduğumuz sakin köşede günün yorgunluğunu atıyoruz. Alacakaranlıkta sessiz sakin ilerliyoruz. Bu gece otelimiz bu gemi.

Sabahın ilk ışıklarıyla birlikte Oslo’dayız. Girintili çıkıntılı kıyıları, tekneleri, yemyeşil doğası ve güzel çatılı evlerini güverteden seyre dalıp bir çöp bile almadan Danimarka’dan ayrıldığımıza inanamıyoruz. Oslo, Norveç Krallığı’nın başkenti. Şehir turuna Viking Gemi Müzesi ile başlıyoruz. Küçük ama sevimli bir müze. Vikingler ölülerini çeşitli eşyalarıyla birlikte toprağa gömerlermiş. Kullandıkları eşyaları, buluntuları ve gemilerini geziyoruz. Daha sonra 1952 Kış Olimpiyatları’na ev sahipliği yapmış Holmenkollen Tepesi’ndeyiz. Vigeland Parkı dünyanın en büyük heykel parkı. Ünlü heykeltıraş Gustav Vigeland imzalı 192 heykel ve 600’de fazla figürün hepsi çıplak. Her köşesini ayrı ayrı tasarladığı parkın içindeki heykeller insan yaşamının çok yönlü kesitleri... 24 saat açık olan parkı doya doya gezemiyoruz bile. 14 metre uzunluğundaki tek parça granitten yapılmış anıtın üzerinde 121 insan figüri var. Birbirlerine sıkı sıkı sarılmış insanlar dönerek yükseliyor. Bu görkemli sütunun bulunduğu platonun üstünde ise pek çok grup heykelin arasında dolaşırken yaşam döngüsünü bütün çıplaklığıyla izliyoruz. Bu parka daha fazla zaman ayırmak gerekliymiş. Ama Oslo’ya gelmişken görmeden dönmek istemediğimiz bir yer daha var.

Norveçli ressam ve grafik sanatçısı Edvard Munch’un Müzesi. Zaman kısıtlı ve taksiyle gidiyoruz. Munch 1863-1944 yılları arasında yaşamış ve ekspresyonistlerden özellikle de Gauguin ve Von Gogh’tan etkilenmiş. Çocukluğu ve gençliği acılar içinde geçtiği için hastalık, ölüm, yalnızlık ve endişe gibi duygularını resimlerine aktarmış. En ünlü eseri “Scream” , “Çığlık” İki versiyonu olan tablo 1994 ve 2004’te iki kez çalındı ve tekrar bulundu. Biz kopyasını gördük, ama ünlü ressamın daha önce görmediğim birçok eserinin orijinali karşısında acılarını ve umutsuzluğunu hissetmemek elde değil. Hele uzun kızıl saçlı kız portresini daha önce hiçbir sanat tarihi kitabından hatırlamıyorum. Limandaki, Nobel Barış Ödüllerinin verildiği Belediye Sarayı ve Parlemento Binası görülmesi gereken yerler arasında. 1300’lerde yapılmış Akershus Kalesi’ni gezdikten sonra Oslo’nun limanında oturup balık ve patates yiyoruz. Viking soyundan gelen bu halkın gerçekten sıkı içki içtiğini görüyoruz.

: 07.11.06

İstanbul doğumluyum. Güzel Sanatlar'ın Grafik bölümünden mezunum. Sanatın bütün alanlarını seviyorum..