Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Şubat '11

 
Kategori
Eğitim
 

Çocuğun dünyasını keşfe çıkıyoruz...

Çocuğun dünyasını keşfe çıkıyoruz...
 

Çocuk Dünyası... 

Bu kısımda, değişik sınıf düzeylerinde öğrencilere uygulanan otobiyografi çalışmalarından bir derleme yer almaktadır. Buraya eklenmesindeki amaç, öğrencilerimizin iç dünyalarının ne kadar saf, temiz ve masumane olduğuna bir kez daha dikkat çekebilmektir. Anlatımdaki güzellik ve kendine özgü ifade biçiminin değişmemesi için, öğrencilerin yazdıklarına çok fazla müdahale edilmemiştir. 

Otobiyografi Nedir? 

İnsanın davranışı, geçmiş yaşamının bir doğurgusudur. İnsanın geçmişi ve kendisini nasıl gördüğü konusunda bilgi alınabilirse, onun şu anki davranışlarını anlamak kolaylaşır. Otobiyografi, bunu sağlamaya çalışan bir araçtır. Bireyin, özyaşam öyküsüdür; kendini, kendince anlatır. Geçmişini, yaşamındaki önemli olayları ve kişileri, kendini nasıl gördüğünü, sıkıntılarını, iç çatışmalarını, doyurulmamış isteklerini, geleceğe ilişkin planlarını anlatır, içini döker. Bu iç dökme, öğrencinin şu anki davranışlarının nedenlerini anlamamıza yardım eder. 

Otobiyografi uygulamasından sonra sınıfta şöyle bir tablo ortaya çıkacaktır: Her öğrenci, ayrı bir öğrencidir. Her birinin kendine özgü yanları, onu diğerinden ayırmaktadır. Bu farklılık, öğrenci-öğretmen ilişkilerine, derslerin içeriğine, ders işleme yöntemlerine, öğrenciden beklentilere kesinlikle yansıtılmalıdır. 

Otobiyografi aracılığı ile öğrenciden çok ve doğru bilgi alınabilmesi için dikkat edilmesi gereken ilk nokta, öğrenci ile uygulayıcı arasında bir güven ilişkisinin olması gerektiğidir. Öğrenci, öğretmeninin iyi niyetinden ve vereceği bilgilerin gizli kalacağından emin olmalıdır. Çünkü, öğrenci, otobiyografi aracılığıyla kendisi hakkında özel ve belki de kimseye söylemediği gizli bilgiler vermektedir. Otobiyografiler, uygulayıcıda kalır ve gizli tutulur. Üçüncü şahısların görmesi, uygulayıcının ve özellikle öğrencinin iznine bağlıdır. Dikkat edilecek diğer bir nokta da, otobiyografi çalışmasının, öğrencilerin okula iyice alışmalarından sonra uygulanması gerektiğidir. 

Otobiyografi ne kadar sıklıkla uygulanır? Otobiyografi çalışması her öğretim yılının ilk aylarında uygulanabilir. Öncelikle her sınıf öğretmeninde ve şube rehber öğretmeninde öğrencileriyle ilgili yakın tarihli bir otobiyografinin olması gerekir. Ayrıca, her otobiyografi çalışmasından sonra öğrencilere, bir önceki otobiyografileri dağıtılabilir ve öğrencinin kendisiyle ilgili değişen ve değişmeyen görüşlerini, özelliklerini öğrenmesi sağlanabilir ve bunların nedenleri üzerinde durulabilir.
1. KENDİ KENDİNİZİ NASIL TANIMLARSINIZ? SİZE GÖRE YETERLİ ve YETERSİZ OLAN YÖNLERİNİZ NELERDİR? 

* Ben kendimi benden yüksek başarılı arkadaşlarımın yanında tembel, karamsar bir kız olduğumu hissediyorum. Bana göre yetersiz olan yönlerim, çok güzel olmamam, erkek arkadaşlarımla geçinemeyen birisi olmam. Kız arkadaşlarımdan anlaştığım bir kişinin bulunması benim ne kadar geçimsiz ve karamsar olmamı bana göre ifade ediyor. Benim kız arkadaşım fazla olsa bile onlara güvenemediğim için genellikle geçinemem. 

* Benim yetersiz yönüm insanlara çok bağırmaktayım, kendimi tutamıyorum ve benim derslerimin iyi olmasını istiyorum. Ama ........... dersimin kesinlikle iyi olmayacağını düşünüyorum. Benim benden küçük bir kardeşim yok. Onun için herkese canım sıkıldığı için hep insanlara zarar veriyorum. Yani onların canlarını sıkacak şeyler yapıyorum. Bu davranışımı biliyorum. Bu davranışımın farkındayım. 

* Ben aslında atak bir kızımdır. Annemler benim bir dediğimi iki etmez. Benim kimseyle paylaşamadığım bir sorunum var. (.........) Yani öğretmenim, ben sırlarımı paylaşacak bir dost arıyorum. Ama kimseye güvenemiyorum. 

* Ben ders çalışmayı çok seviyorum ama bir türlü çalışamıyorum. Çünkü annemle babam hep kavga ediyor. Arkadaşlarımla iyi geçinemiyorum. Annem hasta olduğu için bir de dersler bana çok sıkı geliyor o yüzden çalışamıyorum. 

* Ben herkesi kıskanırım. Kendimi kıskandığım günler de vardır. Eli çabuk birisiyim. Oturaklı birisiyim. Bazen misafirliğe gittiğimde çıtım bile çıkmaz, oturduğum yerden bile kalkamam. Kardeşlerimi de çok severim ama onları da çok kıskanıyorum. Mesela ona alınan bir şey bana alınmadığında onları kıskanırım. İyi tarafımda vardır. Sağolsun, babam beni arkadaşlarım içinde mahçup bırakmıyor. 

* Kendim evde benim 5 yaşında kardeşim var. Evde ben kardeşim evde sevmediği hareket yapıyor. Örneğin Kardeşim yanımda sakız çiğniyor. Sakızdan ben kıcık kapıyorum. Sakızı hep benim yanımda çiğniyor. İlk önce uyarıyorum. Başka yerde çiğne diyorum. Yanımda çiğnerse dövüyorum. 

* Ben kapalı bir insanım. Bu kapalılığım arkadaşlarımla oyun oynamak istesem beni dışlıyorlar. Beni güçsüz buluyorlar. Alıngan, bana alınacağım bir şey söylenince ağlayan bir insanım. 

* Ben kendimi iyi ve hoş buluyorum. Kendime güveniyorum. Kendimi seviyorum. Kendimden bazı zamanlar nefret ediyorum. Yıl sonunda takdiri ........ dersinden kaçırdığım için herkesin beni aşağıladığını düşündüm. Bana göre yetersiz hiçbir yönüm yok. 

* Çok çabuk darılırım. Çok inatçıyımdır. Her dediğimi yaptırırım. Açık sözlüyümdür. Derslerde bildiğim konuyu söylemek için korkarım. Sonra başka arkadaşım söyler doğru çıkar. ....... ve ........ dersini çok çalışsamda başaramam. 

* "Olmuyor işte" der ve ağlarım. Çok duygusaldırım. Annem bana kızdığında beni sevmiyor sanarım ağlarım. Annem yanıma gelir bana söyler ama inanmam. 

2. YAŞAMINIZ BOYUNCA ETKİSİ ALTINDA KALDIĞINIZ OLAYLAR NELERDİR? 

* Ağabeyimin gözümün önünde bıçaklanması beni çok etkiledi. 

* Babamın ölümünü hiç unutamıyorum. Ne zaman birisi "Baabaa" dese, her zaman üzülüyorum. 

* Bizim komşumuzun kaza yaptığında onun etkisi altında kaldım. Çünkü komşumuzu gördüğümde kafa derisi kalkmıştı. Kanlar akıyordu. Ben onu hiç unutamıyorum ve ben onun etkisi altındayım. 

* Annemin beni terketmesi çok etkiledi. Ama olsun, zaten beni hiç sevmiyordu. Annemin yüzünden sinir hastalığına yakalandım. Saçlarımı yoluyordum. Annemi çok seviyordum. 

* Daha dün oynanan İstanbul Fenerbahçe maçında İstanbul siporlu Güvene yapılan ayak kırma olayından çok etkilendim. 

* Kardeşimin küçük yaşta ölümünü hatırladıkça çok üzülüyorum ve etkisi altında kalıyorum. 

* Hastalıklarım. Ben ameliyat olmaktan korkuyorum. 

* Ben babamdan izinsiz babannemgile gitmiştim. Eve geldiğimde inekler otluyordu koşa koşa geçerim diye düşündüm ve geçmeye karar verdim. Koşa koşa gidiyordumki bir tosun bana doğru hızla geliyordu. Ben koşmaya devam ettim. Tosun bana vurmasına 1 metre vardı ki ben merdivenleri çıktım. Etkisi altında kaldığım olay budur. 

* Babamın 3 yıl hastanede kalması büyük etki bıraktı. 

* Benim dişimin kırılması. Dişim kırıldı diye bütün arkadaşlarım bana lakap takıyorlar. Bu benim yaşamım boyunca etkisinde kaldım. 

* Ben gözlerimin muane olmasını istiyorum ve bunu etkisi altındayım. 

* Benim üstüme suç yüklenmesi. 

* Çeşme başlarından korkarım. Çünkü düştüm. O yüzden etkisi altında kaldım. 

* Biz bir düğündeydik. Sazcının voltajı yükseltmesinden dolayı elektrik teli yanmıştı. Ama o akşam çok etkilenmiştim. Bir düğün olsa içimde bir tedirginlik duyarım. 

* Doğduğum günden beri bir hastalığım var. Ben bu hastalığın etkisindeyim. 

* Kız arkadaşımı bazı erkeklerin sevmesi. 

* Ailemin beni başkalarının yanında küçük düşürüp, kızkardeşimi önde görmeleri. Dedemin, anne ve babama küsüp, telefonlarımıza çıkmaması. 

* Aile sorunlarım. İstenmeyerek dünyaya gelmem. 

* Ormanları yakmaları nedeniyle oksijenimizin yetersizliği. 

* Öyle kötü bir olay yok fakat derslerimde başarısız olduğumda içimde bir sıkıntı oluyor. Kendimi denizde boğuluyorum sanıyorum. Geceleri derslerimin yüzünden uyuyamıyorum. Buda beni çok ama çok üzüyor. Zaman geçtikçe hem içimdeki sıkıntı büyüyor. 

* Annennemin ölümü benim gözümün önünde annenemin ölmesi ve yıkanmasıdır. 

* İki olaylar. Bunlardan birincisi kardeşimin ölmesi, ikincisi ise annem ile babamın sürekli kavga etmesi. 

3. AİLEDE ve OKULDA SİZİ TEDİRGİN EDEN OLAYLAR NELERDİR? 

* Evde tedirgin eden şudur: Boyuna babam ders çalış diyo, ben de ders çalışıyom. Bilmediğim olduğu zaman, sen nasıl bilemezsin diye dövüyo. Babam tv izlerkene odaya gidip dersimi çalışırken, geliyor, sen niye salonda yapmıyon diye, bağırıyor, vuruyor. Ben de salonda yapıyom. Öğretmen ders vermediği zaman dersini niye yapmıyon diye kızıyor. Tv izletmiyor, dersimi yaptıktan sonra Tv açıyorum. Babam da gelip kapatıyor. Ben de diyorum ki, yaptım diyom. O da diyorki yap diyor. 

* Kavga yapmamak için okulda kendimi sıkı tutuyorum. Çünkü gelen giden dalaşıyo, Beni bu olay tedirgin ediyo. 

* Annemden ve kardeşimden ayrılmak. Okulda ise sınıfta kalmak beni çok tedirgin ediyor. 

* Evde yok ama, sınıfta arkamda oturan çocuk ayaklarını benim sırama uzatıyor, kulağımla uğraşıyor. 

* Kendime ait ama sadece bana ait bir odam olması. Okulla ilgili ise bütün okullarda evrensel eğitime geçilmesini isterdim. 

* Okulda iftiraya uğrayacağım diye çok korkuyorum. 

* Ailede babam uzak bir yere gittiğinde kaza geçirecek diye tedirgin oluyorum. 

* Okullarda çocuk kaçırma gibi olaylardan çok tedirgin oluyorum. 

* Okulda beni tedirgin eden olay, arkadaşım yanımdan ayrılınca derslerimi bırakırım, hiç çalışamayacağımı düşünürüm. 

* Okula geldiğim zaman tedirgin oluyorum. Çünkü kitabımı evde unutuyorum. 

* Ben derslerime çok çalışıyorum. Ama derslerimden fazla başarılı olamıyorum. Bu yüzden çok üzülüyorum. Karnemi aldığımda annemgil bana kızıyor. Okuldan da çok tedirgin oluyorum. Okulda çatlaklar var hem de çok. O yüzden korkuyorum. 

* Okulda uyumsuzluk, evde başarısızlık. 

* Beni tedirgin eden büyüklerin bizi küçümsemesi. 

* Fakirlik. 

* Ailede tedirgin olduğum babamın işten çıkması korkusundayım. Okulda ise derslerimde başarılı olamamamdan tedirginim. 

* Okulun bahçesine giren uhu çekenler, bali çekenler ve sigara içenlerden tedirgin oluyorum. 

* Okulumda pis hava var. İnsanlar hasta oluyor. Bir gün ben de olurum diye tedirginim (Hava yetersizli). 

* Okulda kütüphanemizin gelişmemesi beni tedirgin ediyor.Okulda: Bizim okulumuz neden böyle Ailede: Neden bizde bazı insanlar gibi istediğimizi yapamıyoruz? 

* Ailemde beni tedirgin eden olay, ailem beni fazla sevmiyor sanki. Hep kardeşime bakıyorlar. Mesela ben yazılıdan 5 aldığımda aileme söylüyorum. Bu da ailemi fazla mutlu etmiyormuş gibi. Kardeşim 5 aldığında ise kardeşime aferin diyorlar. Bu beni çok üzüyor. Ailemin bu durumu beni çok tedirgin ediyor ve derslerimden geri kalmamı sağlıyor. Okulda ise; Beni herkesin en çok ta öğretmenlerimin tanımasını istiyorum. Sanki ben okulda yokmuşum gibi davranıyorlar. Buda seni çok tedirgin ediyor. 

4. KİŞİLİĞİNİZDEKİ YETERSİZLİKLERDEN KİMLERİ SORUMLU TUTUYORSUNUZ? 

* Ben fıtık olduğum için küçükken beni muayene ettirmeye götürmüşler. Çok küçük olduğum için 7 yaşında aileme getirmelerini söylemişler. Fakat götürmedikleri için şu anda hala acısını çekiyorum. 

* Babamı. Çünkü babam içki içerdi ve bizi döverdi. 

* Ailemin büyükleri ve onların da büyüklerinden buluyorum. Çünkü ailemi yani anne ve babamı, büyüklerim okutmak için biraz daha çaba harcasalardı belki anne ve bebem belki daha iyi bir mesleği olurdu. Ben de daha iyi bir kişilikli olurdum. 

* Annemi. Onun yüzünden her şeyimiz alt üst oldu. 

* Ben çok yalancıyım ve onu ...... arkadaşımdan bulurum. Çünkü o beni hep yalan söyleyelim diyor ve beni yalancılığa sürüklüyor. 

* Annemi. Çünkü annem hep ağır başlı olmamı her şeye gülmeme kızar. 

* Dedemi sorumlu tutuyorum. Nedeni ise fazla besin alamadığım için. Boyumda uzamıyor. Ama o diğer amcamlara otobüs, minibüs verdi. Bir tek babamı ayırt etti ve babama hiçbir şekilde otobüs, minibüs vermedi. 

* En fazla doktorları sorumlu tutuyorum. Bana yapmadık şeylerini bırakmadılar, güya çok bağırmışım. Bu yüzden doktorların bana yaptıklarından dolayı onları kınıyorum. 

* Devlet adamlarını ve görevli olan kişileri sorumlu tutuyorum. 

5. AİLENİZİN SİZE NASIL DAVRANMASINI İSTERDİNİZ? 

* Annem ve babam bana çok güzel davranıyorlar. Fakat abim beni o kadar kızdırıyor ki ben bir ara sinir hastalığına yakalanacaktım. Abimin bana biraz iyi davranmasını isterdim. Abim beni daha başka kardeşler gibi beni sevmesini ve beraber işbirlikleri yapmak isterim. 

* Annemin beni başkalarıyla kıyaslamamasını. Bir olay olduğunda "Olsun kızım." demesini isterim. 

* Ailem bana sabah kalkı kalkmaz yemek hazırlamasını isterim. 

* Ben bir hata yapmış olabilirim. Bana kızmamalarını ve güzelce anlatmalarını isterim. 

* Herkesin istediği gibi yani bana karışmayacak. 

* Ailem yani annem ve babamın okuyup bir meslek sahibi olmasını isterdim. Bana yeteri kadar yardımcı olamıyorlar çünkü. Onları okutmamışlar bana çok bilgi vermesini isterim. Bir film izlemiştim. Filmin adı "PROPAGANDA" idi. Ne demek diye anneme sordum. Bana bir yanıt veremedi. 

* Ailem bana güzel davranıyor da, babam, yine babam, yine babam, her şeyde babam. Beni seviyor ama içki içmese bende onu seviyorumda içki içmese daha çok seveceğim. Annem bana iyi ve güzel davranıyor. Bir şey yediğinde biz olmayınca boğazından geçmiyor. Ablamlarda bize yardımcı olmaya çalışıyorlar ama yine içiyor, yine içiyor. Anlaması kıt olduğundan. 

* Ailemin bana kısa etek giydirmesini isterim. Herkes gibi bende güzel yaşamalıyım bence. 

* Benimle ilgilenmelerini ve bana yeterli önemi vermelerini isterdim. 

6. GEÇMİŞİNİZLE İLGİLİ NELER SÖYLEYEBİLİRSİNİZ? 

* Geçmişimle ilgili şunları söylemek istiyorum; Geçmişte ailem beni çok severmiş. Ne yaparsam aşşağıdan alıp hor görmezlermiş. Ayriyetten: Sevgili öğretmenim bu düşüncelerimi şu anda hiçbir kimse bilmiyor. Ben sanki küçükken şimdiki halimden çok seviliyordum. Şimdi ben ne der, istersem her zaman ailem o pahalı, onu yapma gibi şeylerle benim umudumu kırıyor. Geçmiş bayramda bir takım elbise istedim ona pahalı dediler. Bu olaydan nefret ediyorum. 

* Geçmişte çok kötü anlar yaşadım, O anları bir daha yaşamak istemiyorum.Geçmişte hayatım hem iş görmekle geçti. 

* Geçmişle ilgili eski oturduğumuz yerde bir ebe varmış. O ebe benle çok ilgilenmiş. Ama şimdi o ebeyi görmek isterim. 

* ......... Bunları babanneme söylemeyin. 

* Kendi hayatım olarak çok berbat ama geleceğim benim için çok aydınlık. Çünkü daha başta bir çok şeyler yaşadım ve bunları çocuklarıma yaşatmayacağım. 

* Geçmişim çok kötüydü. Çünkü hep başarısızlık üzerineydi. Ama bu sene biraz düzeldim. 

* Benim olduğum zaman annem doğum yaptığı zaman babam onun yanına hiç gitmemiş. Annemin hastaneden çıktığı zaman babam eve hiç gelmemiş. Bunun için ben geçirdiğim günleri bir daha hiç geçirmek istemiyorum. 

* Babam memur olduğu için sık sık taşınıyoruz. Bu nedenle bir göçebe hayatı sürdüğüm söylenebilir. 

* Öğretmenim geçmişimle ilgili kötü veya iyi hiçbir şey söylemek istemiyorum. 

* Geçmişimle ilgili hiçbir şey hatırlamak istemiyorum. 

* Hayata küskün bir umutla bakıyorum. Annesi ve babası yanında olanları çok kıskanıyorum. Kendi içimi dökebileceğim sırcı birine ihtiyacım olduğuna inanıyorum. Her türlü durumdan çok pişmanım. Keşke hiç doğmamış olsaydım. 

* Banyo yapmayı sevmiyorum. 

* Geçmişim daha payrak ve aydınlıktı. Çünkü küçük iken hiçbir sorunum yoktu. Büyüdükçe insanlarda karamsarlık gördüm. 

* Geçmişimle ilgili konular beni her zaman üzer. Bu fazla bahsedemiyeceğim. Birincisi daha gençliğinin baharında bir kardeşim öldü. Bunun üzerine ablam trafik kazası geçirdi. Babam böbreğini kaybetti. Annem sarılık hastalığına yakalandı. Gözlerim bozuldu. Daha böyle olaylar var, ama ne kağıt, ne kağıtlar yeter. 

 
Toplam blog
: 17
: 3175
Kayıt tarihi
: 09.02.11
 
 

Eğitimciyim. Yaklaşık on yıldır eğitim yöneticiliği yapıyorum. Eğitim yönetimi ve öğretmenlik mes..