Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Mayıs '12

 
Kategori
Eğitim
 

Çocuğunuzdaki yaratıcılık nasıl ortaya çıkarılır?

Çocuğunuzdaki yaratıcılık nasıl ortaya çıkarılır?
 

Çocuğunuzdaki yaratıcılık nasıl ortaya çıkarılır?


 

   Yaratıcılık insanın belirli bir yeteneğini ifade eder ve doğuştan gelen gizil bir güçtür.Her çocukta yaratıcı olma yeteneği bulunur.Yaratıcılığın sürekliliği,derecesi,ortaya çıkışı çocuktan çocuğa fark etmektedir.Yaratıcılık sayesinde çocuk olayları kendisine göre yorumlar.Araştırmacılar yeni ve orjinal düşünceyi yaratıcı düşünce olarak tanımlar.

   Yaratıcılık bilinen bir şeylerden yeni bir şeyler çıkarmak ,özgün bir sonuç çıkarmak,sorunlara yeni çözüm yolları bulmak,önceden kullanılmayan yöntemler oluşturmaktır.

    Yaratıcı bir kişide;merak,sabır,buluş yapma yeteneği ,orjinal ve bağımsız düşünme ,deney ve araştırmalar yapabilme,sentezci yargılara varabilme yeteneği bulunmaktadır.Yaratıcı kişilerin kendilerine güvendikleri,kendi kendilerini idare ettikleri,karmaşıklığı sevdikleri,baskı ve sınırlamalara tahammül edemedikleri gözlemlenmiştir.

    Yaratıcılık ile zeka birbirlerine karıştırılmaktadır.Yaratıcı olan kişilerin çok zeki olması gerekmez.Ancak,belli düzeyde zeka gerektiği araştırmacılar tarafından söylenmektedir.

   Yaratma sürecinde hazırlık,bekleme,içedoğuş ve verileri değerlendirme dönemleri olmak üzere dört dönem etkili olmaktadır.

HAZIRLIK:Yaratıcılık sürecini içine alacak bütün geçmiş yaşam deneyimlerini kapsar.Bireyin problemleri oluşturma sürecini tamamladığı süreçtir.Bu yüzden çocuğunuzla sorunları,olayları,dünyanın gidişatını doğru ve gerçekçi olarak öğrenmesi gereken süreçtir.Yaşına özgü oyuncaklar,yap-bozlar yaratıcılıkta etkilidir.

BEKLEME DÖNEMİ: Problemler beyinde gruplanır.Edinilmiş bilgiler örgütlenmeye başlar.Çocuk bunun farkında olmayabilir.Kişi bir problem çözerken ilerleme kat etmiyor gibi gözükür.Kişi için bu dönem olgunlaşma dönemidir.Daha sessiz geçer.

İÇEDOĞUŞ DÖNEMİ:Bu dönemde kişi fikir vermeye başlar,düşüncesinin açığa çıkmasını istediği dönemdir.Birdenbire bir olgu bulunabilir.Çocuğu düşüncesinden dolayı yargılamayın,varsa imkanınız ayrı oda,yer,deney odası oluşturun.Sonuçları ve düşünceleri dinleyin .Yapılan yarışmalara çocuklarınızı üye yapın sonuç önemli değil.

VERİ DEĞERLENDİRME DÖNEMİ: Aniden ortaya çıkan yeni fikir,problem durumuna uygulanır.Birey düşüncesini kontrol eder,test eder,eleştirir,eksiklerini tamamlar.Kendi fikrin doğru olmadı anlaşıldığında süreç baştan başlar.Bazen ufak değişiklikler yapılır

Çocuklarda yaratıcılık geliştirmek için yapılması gerekenler şunlardır;

  1. Eğitime erken yaşta başlanmalıdır,
  2. Eğitimde yaratıcılık etkinliklerine yer verilmelidir,Yaratıcı sanat etkinlikleri,zevk alma,duygusal rahatlama,kendini ifade etme becerilerini destekler.Büyük ve küçük kas gelişimi desteklenmelidir.Bunlar sayesinde çocuklar ayırt etme yetenekleri  ve bellekleri gelişir.
  3.  Çocukların oyun oynamalarına fırsat verilmelidir.Oyun yaratıcı düşünceyi uyaran bir unsurdur.
  4. Yaratıcılığın gelişmesinde dramatizasyon da önemlidir.Çocukların yaşadıkları tecrübelere şekil vermesi ,yetişkin dünyasını keşfetmesi,insan ilişkileri açısından denemelerde bulunması,çevresine uyum sağlaması dramatik oyun sayesinde olur.Dramatizasyon,öncelikle çocuğun yaratıcılığı olmak üzere,algılamasını,problem çözmesini  ve dil gelişimini destekler.
  5.  Yaratıcılığın ortaya çıkması,var olan yeteneğin ortaya çıkarılması,geliştirilmesi için eğitim programları hazırlanmalıdır.Bu programlar esnek olmalıdır,gerektiği zaman değişiklikler yapılmalıdır.Bu program çocukları araştırmaya ve denemeye yöneltmelidir. Çocukların ilgi ve yetenekleri dikkate alınmalıdır.
  6. Çocuğun yaratıcılığında öğretmen çok önemlidir.Öğretmen güvenli,bilgili ,doğal, içten,çoşkulu olmalıdır.Çocukların başarısından onur duyup,yanlışlarını düzeltmeye çalışmalıdır.
  7. Çocuğun yaratıcılığında ev ortamı çok önemlidir.Anne babalar çocuklarının düşünme ve etkinliklerinde bağımsız olmalarını sağlamalıdır.
  8. Çocukların özgürce hareket edebilecekleri bir ortam olmalıdır.Bu ortamda aşırı müdahale  ve koruma olmamalıdır,yetişkinlerin belirlediği doğru ya da yanlış cevaplar olmamalıdır.Bu ortam öğrenmeye teşvik edici ,güven duymayı sağlayan ve sevgi dolu olmalıdır.
 
Toplam blog
: 285
: 4026
Kayıt tarihi
: 17.07.06
 
 

      Üniversiteyi Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesinde Fizik öğretmenliği bölümünden..