Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Haziran '08

 
Kategori
Eğitim
 

Çocuğunuzun düşünme yetisini nasıl oluşturursunuz?

Çocuğunuzun düşünme yetisini nasıl oluşturursunuz?
 

Çocuklarımızı bilgi ile yüklüyoruz.Çocuklarımıza bu bilgileri yorumlama,sentezleme,sonuç çıkarmayı da öğretmeliyiz. Bu ancak düşünme metodlarını öğrenme ile gerçekleşir.

Düşünmeyi öğrenmek çok erken yaşta başlaması gerekir. Okul öncesi dönemde çocuk düşünmeyi öğrenmeye başlatılmalıdır.

Düşünce biçimi oluşmayan çocuk bilgileri kullanamaz.

Çocuğnuzun Düşünce üretmesi için sebepler oluşturmalısınız.
örneğin;
-çocuğunuzun ilgilendiği şeylerle ilgilenin.
-Çocuğunuz kendi kıyafetini kendisi seçsin,
-odasını kendi istediği gibi düzenlesin,
-harçlığını haftalık veya aylık verirseniz parasını düzenli harcamayı kendisi ayarlasın,
-yazılıdan düşük not aldığında kızmak yerine sebeplerini oturup konuşabilirsiniz.
-evde alınacak kararlarda çocuğunuzun düşüncesinide alabilirsiniz.Çocuğunuz düşünen,sorgulayan,eleştiren birey olarak yetişecektir.
-Çocuklarınıza bilgiyi hazır olarak vermeyin.,deneme yanılma yolu ile veya araştırma ile kendileri bulsun.
-çocuğunuzun düşünme düzeyinin üzerinde bilgi edinmesi için zorlamayın.
-Çocuğunuzu öğrenmeye güdüleyin.
-Çevredeki nesnelerle ilgili basit sorular sorun.
-başarılı olduğunda övün.
-yaz okulu ,kreş,ana okulu ...vs sosyal toplum düşünme hızını arttıracaktır.
-Çocuklarınıza oyuncak alırken düşünme gerektiren oyuncakları tercih edin.
-internette su doku gibi düşünme gerektiren oyunları çocuğunuza tavsiye edin.
-Çocuğunuzu ezberden uzak tutun,ders çalışırken nedenleri ,niçinleri ve olayların bizim hayatımız etkilerini tartışarak ders çalışmasını sağlayın.
-günün nasıl geçtiğini çocuğunuzla konuşun.günlük olayları hatılamasını sağlayacaktır.Olayları birlikte yorumlayın.
-Öğrenme biçimi analitik ve bütüncül öğrenme olarak ikiye ayrılıyor. Çocuklarınızı başkaları ile kıyaslamayın.Çocuğunuzun öğrenme biçimini öğrenin. ANALİTİK öğrenme mantıklı öğrenen,görevlerini zamanında yapan,sorumluluk sahibi ,sayısalda daha başarılı olurlar. BÜTÜNCÜL öğrenme bütünden basite giderler ,sorumluluk almak istemezler,hayal güçleri çok fazladır,otoriteye tahammül edemezler.Çocuunuz hangi öğrenme biçiminde öğrenin.
-Her ortamda kendiliğinden oluşan öğrenme fırsatlarından yararlanılmalıdır.
-Çocuğunuzun yetişkin gibi düşünmesini beklemeyin.
-Çocuğunuz ile yeterince ilgilendiğinize emin olun.
-Çocuğunuzun merak güdüsünü uyandırın.
-Kendi duygu ve düşüncesinin farkına varmasını sağlayın.
-Taklitçi ve kopyacılıktan sakının.
-Çocuğunuzun size soru sormasını engellemeyin.
-Çok sıkı disiplin altında tutmayın.
-Yenilikçi yaklaşıma açık olmasını sağlayın.
-İçten ve doğal olmasını sağlayın.
-Çocukların fikirlerini tek ve doğru davranış üzerine odaklamayın.
-Çocuklarınıza araştırma olanakları verin.
-Çocuklarınıza iç ve dış uyaranlara açık tutun.
-Kişisel rahatlığına düşkün olmasın.
-Çocuğunuz dışarıda ve evde kendini güvende hissetsin.
-Çocuğunuz yanlış yapmaktan ve alay edilmekten korkmasın.
-Evde otorite uygulanmasın.
-çocuğunuzun mükemmel olmasını beklemeyin.
-Ezberci eğitim uygulamayın.
-Öğretimde basitten karmaşığa,somuttan soyuta öğrenmesini sağlayın.
-Çocuğunuzun yaş ve düzeyine uygun materyaller alın.
-Çocuğunuzun beğenilmeme durumundan uzak tutun.
-Çocuğunuzu konsere müzeye götürün.
-Sanatla tanışmasını sağlayın.
-Olaylara bütün yönlerden bakmayı öğretin.
-Çocuklarınıza olaylar arasında bağlantı kurmayı öğretin.
-Genelde düşüncelerimiz net değildir.Yazı yazarken düşünmek zorundayız. Bu yüzden çocuklarınızı yazı yazmaya teşvik edin.
-Çocuğun kişiliğini ifade etmesine izin verilmelidir.

Sokrat'ın öğrencilerini düşündürmek ve fikirlerini analiz etmeleri için sorular sorduğu 2200yıl önce sinden günümüze kadar ,doğru soru sorma stratejilerinin önemini ortaya koymuştur.
Doğru soru,düşünmeyi gerektirir.

Düşünce sayısı zekayı arttırdığı için düşünme sayısında arttış yapacak koşullar oluşturmalıyız.

Çocuklarınıza çeşitli sorular sorun;

sorularda ,
neden?
faydası nedir?
şimdi fark nedir?
ıspatlayabilirmisin?
onun yerinde olsan ne yapardın?
gibi düşünce gerektiren nedenler ekleyin.

1-Odanın modelini değiştimek istersen nasıl yapardın?
2-Dünyada değiştirmek istesediğin neler var?
3-kuş olsaydın nereye gitmek isterdin?
4-Hangi arkadaşlarını ,neden seviyorsun?
5-Hangi öğretmenini neden daha fazla seviyorsun?
6-Şu an nerede olmak istersin,neden?
7-yer çekimi olmasaydı ne olurdu?

Anne ve baba çocukları ile daha fazla zaman geçirmelidir. Çocuğunuzun neden ve niçinlere cevap aramak için sebepleri olmalıdır. Veli bu sebepleri oluşturmalıdır.


Düşünme biçimi oluştukça çocuğunuz kendisini tanıyacaktır. Bu bir insanın hayata atılımında çok büyük bir kazanç oluşturacaktır. Çocuklarınız bu tür soruların cevabını ararken düşünmeyi öğrenecek,neden ve niçinlerin cevabında kendi beğenileri değer yargıları ve isteklerini oluşturacaktır.
Eğitimde hedef kişinin üretebilmesini sağlamak ve kendisini tanımasını sağlamaktır.Kendini tanıyan kişiler daima bir adım önde olacaktır.

Çocuk düşünce biçimini ailede öğrenir. Olumsuz ve karamsar ebeveynler çocuklarının da olumsuz düşünmesine sebep olur. Olumlu düşünmeyi ailede öğrenen çocuk düşüncelerinde daima pozitif olacaktır. Olumlu düşünme çocuğunuzun mutlu olmasını sağlayacaktır.
AİLELER OLUMLU VE POZİTİF BİR ORTAM OLUŞTURMALIDIRLAR. ÇOCUKLARINIZIN DÜŞÜNCELERİ OLUMLU VE TOPLUMA FAYDALI OLMASI İÇİN AİLENİN DÜŞÜNCE BİÇİMİ OLUMLU OLMALIDIR.ÇOCUK DÜŞÜNME BİÇİMİNİ AİLEDEN ÖĞRENMEKTEDİR.
 
Toplam blog
: 285
: 4026
Kayıt tarihi
: 17.07.06
 
 

      Üniversiteyi Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesinde Fizik öğretmenliği bölümünden..