Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Gülşen Aydın "gökkuşağım"

http://blog.milliyet.com.tr/gokkusagim

17 Temmuz '07

 
Kategori
Anne-Babalar
Okunma Sayısı
1865
 

Çocukların gelişim özellikleri (1)

Çocukların gelişim özellikleri (1)
 

Yedi yıldır anaokulumda gözlemlediğim kadarıyla, anne babaların sıkça yaşadıkları sorunlardan biri çocukların yaşlarına göre gösterdikleri gelişim özelliklerini göz önünde bulundurmamalarıdır.

Her çocuk farklı kişilik özelliklerine sahip olmakla birlikte, her yaşa ait belirgin gelişim özellikleri göstermektedir. Bunlar çocuğun 6 yaşa kadar olan öğrenme, gelişim ve kişiliğinin oluşması dönemi olduğundan önemi büyük olup, anne babanın üzerinde durup öğrenmesi ve bilmesi gereken özelliklerdir.

Bu yüzden çocuklarımızın gelişimini takip etmek ve destek olmak için yaş gruplarına göre gelişim özelliklerini sizlerle paylaşmak istedim.

4–5 ve 5–6 yaş gruplarının özelliklerini de takip eden bloglarımda yer vereceğim

3–4 yaş çocuğu gelişim özellikleri

DİL GELİŞİMİ
· Günlük yaşamımızda kullandığımız, içmek, açmak, kapamak, uyumak gibi eylemleri belirten resimleri isimlendirebilir.
· Özellikleri belirtilen nesneleri getirebilir.
· İki eylem gerektiren direktiflere uyabilir.
· Çevredeki nesneleri tanır ve onları adlandırabilir.
· Söylemese bile dokuz yüze yakın kelimeyi anlayabilir.
· İki ayrı nesneli eylemi gerektiren emirleri yerine getirebilir.
· Beş kelimeli cümle kurarak konuşabilir.
· Zamirle kendini ifade edebilir.
· Sesinin tonunu ve hızını ayarlayarak konuşabilir.
· Yaptığı bir resmi anlatabilir.
· Kendi kendine konuşur ve çok soru sorar.
· On sekiz adet nesne kartı içinden en az on tanesinin ne olduğunu söyleyebilir.
· Altı kelimelik bir cümleyi, söylendikten sonra tekrarlayabilir.
· Bir hikâye oluşturup anlatabilir.
· Olayları birbirine bağlayıp olan biteni anlatabilir.

SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM
Adını soyadını söyleyebilir. Cinsiyetini (kız-erkek) söyleyebilir. Yaşını bilebilir. Anneye basit ev işlerinde yardım edebilir. Anneden ayrılmak gerekirse ağlamaz. Büyükleriyle ve arkadaşlarıyla selamlaşabilir. Eşyalarını, oyuncaklarını arkadaşlarıyla paylaşabilir. Hayali oyunlar oynayabilir. Başka çocuklarla oyunlar oynayabilir. Söylenen şarkılara eşlik edebilir. Konuşulanları dinleyebilir. Grup işinde iş birliği yapabilir. Başkalarının duygusal tepkilerini anlayabilir. Kendi vücuduna ait özellikleri bilir ve söyleyebilir. Sıra beklemeyi bilir. Kendinden küçüklere sevgi ve ilgi gösterebilir.

BİLİŞSEL GELİŞİM ALGILAMA
Kırmızı, sarı, mavi gibi ana renkleri tanıyabilir. 4–8 parçalı eşleştirme kartlarını eşleştirebilir. 4–6 parçalı bul yap ı tamamlayabilir. 3 değişik şekli (üçgen, kare, daire) şekil tablosuna yerleştirebilir. 1.2.3 sayısını sırasıyla söyleyebilir. Birden fazla olan nesnelerin, çok olduğunu bilir ve çoğul olarak ifade edebilir.

PSİKOMOTOR GELİŞİM
(Küçük Kas Gelişimi) Baş ve işaret parmağını kullanarak küçük nesneleri toplayabilir. 8 adet düğmeyi delikli bir kutuya atabilir. 8 adet küple kule yapabilir. 6 adet silindir şeklindeki çubukları oyuklarına yerleştirebilir 4–5 adet boncuğu bir ipe yerleştirebilir. Modele bakarak üç blokla köprü yapabilir. Yardımsız kalem tutabilir. Modele bakarak (x, +, O, &127;) şeklini çizebilir. Gösterildiğinde dikey ve yatay çizgileri taklit edebilir. Daire içinde gözleri, ağzı ve burnu olan bir yüz resmi çizebilir. Bir şeklin sınırlarını taşırmadan boyayabilir. Makası düz olarak tutabilir ve yardımla makas kullanabilir.

Yapıştırıcı kullanarak bir şekli kâğıda yapıştırabilir. Patates vs. gibi baskı çalışmaları yapabilir. Yoğurma maddelerini kullanarak değişik şekiller oluşturabilir. Bir kâğıdı ikiye katlayabilir. Sıvıları bir kaptan diğer bir kaba boşaltabilir

(Büyük Kas Gelişimi) Oyun oynarken çömelebilir. Tek ayağımın üzerinde beş saniye durabilir. Parmak uçlarına basarak ileri doğru bir metre yürüyebilir. Tek ayağımla sıçrama hareketi yapabilir. Çift ayakla dört kez öne doğru sıçrayabilir. Merdivenlerden inip çıkabilir. Yardımsız kaydıraktan kayabilir. Salıncakta sallanabilir Bir bardak suyu dökmeden taşıyabilir. Orta büyüklükte bir topu atabilir, yere vurarak sıçratabilir, kollarıyla yakalayabilir. Yardımsız üç tekerlekli bisiklete binebilir. Öne doğru takla atabilir. Yerde sürünerek ileri doğru gidebilir.

ÖZBAKIM BECERİLERİ
Elini yüzünü tek başına yıkayıp kurulayabilir. Tek başına dişlerini fırçalayabilir. Yardımla saç, tırnak, burun, kulak, ayaklarının temizliğini yapabilir. Yardımla meyve gibi yiyecekleri yıkayabilir. İçinde bulunduğu çevreyi temiz tutabilir. Yemek yerken çatal, kaşık kullanabilir. Suyunu kendi kullanabilir. İç çamaşırlarını giyip çıkabilir. Ayakkabılarını giyebilir. Alttan kapalı fermuarları açıp kapayabilir. Orta büyüklükteki düğmeleri açıp kapayabilir. Vücut kısımlarını gösterebilir (kol, bacak, göz) Vücudunun kısımlarının ne işe yaradığına ait sorulara doğru cevap verebilir.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

Bu blog Editör'den Öneriler alanında yayınlanmıştır

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 29
Toplam yorum
: 73
Toplam mesaj
: 27
Ort. okunma sayısı
: 982
Kayıt tarihi
: 30.05.07
 
 

Sekiz yıldır anaokulu ve etüt merkezi işletmekteyim, yaptığım işin dünyanın en keyifli işlerinden bi..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster