Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Ekim '18

 
Kategori
Eğitim
 

Comenius Yemini

Comenius Yemini
 

Jan Amos Comenius ( 1592 - 1670 )


 

Eğitimde çağ atlayan ve dünya şampiyonluğunu son yıllarda başka hiçbir ülkeye kaptırmayan Finlandiya’da yeni mezun öğretmenlerin, tıpkı doktorların Hipokrat yemini gibi, mesleki etik yemini ettiklerini biliyor muydunuz?

 

Adını, modern eğitimin babası kabul edilen Çek öğretmen, bilim insanı, eğitimci ve yazar Jan Amos Comenius’tan alan Comenius yemini, Finlandiya Öğretmenler Sendikası tarafından önceki yıl sisteme entegre edildi. Yemin metni, mesleğin prensiplerinden yola çıkarak genç öğretmenlere yapacakları işin değerini vurguluyor.

 

Finlandiya gibi sivil toplumu kuvvetli ülkelerde, tabiki normalde beklendiği üzere Eğitim Bakanlıkları değil, Öğretmenler Sendikası gibi sivil toplum kuruluşları da devlet politikaları üzerinde söz sahibi oluyor, politikaları yeri geldiğinde kıyasıya eleştirebiliyor veya işte böyle büyük stratejik katkılar yapabiliyorlar.

 

Comenius yemini, üst düzey Finli eğitim uzmanları ve düşünce adamları ile birlikte çalışan bağımsız bir etik kurulu tarafından tasarlanmış. Yemine adını veren 17. yy’ın büyük eğitim adamı  Comenius, sürdürülebilir ve barışçıl toplumlar için eğitimin adeta can damarı olduğunu ve herkese eşit eğitim imkanı verilmesini savunmasıyla tarihe geçmiştir. 

 

Daha fazla yorum eklemeden bu etkileyici yeminin tam metnini altta sunuyorum:

 

“ Bir öğretmen olarak, hayattaki en önemli görevlerden birini, yeni nesli eğitme görevini üstleniyorum. Amacım, insanlığın sahip olduğu bilgi, kültür ve becerilerden mürekkep bu havuzu genişletip yaşatmak.    

 

Her adımımı adalet ve dürüstlükle atmayı ve tüm öğrencilerimin gelişimini desteklemeyi görev biliyorum ki her birey kendi yetenek ve becerilerine uygun olarak tastamam bir insan olarak yetişebilsin. 

 

Anne babalara, koruyucu ailelere  ve çocuklar ile gençler için çalışan diğer görevlilere eğitim faaliyetlerinde yardımcı olmak için de çabalayacağım.

 

Özel olarak benimle paylaşılan bilgileri başkalarına aktarmayacağım ve çocukların ve gençlerin mahremiyetine saygı göstereceğim. Ayrıca bedensel ve ruhsal dokunulmazlık haklarını da koruyacağım.

 

Himayemdeki çocukları ve gençleri siyasi ve ekonomik sömürüden korumaya gayret edeceğim ve her bireyin kendi dini ve siyasi kanaatlerini geliştirme hakkını savunacağım.

 

Mesleki becerilerimi korumak ve geliştirmek için durmadan çabalayarak kendimi mesleğimin ortak hedeflerine ve meslektaşlarımı işlerinde desteklemeye adayacağım. Toplumun üstün yararını gözeterek hareket edeceğim ve öğretmenliğin itibarını yükselteceğim. “

 

————————————————————————————

 

  1. Finlandiya Öğretmenler Sendikası Web Sayfası : http://www.oaj.fi/cs/oaj/Comenius%20Oath_en
  2. Eğitimde Finlandiya Modeli, Pasi Sahlberg, 4. Baskı, Metropolis Yayıncılık.
 
Toplam blog
: 30
: 349
Kayıt tarihi
: 06.01.18
 
 

Aydın'da dünyaya geldim. İlk ve orta öğrenimimi Aydın'da tamamladıktan sonra İstanbul Teknik Üniv..