Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Ocak '16

 
Kategori
Kitap
 

Çukurovalı halk şairi Aşık Dertli Kazım'ı bir kez daha okurken

Çukurovalı halk şairi Aşık Dertli Kazım'ı bir kez daha okurken
 

Size derim size bütün kardaşlar

Yürüyelim biz de ata izinde

Göğüsler ilerde dikilsin başlar

Atatürk’ün yurdu kendi izinde

***

Birleşelim şanlı bayrak altında

Türkiye’de cennet gibi vatanda

Böyle demiş idi zaten atam da

Atatürk yurdu kendi izinde  

Bu dizeleri tanınmış halt ozanlarımızdan Çukurova ‘da yaşayan tarih Âşık Dertli Kazım’ın yeni şiir kitabından aldım. Aşık Derli Kâzım, yurdunu, milletini, bayrağını ve özsellikle Atatürk’ü candan seven bir halk ozanıdır.  

Adana / Çukurova’nın ünlü halk ozanlarımızdan “ Âşık DERTLİ KAZIM” Çukurova’nın Yaşayan Tarihi “ Efsane Halk Aşığı Hayatı ve Şiirleri” adını taşıyan kitabının 9. Baskısı -  Adana – 2015 tarihli değerli kitabını aldım. Kitapta bana da yer verdiğiniz için ( S: 624)  sizlere ve Âşık Dertli Kâzım Babaya sonsuz teşekkürlerimi sunuyor, saygıyla ve hürmetle ellerinden öpüyor, yaşamında sağlıklı günler diliyorum. Ayrıca bu değerli aşığımızın da dualarını bekliyorum. Âşık Dertli Kazım Adana ili ve Çukurova bölgesinin ünlü bir halk şairidir. Ünü tüm Anadolu’ya vardıktan sonra ta Azerbaycan, Romanya ve Yugoslavya’ ya kadar ulaşmıştır. Çağımızın yaşayan bir Yunus Emre’sidir. Onun hayatı ve şiirleri Üniversitelerimizde okuyan öğrenciler tarafından tez ve yüksek lisans konusu olmuştur. Devlet büyüklerimizden, Valilerden ve Kaymakamlardan birçok ödüller, takdirnameler ve onur belgeleri almıştır. Gerçek anlamıyla bir halk ozanıdır. Daha hayatta iken yaklaşık on yıl önce kendi köyünde mezarını hazırlamış ve her yıl bu mezarlıkta şiir şölenleri ve dini törenler yapmaktadır.  O denli de inançlı bir insandır.

O bir yerde aşk ve sevda şairidir.“Baktı da Gitti “  başlıklı şiirinde ozanca şöylece sesleniyor bizlere:

Bu sabah yolumu bir güzel kesti

Durup ta yüzüme batkı da gitti

Cemrenin toprağa düştüğü gibi

Isıttı bünyemi yatkı da gitti

---

 Elimi uzatıp elinden tuttum

Yanına yaklaştım alnından öptüm

Önünde eğildim boynumu büktüm

Kalbime bir gonca yaktı da gitti. (s:195)

Çukurovalı  Aşık Derli Kâzım, bu koca devasa şiir kitabında  başta  yurt, Atatürk, millet ve bayrak sevgisini  halk şiiri geleneğine bağlı kalarak akıcı ve yalın bir Türkçe ile dile getirmiştir. Bunlardan başka aşklarını, özlemlerini, yalnızlıklarını, inançlarını,  doğa ve insanlık sevgisini şiirlerinde dile getirmeye çalışmıştır. 668 sayfalık kitabında hemen hemen  bütün şiirlerine  yer veriliştir…

Kitabın birinci bölümünde Bolu Vali Yardımcı ve şair yazar Ömer Eru,  Halkbilimci ve araştırmacı yazar Hayrettin İvgin, araştırmacı yazar Halil Atılgan, şair, yazar Halil Soyuer, araştırmacı yazar İsmet Alpaslan, Çukurova Edebiyatçılar Derneği Başkanı şair, yazar Halise Tekbaş, araştırmacı yazar Kadir Aslan, araştırmacı yazar M. Adil Çetin, şair - yazar Mansur Ekmekçi ve Kaymakam Selman Yurdaer gibi yazar ve şairlerin Aşık Dertli Kâzım’ın hayat öyküsü, şiirleri, dili, Türkçesi ve kişiliği üzerindeki görüşlerine detaylı olarak yazılarında yer verilmiştir. Kitabın bir başka bölümde Âşık Kâzım’ın Aşk ve Sevgi şiirlerine yer alıyor. ( s:115-552), sonraki gelen bölümde ise Derli Kâzım İle bazı Âşıkların mektup ve yazışmalarını görüyoruz. ( s:553- 596 ). Kitabın son bölümünde Âşık Dertli Kazım’ın aldığı ödülleri, onur belgeleri, devlet büyükleriyle birlikte çektiği fotoğrafları, aldığı takdir, teşekkürler belgeleri,  Anadolu basınında gazete ve dergilerde hakkında yazılanlara özenle renkli olarak yer verilmiştir.  Ancak tüm bu güzelliklerin yanında, eserin değişik sayfalarında gözden kaçan, sehven yazılan, unutulan bazı matbaa hataları vardır. Bunların gözden kaçtığını tahmin ediyorum. Dileğimiz gelecek kuşak için bir halk ozanın hayatı ve şiirleri hazırlandığı zaman bu gibi hataların olmamasıdır. Bir başka baskısı yapıldığı zaman bunların gözden geçirilmesi ve dikkate alınmasını diliyorum.

Sözün Adana / Çukurova’da yetişen Türkiye genelinde tanınan, ünlenen Aşık Derli Kâzım’ın 9. baskılı ( 2015)  tarihli kitabı büyük bir emek ürünüdür. Sevgili ozanımız Aşık Dertli Kâzım, kitabını hazırlayan eğitimci yazar Kadir Aslan ve tüm emeği geçenleri yürekten kutluyorum. Aşık Dertli Kâzım’ın eşyalarının yer alacağı ilçe veya köyünde onun adına bir müze hazırlanmalı ve adı caddelere ve sokaklara verilmelidir. Aşığımız yaşarken bunu görmelerini diliyorum. Böyle kalıcı bir eserden dolayı Sayın meslektaşım Kadir Aslan’ı da gönülden kutluyorum.   

Şirlerinde arkadaşlarına, komşularına ve  dostlarına  sık sık yer veren  Çukurovalı  Aşık Dertli Kazım'ın  " Dost Bana Yeter "  (6 +5 = 11 heceli ) başlıklı şiiriyle yazımı  bağlamak istiyor, tekrar  sevgili  ozanımıza sağlıklı günler diliyor, selam ve  saygiılarımı   sunuyorum.

 İstemem sarayı, istemem köşkü

 Bir gece  kondu da post bana  yeter

Verseler istemem dünya  malını

Bir merhaba diyen dost  bana yeter

--- 

Bazı gün kendisi kalsa da bile

Arada bir selam  salsa da bile

Ayda bir defacık olsa da bile

Halhatırım  soran  dost bana yeter

---  

Bu yalan dünyada malı nideyim

Sahipli deryada salı nideyim

Meçhulden  uzanan eli nideyim

Allah'tan gelecek  dost banüa  yeter

*** 

DÜnyamız ahretin  bir penceresi

Cehennim dünyanın  bir tenceresi

Muhammed Muistafa ak seceresi (*)

Şefaati  bol dost bana yeter

--- 

DERTLİ KAZIM der ki, kulun arifi

Etrafa bakarsa anlar tarifi

Hakk yolu gösteren  İmam Hanifi

Doğrufyol gösteren dost bana yeter.

Aşık DERTLİ  KAZIM

Çukurova'nın yaşyan  Şairi

ve Şiirleri. 9,Baskı- 20145- ADANA  ( s: 256)  

( - ) Secerisi: Geçmişi anlamında kullanılmıştır...

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                            

NOT: Kitapta matbaa hatası olanlardan: Sayfa: 7.18.24.28.36, 45.53.63.104.123.143.151.155.164.182.196.197.202.237.243 ve 248 gibi  düzeltilmesi gereken imla hataları vardır. Bir başka baskıda bunların düzeltilmesini dilerim...   

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..