Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ekim '06

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Cumhuriyet' i kutladık mı?

Cumhuriyet' i kutladık mı?
 

Bugün bana sevgili bir dostum, "Cumhuriyet Bayramınız kutlu olsun" diye bir mesaj göndermiş.. Ben şimdiye kadar kimseden böyle bir mesaj almadığım gibi, kimseye böyle bir mesaj da atmamıştım.

Bu olay beni bir hayli düşündürdü ve sonuçta, Türkiye Cumhuriyeti açısından çok büyük millî bir önem taşıyan bu bayramı, sevgiyle, coşkuyla milletin kalbine tam olarak yerleştiremediğimiz gibi bir kanaate vardım.

Can'la beraber bugün hem gündüz yapılan cumhuriyet bayramı törenine, hem de akşamki fener alayına katıldım. Ne hiç bu konuyu bilmeyen birini aydınlatmaya yetecek bilgiye rastladım, ne şüphesi olanı caydırmaya yetecek açıklamalara şahit oldum, ne de cumhuriyeti çocuklara, gençlere ve özellikle de büyüklere sevdirecek bir motifle karşılaştım.

Toplum olarak kendi yanlışlarımız üzerinde durmak ve onları düzeltmeye çalışmak yerine, hemen birilerini suçlamayı sanırım daha kolay buluyoruz ve bunu sık sık yapıyoruz.

Şimdi hemen bir çoğunun aklına cumhuriyet karşıtı olanların yaptıkları falan gelecektir. Evet bu ülkede ne yazık ki sayıları az da olsa böyle bir grup vardır. Bunların yaptıkları elbette doğru da değildir. Fakat cumhuriyetin temel niteliği, acaba bu insanlara karşı nasıl bir tavır takınılmasını uygun görmektedir?

Bunları birer birer yok edip ortadan kaldıracak mıyız, doğru olanın cumhuriyet olduğunu sabırla onlara anlatıp ikna olmalarını sağlayacak mıyız, yoksa onları olduğu gibi kabul edip birlikte yaşamanın yollarını arayıp bulacak mıyız?

Her şeyden önce cumhuriyetin temel ilkelerine ters düşen eylemlerle cumhuriyeti savunmak ve onu sevdirmek mümkün değildir.

Sözlükler cumhuriyeti, "Milletin, egemenliği kendi elinde tuttuğu ve bunu belirli süreler için seçtiği milletvekilleri aracılığıyla kullandığı yönetim biçimi" olarak tanımlamaktadır. Zaten cumhuriyeti savunmak için kullandığımız temel cümle, "padişahlar ülkeyi kötü yönetiyordu, Atatürk cumhuriyeti kurdu" şeklinde değil midir?

Ülkeyi bir hanedanın yönetmesi yerine, cumhuriyeti getirerek, halkın doğrudan kendi oyuyla yöneticileri belirlemesini istedik. Ayrıca cumhuriyetle eşitliği sağlamayı, adaletsizliği ortadan kaldırmayı hedefledik.

Uygulamalara baktığımızda, söylemlerimizle eylemlerimiz arasında bir uyumsuzluk var gibi... Bir baskı rejimine karşı alternatif kabul edilen Cumhuriyet idaresi altında, "baskıcı" anlayışımızda pek bir değişiklik yok.

Cumhuriyeti kuran Mustafa Kemal Atatürk, aynı zamanda bir askerdi. Kurtuluş Savaşı onun sayesinde düzenlenmiş, zafer onun sayesinde kazanılmıştı. Ama o savaşın küllerinden yeni bir ülke kurarken, asker kimliğini bir kenara bırakmış, sivil bir toplum hareketi niteliği taşıyan cumhuriyet yönetimini bize layık görmüştü.

Gerçekten yapılan devrimlerle, bir milletin yeniden yaratılma öyküsü olan cumhuriyeti, anıtlara çelenk koyup birkaç şiir okuyarak, birkaç marş söyleyerek kutlamak, kanımca cumhuriyetin değerini anlatmaya da, cumhuriyeti sevdirmeye de, ona karşı çıkanları ikna etmeye de yetmiyor.

Bir yenilik getirmeliyiz diye düşünüyorum. Onu farklı şekillerde kutlamanın yollarını mutlaka bulmalıyız.

 
Toplam blog
: 859
: 979
Kayıt tarihi
: 21.06.06
 
 

Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi ve İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi mezunu, ekonomik..