Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Aralık '12

 
Kategori
Kitap
 

Cumhuriyet dönemi gazeteci şairler

Cumhuriyet dönemi gazeteci şairler
 

Antolojiler hep ilgimi çekiyor. Bunlar arasında Şiir Antolojileri ve öykü Antolojleri ilk akla gelenlerden. Geçenlerde yine Antolojilerden söz etmiştim. Antoloji Fransızca’dan gelme  bir sözcüktür. Sanat veedebiyat alanında  birkısım yazar ve şairlerin veya öykücülerinin bir kısım  eserlerini, öykü veya şiirlerini  bir kitapta toplamaya olayına antoloji diyoruz. Seçki veya Güldeste diyenler de  vardır.

Geçen yıl nisan ayında Ankara’ya gitmiştim. Ne zaman Ankara’ya gitsem Kızılaydaki Zafer Çarşısına uğrar ve oradaki  hoşuma giden kitaplardan bir ikisini  mutlaka alırım. Bu kez de  böyle oldu. 10 Nisan 2012 günü Ankara Zafer  Çarşısı’na iniyorum. Uğradığım bir kitapçıdan şiir antolojisini  sordum. Yapı Kredi Bankasının hazırladığı 2010 ve şimdi sözünü ettiğim “Cumhuriyet Dönemi Gazeteci Şairler Antolojisi “ ilgimi çekti. Zaten bu Antolojiden de sadece bir tane kalmıştıtı. Onu da ben aldım.

Bu antoloji gazeteci Okan Yüksel tarafından  uzun  bir araştırma ve incelemeden sonra hazırlandığını görüyorum. Antoloji İstanbul’da Toplumsal Dönüşüm Yayınları tarafından  2001 yılında sadece 2000 adet  basılmıştır. Gerçekten Antoloji   çok hoşuma gitti. Günlerdir bu antolojiyi okuyor ve okudukça bir şeyler öğreniyorum. Antolojinin içinde sevip saydığım şairler olduğu gibi bizzat çeşitli etkinliklerde gördüğüm  ve onlarla  haberleştiğim  hâlâ aramızda olan şairler de vardır. Örneğin Bülent Ecvvit,   Ülkü Tamer, Oğuz Tümbaş ,Refik Durbaş, Simav’dan Alaattin Gürırmak, Abdüllah Neyzar Karahan, Mustafa Şerif Onaran, Dinçer Sezgin, ( Dinçer Sezgin 2011’de aramızdan ayrıldı ), Özkan Mert  ve Hüseyin Yurttaş gibi   gazeteci şairleri yakından tanıyor ve kimi zaman Kuşadası ve Söke gibi  ilçelerde  yapılan  şiir, kitap günlerine geldiklerini görüyorum. Geçenlerde 9.Söke Sanat, Edebiyat ve kitap Günleri’nde  şairlerimizden  Refik Durbaş ve Ülkü Tamer  aramızda idiler… 

Antolojinin girişinde Gazi M. Kemal Atatürk’ün  “Bursa Nutku”ve Önsöz bölümünde Okan Yüksel’in bir yazısı yer alıyor. Antolojiyi tanıma bakımından  O.Yükselin bu Önsöz’ünden   birkaç cümleyi  alıntı yaparak buraya alıyorum:

“ Dünya büyük…Dünya güzel. İnsan, dünyadan güzel.Dünya büyüklüğünü ve güzelliğini, insanın güzelliğini kim anlatır en güzel? Şairler…Türkiye’de şairlerimiz var…. Nazım Hikmetler, Attila İlhanlar, Ahmet Arifler var…Anadolu şairler yaratmış bin yıllar boyu,  Homaroslardan ,Yunus Emrelere, Pir Sultan Abdaldlardan Karacağoğlanlara… Ülkemizin bir de şair gazetecileri, gazeteci şairleri var…..Kimi şairlerimiz sonradan gazeteci, kimi gazetecimiz sonra şair kimliği kazanmışlardır. Şairiği ustalık derecesine varmadan gazeteciler, gazeteciliği ustalık derecesine varan şairlerimiz vardır. Şair gazetecilerimizin, ister şiirde ustalığın doruğuna varmış olsunlar ister şiire emek vermekten öteye gidememiş  olsunlar, edebiyat ve basın tarihine kapsaplı bir biçimde kazandırılmaları gereğine inandım. “ İzmirli Ozan Gazeteciler” adını verdiğim kitabımda eksikleri olduğunu biliyordum. Bu nedenle “ Cumhuriyet Dönemi Gazeteci Şairler Antolojisi” çalışmasına başladım…Onlarca antoloji, yüzlerce kitap ve binlerce dergi taradım. Bu araştırma –incelemenin kitap olarak gerçekleştirilmesi ile bir bağlamda ödenemez borçlardan birinin ödenebilmesini sağlamış olacaktım.

Türkiye’de bir örneği olmayan bu çalışmanın mutlaka eksikleri,yetersizlikleri vardır. Coğrafyamızın birçok yerinde gazeteci şairler olduğu bir gerçektir. Eksiklerinden ve yetersizliklerinden dolayı hoş görülmemi, en azından bu çalışmanın gün ışığına çıkabilmiş olması nedeniyle bağışlanmamı diliyorum. Eksiklerimizin, yeteneksizliklerimizin giderilmesi için yardım edilmesi. katkı yapılmazı gerektiğine hnie biliyorum. Bu çalışma için en sert eleştirelere ve yergilere açığım.Yeterki; bu meşakatli çalışmanın amacı ve değeri  anlaşılabilsin “ diyor Sayın  Okan Yüksel…( s.8-9 ).

Büyük emekler vererek hazırlanan “Cumhuniyet Dönemi Gazeteci Şairler Antolojisi’nde  704 sayadan ibaret olup  yanılmıyorsam  kitapta yer alan  68 gazeteci şairlerimiz vardır. Bunlardan beşi kadındır.  Kitapbaalınan şairlerin özgeçmişleri, eserleri ve  Okan Yüksel’in herşairiçin ayrıca  yazdığı  yazıları ve  yine her şairden 2,3,4,5, 6, 7 v.s. gibi  şiirlerden oluşan derli toplu bir  kaynak kitap olabilecek antoloji hazırlamışlardır. Antolojiden adı geçenlerden birkaçını yazıyorum:

Sunay Akın, Erol Akıncılar, Yaşar Aksoy, Sina Akyol, Sabahattin Ali, Melih Cevdet Anday, Ahmet Arif, İnci  Asena,  Ahmet Alphan, Nejat Altıok, Melih Cevdat Anday, Nihat Aşar,Enis Batur, Ataol Behramoğlu, Refik Durbaş, Bülent Ecevit, Cezmi Ersöz, Necla Erbakır, Orhan Rahmi Gökçe,  Alaattin  Gürırmak, Nazım Hikmet, Attila İlhan, Abdullah Neyzar Karahan, Mehmet Kemal, Yaşar Kemal, Necip Fazıl Kısakürek, Hasan Hüseyin Korkmazgil, Rıfat Ilgaz,  Şükran  Kurdakul, Onat Kutlar,Yılmaz Odabaşı, İsmet Özel, Zülfü Livaneli, Özkan Mert, Aziz  Nesin, Ülkü  Tamer,  Oğuz Tümbaş ,Mustafa Şerif  Onaran,  Hilmi Yavuz, Halit  Okan Yüksel   ve Can Yücel gibi  şarilere  yer vermişlerdir. Tabi hepsini yazamadım.Yazmadıklarımdan özür diliyorum…

Bir kere Antolojiyi hazırlayan Okan Yüksel  büyük emekler vererek ve  çok yorucu inceleme ve araştırmalardan sonra ve  yüzlerce dergi ve binlerce kitap gözden geçirdikten sonra böylesine bir  Cumhuriyet Dönemi Gazeteci şairleri hazırlaması elbette kolay değildir. Haftalarca, günlerce    kitaplar ve dergiler ve hatta benzer antolojiler arasında  yorulup  sayıkladığını ve hatta yorulduğunu tahmin ediyorum. Ama sonunda böylesine  devasa bir eseri ortaya  koymayı da başarmışlardır. Ben şahsen bir eğitimci olarak  candan kutluyorum. Gelecek nesillere yararlı olabilecek bir kaynak  kitap  ve gazeteci şairler Antolojisini hazırlamışlardır. Bu açıdan kutlamaya değer buluyorum. Bu Antoloji basılalı  bir hayli zaman oldu. Bilmiyorum başkaları da yazdıla mı? Ben tekrar tekrar gönülmden  kutluyorum.

Ancak ben kusur aramak için  söylemiyorum.Aslında aradan 12 yıl geçtikten sonra benim bir şeyler söylemem de pek  yararlı olmuyor sanıyorum. Gazeteci ve şair olarak bildiğim bazı isimleri burada göremedim. Bir katkım olması bağlamında yazıyorum: 

Gazeteci şair Haylil Soyuer,Dr.Tahir Kuitsi Makal, İbrahim Minnetoğlu, Feyzi Halıcı,  Abdullah Satoğlu, Güzide Taranoğlu, Necdet Evliyagil, Ünal Şöhre Dirlik, Selim Sabit Pülten, Ahmet Özdemir, Mehmet Aydın, M.Demirel Babacanoğlu, Abdülkadir Güler ve Prof. Dr.İsa Kayacan’ı   göremedim. Acaba neden diye düşünüyorum? 

Yine deher şeye rağmen  Okan Yüksel’in bu çalışmasını çok yararlı gördüğümü belirtmek isterim. Aradan kaç yıl geçse de  yine de bu antolojinin  bir kaynak olabileceğini sanıyorum. Gazeteci şairleri bir araya getirmekle  önemli bir  kaynak olarak  Türk edebiyatına  değerli bir  yapıt kazandırmışlardır. Aradan epey zaman geçmesine rağmen eğer bu antoloji benim ilgimi çekiyorsa bu zaten önemlidir. Önemli olan da budur diyebilirim….Aradan uzun yıllargeçsede   bizebuantolojiyi kazadıran  SayınOkan Yüksel’e  sağlık ve daha nice eserlere imza atmasını diliyorum.

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..