Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Şubat '10

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Cumhuriyetimizin ilk kadın öğretmeni Refet Angın'ın ardından

Cumhuriyetimizin ilk kadın öğretmeni Refet Angın'ın ardından
 

Dünyanın bütün çiçeklerini diyorum,
En güzellerini saymadım çiçeklerin,
Çocukları, öğrencileri istiyorum.
Yalnız ve çileli hayatimin çiçeklerini,
Köy okullarında açan, gizli ve sessiz,
O bakımsız, ama kokusu eşsiz çiçekler
Kimse bilmeyecek, seni beni kimse bilmeyecek,
Seni beni yalnızlık örtecek, yalnızlık örtecek.

**** ****

Ünlü bir şairimiz olan rahmetli Ceyhun Atuf Kansu’nun dizeleriyle yazıma giriş yapıyorum. O’nu da bu sabah uyandırmak, bizimle birlikte olmasını istedim. Güzel insanlar sırası gelince eserleriyle anılır ve baştacı edilir. C.A. Kansu’nun bu şiiri, ancak Refet Angın’a yakışır. Çünkü o da uzun yıllar dünyanın bütün çiçekleriyle bütünleşti. Onlarla yaşadı, onlarla güldü. Kimi zaman da onlarla ağladı. Sarıp sarmaladı. Özenle yetiştirdi. Bu memlekete hizmet etti. İyi ve kararlı bir öğretmendi. 95 yaşında asırlık bir kadın, köte mazide, dalbudak salan vakur bir çınar gibiydi...

Cumhuriyet tarihimizin ilk kadın öğretmenlerinden Refet ANGIN ‘ı da kaybettik. Aslında kaybettik kelimesini hiç hoş görmüyorum. O’nu onurla bir altın yaldızla Cumhuriyet tarihimizde yer alan isimsiz kahraman öğretmenlerimizin ilk başlarına aldık. O bir başöğretmendi. Sevgiyle, saygıyla kalbimize gömdük. O bir cumhuriyet öğretmeni idi. Asırlık bir eğitim ve kültür çınarı idi. O’nu 95 yaşında iken toprağa verdik. Kendisine yakışan törenlerle vatan toprağına saygıyla, sevgğiyle dualarla gönderdik..,

Değerli öğretmen çocukları çok seviyordu, mesleğini de seviyordu. Uzun yıllar öğretmenlik yaptı. Refet Angın’ı düşünürken aklıma ünlü şairlerimizden aslında doktor olan ama öğretmen ve öğrencileri seven şair Ceyhun Atuf Kansu aklıma geldi. Değerli öğretmenimiz Refet Angın’ı yolcu ederken, Ceyhun Atuf Kansu’nun “DÜNYANIN BÜTÜN ÇİÇEKLERİ” adını taşıyan bu güzelim şiirinden birkaç dizeyi öğretmenimiz Refet ANGIN’IN anısına sizlerle paylaşmak istedim.


Dünyanın bütün çiçeklerini diyorum,
Okulun duvarı çöktü altında kaldım,
Ama ben dünya üstündeyim, toprakta,
Yaz kış bir şey söyleyen toprakta,
Çile çektim, yalnız kaldım, ama yaşadım,
Yurdumun çiçeklenmesi için daima yasadım,
Bilir bunu bahçeler, kayalar, köyler bilir.
Şimdi sustum, örtün beni, yatırın buraya,
Dünyanın bütün çiçeklerini getirin buraya.

Ceyhun Atuf KANSU ( 1919 – 17 Mart 1978 )

( Dünyanın bütün Çiçekleri)

*** ***

Refet Angın, 15 Mart 1915 yılında Çanakkale’de doğdu. Tevhidi-i Tedrisat Kanunundan sonra Gelibolu’da açılan iki okuldan biri olan Cumhuriyet ilkokulunda eğitim ve öğretimini gördü. Bu okulun üçüncü sınıfında eğitimin devam etti. Çalışkan bir öğrenci idi. Henüz daha küçük yaşta iken öğretmen olmayı düşlüyordu. Bir ara Çanakkale'de Gazi Mustafa Kemal Atatürk’le tanışmıştı. Gazi Mustafa Kemal Paşa onu ilk gördüğünde Refet Angın’ı sevmiş ve yapılan konuşmada “ne olmak istiyorsun?” dediğinde: “ ben öğretmen olmak istiyorum” demişti. Atatürk’le ikinci kez karşılaştığında Refet Angın Hanım Öğretmen okulunda öğrenci idi. Tekrar ikinci kez Atatürk’le bir araya geldiğinde: Atatürk’e “ Bakın ben sözsümü tuttum Paşam. Öğretmen olacağım işte” diye konuşmuştu.

Asıl adı Rafet Angın’dı. Refet Angın, idealist bir öğretmendi. Reşat Nuri Güntekin ’in ( 25 Kasım1889 –7 Aralık 1956) kaleme aldığı “Çalıkuşu” romanındaki öğretmenlerinden biriydi. Uzun yıllar Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde, değişik birim ve okullarda öğretmenlik ve idarecilik yaptı. 1955–1975 yılları arasında Ankara’da görev yaptı. Ankara Bahçelievler Deneme Lisesi Müdireliğini yürüttü. Daha sonraki meslek yaşamını İstanbul’da devam eden Refet Angın, Gazi M. Kemal Atatürk’ün doğumunun 100.yılı kutlamalarında görev aldı. Çünkü Yaşamında Atatürk’ü en iyi tanıyanlardandı. 1982 yılında emekli oldu. Yıldız Teknik Üniversitesi Senatosu’nun aldığı kararla “Onursal Doktora” unvanı verildi.

Refet Angın uzun yıllar İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü’nde Bakanlık Danışmanı olarak ta görev yaptı. 30 Ocak 2010 günü İstanbul’da aramızdan ayrıldı. Angın’ın cenaze töreninde Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu, Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşar yardımcısı Saadettin Sabaz, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürü Ömer Balıbey ve İstanbul Valisi Muammer Güler hazır bulundu. Cenaze töreninin dualarla anıldı. İstanbul Valisi Muammer Güler: “Angın cumhuriyete ışık tutan, cumhuriyet ideallerini yaşatan bir öğretmendi” diyordu. Değerli öğretmen Refet Angın, Uğur Mumcu’nun da öğretmeni idi. Nihayet uzun bir bekleyişten sonra sevdiklerine, yakınlarına ve geçmişte kaybettiği ve çok sevdiği dostlarına, yakınlarına da kavuştu... Bir kısım dostlarını, meslektaşlarını gözü yaşlı mavi denizlerin sığ limanlarında bırakarak. sessiz bir gemi gibi akıp giderek...

Cumhuriyetimizin değerli başöğretmeni, uzun yıllar Türk Milli Eğitiminde büyük bir aşk ve özveriyle hizmet yaptı. O bir eğitim ve kültür çınarı idi. Sevgili öğretmenimiz Refet Angın’ı rahmetle anıyor, dost ve yakınlarına, sevenlerine, öğrencilerine başsağlığı diliyorum. Sözün özü: Baki kalan bu kubbede hoş bir seda imiş…

Mekânı cennet olsun sevgili öğretmenimizin.

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..