Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

diyetisyen ilkay kivrak cetin

http://blog.milliyet.com.tr/diyetilk

20 Mart '17

 
Kategori
Beslenme / Diyet
Okunma Sayısı
24
 

D Vitamini " Gün ışığı vitamini"

D Vitamini " Gün ışığı vitamini"
 

Vitamin D ne zaman gerçek bir vitamin olur ?Vitamin D olduğunda!! Adına yakışır şekilde “Gün ışığı vitamini” olarak adlandırılmıştır çünkü gün ışığı bu vitamin bir kaynağıdır. D vitamini bu günlerde çok fazla ilgi çekmektedir ve çeşitli hastalıklar üzerindeki rolüne ilişkin çok fazla çalışma vardır. Aslında D vitamini bir hormondur. Birçok yiyecekte bulunmadığı ve insanlar yüksek koruma faktörlü güneş koruyucuları kullanarak zamanlarının çoğunu kapalı alanda geciktirdiğinden vitamin D eksikliği çoğu kişinin başına gelebilir.

D vitamininin kemik sağlığı üzerinde önemli rol oynadığına dair kuvvetli bilimsel veriler bulunmaktadır. D vitamini iskelet ve dişlerin daha kuvvetli ve sağlıklı olmasına yardımcı olan minerallerin depolanmasına yardım eder. Ayrıca D vitamini osteoporoza bağlı kemik kırıkları, raşitizme bağlı kemik deformasyonu ve kas zayıflığı ile kemik ve osteomalazi ağrılarından korunmaya yardımcıdır. Fakat D vitamini eksikliği kemikleri de aşabilir ve çeşitli sağlık problemleri ile de ilişkili olabilir. Çünkü o bir hormondur ve vücudunuz bu hormon için birçok reseptöre sahiptir ve bu hormon diğer hastalıklar üzerinde de koruyucu role sahip olabilir.

Kanser:Etüt çalışmaları D vitamininin anti kanser yararı olduğunu önermektedir. Kanser hücrelerinin büyüme ve gelişmesini durdurabilir ve kanser tedavisi boyunca faydalı olabilir.

Hormonal problemler:Vitamin D diyabeti, kan basıncı, kalp hastalıkları, kalp krizi, depresyon, premenapozal sendrom gibi durumlarla ilişkili olan insülin, rennin, seratonin ve östrojen hormonlarının fonksiyonlarını etkileyebilir

Obezite:Bazı çalışmalar, D vitamini yetersizliğinin, beyne doyduğunu ve yemeği bırakması gerektiği sinyalini veren tokluk hormonu leptinin çalışmasını engelleyebileceğini göstermektedir.

İnflamasyon:D vitamini periodontal hastalık, romatoid artrit ve osteo artrit ile ilişkili inflamasyonun kontrolüne yardım edebilir.

D vitamini faydaları;

Grip, anti kanser, kas ağrıları, kardiyovasküler hastalık, depresyon, diyabet (şeker hastalığı) gelişimi ve otoimmün hastalık ile osteoporoz riskini azaltır. D vitamini özellikle multiple skleroz ve romatoid artrit gibi vücudun kendi kendisine saldırdığı otoimmün hastalıklar gibi durumlarda immün (bağışıklık) sistemimizin kuvvetlendirilmesine yardımcı rol oynayabilir.

D vitamini almanın yolları?

D vitamini herkes için anahtar bir besin öğesidir. Gün ışığı en iyi D vitamini kaynağıdır. Gün ışığında 20 dakika oturan bir kişi 200 bardak süt içen birinden daha fazla D vitamini almış olur. Güneş koruması sürmeden önce, korumasız şekilde kollar ve yüz veya kollar ve bacakların haftada 3 gün 10’ar dakika gün ışığı alması önerilir. Zamanının çoğunu ev içinde geçiren yaşlılar ile daha koyu tenli kişiler daha az D vitamini alırlar.

Günlük ne kadar D vitamini ihtiyacımız vardır?

1-70 yaş: 600IU/gün

71 yaş ve üzeri: 800IU/gün

9 yaş ve üzeri günlük en üst alım seviyesi: 4000IU/gün . 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 18
Toplam yorum
: 4
Toplam mesaj
: 4
Ort. okunma sayısı
: 1776
Kayıt tarihi
: 28.02.12
 
 

2007 yılında Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü'nden mezun oldum. Halen Diyeteti..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster