Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Şubat '12

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
Okunma Sayısı
582
 

D vitamini, E vitamini / ''Beslenmenin Diyalektiği'' (13)

D vitamini, E vitamini / ''Beslenmenin Diyalektiği'' (13)
 

D VİTAMİNİ: Yağda eriyen bir vitamindir.

A vitamininin işlevselliğini sağlar. Bağırsaklarda kalsiyum ve fosfor metabolizmasını düzenler, kemik ve diş yapısının güçlenmesine katkı sağlar.

Postoperatif kas kasılmalarını önler kas zayıflamasına karşı vücudu korur. Bağışıklık sistemimizi güçlendirir. Kalp ritminin düzenlenmesine de katkı sağlar.

Osteoporoz sürecinde kalsiyumla olan ilişkisinden dolayı önem taşır.

Kanın pıhtılaşmasında, Troit bezinin işlevselliğinde etkin bir vitamindir.

Yaşlanma sürecinde vücut, birçok nedenden dolayı D vitamini'ni kaybeder. Bebekler, çocuklar ve yaşlılar, düşük dozlu ve düzenli D vitamini alımıyla gelişimlerini ve sağlıklarını koruyabilirler. Bizler derimizde, güneşin ultraviyole ışınlarını , uygun saatlerde ve uygun zaman aralıklarında alarak bu vitamini oluşturabiliriz. Yeterli düzeyde kalsiyum ve fosfor alarak da sistemimize katkı sağlayabiliriz. (Bak: ''Beslenmenin Diyalektiği ''(7) )

D vitamini genelde; balık yağı, deniz balıkları, süt, yumurta, tereyağı, sıvı yağlar ve yulaf ezmesinde bulunur.

Eksikliği çocuklarda bıngıldağın geç kapanması, Raşitizm, büyüklerde Osteomalazi, bacaklarda çarpılma, kemik ve eklem yerlerinde şekil bozuklukları, kaslarda ağrı, spazm, kemiklerde kırılganlığın artışı, akciğer, kolon, prostat kanserlerinde olası risk artışında bir etken olarak karşımıza çıkabilir.

Fazlalığı hücre metabolizmasında bozulma ve ölümlere, zehirlenmeye, kalsiyumun kanda ve organlarda sağlıksız artışına , düzensiz kalp atışlarına, yüksek kan basıncına, zihinsel ve fiziksel gelişme geriliğine, damar sertliği ve böbrek harabiyetine neden olabilir.

E VİTAMİNİ: Yağda eriyen bir vitamin olup, A vitamini'nin işlevlerini yerine getirmesini sağlar.

Vücudumuzdaki hücrelerin daha uzun yaşaması ve yenilenmesi için gerekli bir vitamindir. Dokuların onarılmasına, kılcal damarların güçlendirilmesine, kas ve sinirlerimizin sağlıklı olmasına katkı yapar. Yaşlanmayı yavaşlatır.

Antioksidandır (Çinko ve Selenyum'la birlikte kulanılması kaydıyla bu özellik en üst düzeyde gerçekleşir..)  ve bu yüzden  serbest radikallerle savaşarak kanser oluşum riskini azaltır, bağışıklık sistemimizi güçlendirir, kalp ve damar hastalıklarına karşı koruma sağlar.

Alzhemier hastalığı oluşum sürecini yavaşlatır. Göz sağlığı için yaşamsal önemi vardır, retinaya katkı sağlar, katarakt oluşumunu zayıflatır. Hamilelik döneminde bebeğin zeka gelişimini etkiler. Vücudumuzu ağır metallerin, zehirli kimyasalların etkisinden ve radyasyondan korur.

Yüksek tansiyonu olanlar düşük dozlardan başlayarak tüketmelidirler.

Eksikliği, çocuklarda anemi ve göz bozuklukları, yetişkinlerde, kalp-damar hastalıkları ve kanser riskinde artış, troit hormon düzeyinde azalma, bağışıklık sisteminde zayıflama, anemi ve konsantrasyon bozukluğu olarak karşımıza çıkar. Demirin inorganik biçimleri ve özellikle bunun birlikte tüketilmesi E vitaminine zarar verir.

Fazlalığı kanamalara neden olabilir...Kanı sulandırıcı anticlotting ilaç kullanan kişiler gereksiz E vitamini almaktan kaçınmalıdır... Aynı şekilde, K vitamini eksikliği çeken kişiler de kanamayı çoğaltma  ve durmasını geçiktirme riskine karşı E vitamininden uzak durmalıdırlar!...

E vitamini, çimlendirilmiş buğdayda, rafine edilmemiş unda, tahıllarda, tohumlu besinlerde, yumurta, süt, ısırgan otu, taşbaskı ve  soğuk sıkım sızma zeytinyağında, soya ve yağında, ceviz, fındık, arı sütü, sebze ve meyvelerde bulunur. (devam edecek)

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 392
Toplam yorum
: 729
Toplam mesaj
: 164
Ort. okunma sayısı
: 4398
Kayıt tarihi
: 12.03.07
 
 

İstanbul doğumluyum. Sağlıklı beslenme, yüzme, doğada yürüyüş ve çevre özel ilgi alanlarım. Şiiri ve..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster