Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ocak '18

 
Kategori
Şiir
 

Dağlarca - 7

Dağlarca - 7
 

ALTAN, ALARA CANLARIM!!


DAĞLARCA KONUŞUYOR

PEN Yazarlar Derneği 2000 Yılı Dünya Şiir Günü Şiir Büyük Ödülü, Fazıl Hüsnü Dağlarca'ya verildi.

Toplantıda, açış konuşmasını PEN Yazarlar Demeği Başkanı Alpay Kabacalı yaptı; Kültür Bakanı İstemihan Talay güzel bir konuşma yaparak Dağlarca'nın ödülünü kendi eliyle verdi.

Fazıl Hüsnü Dağlarca, ödül töreninde özet olarak şöyle konuştu: «Vietnam Savaşı kitabımı hazırlarken birçok kaynağa el atmıştım. Bunlardan biri de Vietnam Atasözleri idi. Şu söz beni uyandırdı: ‘Evinizden çıkarken saygıdeğer birinin önde gittiğini duyunuz.’

Düşündüm, ne demek, evden çıkarken saygıdeğer birinin önde gittiğini duymak? Düşündüm, düşündüm, bu atasözünün gizini yakaladım. Saygıdeğer biri, şiirdi; şiirden adamdı...

İlk çağlarda bulduğu sözcüklerle kendi kendine söylevler sözler söyleyen biri. Şiir öneren, saygı denen biri. Sonraları sözcükleri çoğalttıkça daha yol açan biri. Şiir adam yavaş yavaş şiirini kuran biri. Bu şiir adama o kadar inandım ki, şiir yazarken evde özel gömlek giymeye başladım. Şiir yazarken bu adamın önüme çıktığını içimde hissettim, önümdeki dizeleri işledim. Şiir adam her zaman yanımda oldu. Bana da birkaç kez gülümsemiştir. Bana da bazı özel sözler söylemiştir. Onlardan birini de yeniden söylemek isterim.

Bir gün bana şunu söyledi:
‘Sanat eseri hem bir saat gibi içinde bulunduğu anı göstermelidir hem de pusula gibi sanatın gideceği yeri, gitmesi gereken yeri göstermeli.’

Şiir adam, uzuuuun yaşamımda hep yanımda olmuştur; evde, sokakta, herhangi bir konuşmada... Şunu da söyleyebilirim, arkadaşlarımla konuşurken de üçüncü kişi olarak beni izlemiştir. Ve şimdi şiir adamı yanımda hissediyorum. Bu geceye, bu anımı anlatırken şiir adama teşekkür ediyorum. Saygılar sunarım. »

Toplantının ve şiirlerin sunuculuğunu değerli sanatçılar Işık Yenersu ile Gülsüm Gökalp yürüttüler.

Dağlarca'nın Dünya Şiir Günü'nde sunduğu ve dinleyenlere sanatçı Işık Yenersu sesiyle yansıtılan şiiri şuydu:

Çeçen Meleği
*
Tam geçiyorduk ki yarıldı gökyüzü
Yağan Rus bombalarıyla yarıldı sınır
Yarıldı gebe karnı anamın

Uçuverdim ben çeçen meleği
Dokuz ay dokuz günlük
Doğmama bir gün kala

Ulaştım Moskova'ya kan köpük
Ulaştım İngiltere'ye ilk devrimin beşiğine yeryüzünün
Ulaştım Paris'e Berlin'e Roma'ya
Son günde uçtum uçtum ulaştım New York'a

Özgürlük yontusu güneşte parlarken
Bir günüm eksik dedim
Bir gün sonra doğacaktım dedim
Sordum insan hakları nerde
İnsan hakları uykuda dediler

Dünya Şiir Günü Bildirisi'ni Melih Cevdet Anday kaleme aldı. Uzun bildirinin bir yerinde şöyle diyor:
«Bilim de, sanat gibi imgelemin ürünüdür. Nobel sahibi ünlü Fransız ozanı Saint- John Perse, Amerika'da bulunduğu bir sırada Einstein'den bir çağrı telefonu almış. (Bunu Andre Mourois’in Les İllusion adlı kitabında okumuştum) Konuşmaları sırasında Einstein, ona şiirlerini nasıl yazdığını sormuş ve Saint John Perse'in, "Sezgi ile" demesi üzerine heyecanla, "Biz bilim adamları da öyle çalışırız" demiş. "Her şeyin başı imgelemdir". »


 

 
Toplam blog
: 1064
: 732
Kayıt tarihi
: 24.03.12
 
 

Türkay KORKMAZ, umuda yolculuğu ertelemez. Mermeri delenin damlanın sürekliliği olduğunu bilir. Y..