Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Kasım '13

 
Kategori
Gelenekler
 

Dağyeni Köyünde hala unutulmayan gelenekler,

Dağyeni Köyünde hala unutulmayan gelenekler,
 

Köyümüzün doğudan görünen mazarası.


Aydın, Germencik, Dağyeni Köyü’nde yüzyıllardır süregelen gelenek ve görenekler hala hiç eksilmeden devam ediyor.

1962 yılında 13 yaşımda ayrıldığım köyümde hala eski adetlerin devam ettiğini şahit oluyorum. Köyüme döneli 3,5 yıl oldu. Yaşadıkça izliyor ve görüyorum değişmeden devam eden gelenekleri ve de gururunu yaşıyorum. 43 Yıl İzmir’de hayatım geçti. İzmir’in merkezi Konak’ da, 28 daireli apartmanda yaşadım. Apartman toplantıları dışında görüştüğüm 3 aileyi geçmedi. Diğerleriyle sadece kuru bir merhaba. Bırakın yardımlaşmayı bir kenara.

Daha önce yazılarımda belirtmiştim. Köyümüz 350 hane civarında. Köy uçtan uca birbiri ile akraba. Kız alıp vermelerden dolayı, akraba olmayan yok gibi. En önemlisi köye neredeyse 400 yıla yakın tarihinde yeni bir aile yabancı göç gelmemiş.

Bu köken birlikteliğinden olsa gerek ki, bu gelenek ve görenekler beklentisiz devam ettiriliyor. Son yazılarımdan birinde asker uğurlama merasiminden bahsetmiştim. Askere giden ailelere diğer köy halkı, öncelikle birinci derece akrabaları olmak üzere bir softa donatır yemek saatlerinde götürüyor. Nedeni oğlu askere giden evin annesi, üzüntüden eli kolu tutmuyor, morali de bozuk olması nedeniyle yemek yapmıyormuş. Bu nedenler yemekler, diğer ailelerden geliyor. Bu neredeyse bir hafta sürüyor. Bu arada tüm diğer aile fertleri, asker evine giderek,” Allah kavuştursun” dileklerinde bulunuyorlar.

Aynı adet evinden cenaze çıkan aileler için de geçerli. Evde dede, nine veya aile fertlerinden birini kaybeden aileye, cenazenin defninden itibaren sofra, sofra yemek yapılır, getirilir. Gelen yemekler en 5-6 çeşit olup, 5 kişiyi doyuracak şekildedir. Cenazen dönenlere o evde getirilen bu yemekler verilir. Bu adet de en az 7 gün devam eder. Ayrıca bu zaman zarfında tüm köy kadınları cenaze çıkan eve “Emir Allah’tan başınız sağ olsun” temennilerinde bulunulur.

İşte böyle benim köyüm yıllardır süregelen gelenek ve göreneklerine bağlı. Bu adetler nesiller boyu devam edeceğe benzer.

Allah hiç kimseye akrabasız ve dostsuz bırakmasın. Hayat paylaştıkça güzel ve yaşamanım bir anlamı var.

 

Saygılar, sevgiler.

Abdurrahman Balcılar

Twitter: abdurrahman balcılar@abbalcilar

mail : ab.balcilar@hotmail.com

Blog: milliyet.com.tr/cansever

 

 

 
Toplam blog
: 2032
: 2969
Kayıt tarihi
: 18.06.12
 
 

Emekliyim. Doğayı, Sabahın erken saatlerinde doğada yürümeyi, Hayvanları, bilhassa köpekleri çok se..