Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Nisan '08

 
Kategori
Sınavlar
 

Damla dersanesi fen bilimleri bölüm başkanı Murat Ünalmış'tan başarı sırları

TOKAT DAMLA DERSHANESİ FEN BİLİMLERİ BÖLÜM BAŞKANI MURAT ÜNALMIŞ :“OKS ADAYININ ANNE VE BABASI ÇOCUKLARINI YAŞITLARI VE KARDEŞLERİ İLE KIKYASLAMAMALI”

SORU – Merhaba Hocam, bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız ? Hangi okulları tamamladınız ve bugüne kadar hangi okullarda görev aldınız ?

M . ÜNALMIŞ Murat Ünalmış.1980 yılında tokatta doğdum. Tokat Mehmet Akif Ersoy lisesini bitirdikten sonra 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Fen Bilgisi öğretmenliği kazandım. Mezun olduktan sonra final dergisi dershaneleri, Bil dershanelerinde çalıştım su an da ilköğretim damla dershanesinde çalışmaktayım.

SORU- Fen Bilimleri genelde zor kabul edilen daldır.Bu zor bölümü tercih etmenizin sebebi nedir ?

M.ÜNALMIŞ-Her zaman zor derslerle baş etmek benim için bir hedefti. Üniversitede zorlandım ancak şimdi çok memnunum. Öğrencilerime güzel şeyler vermek her zaman beni memnun etmiştir.

SORU- Bize ailenizden bahseder misiniz ? Anne ve babanız ne iş yapar ve kardeşleriniz nerede okur ? Onların sizin başarınıza etkisi nedir ?

M . ÜNALMIŞ - -Ailemle birlikte yaşamaktayım. Babam işçi emeklisidir, annem ev hanımıdır. İki kız kardeşim var. Ailem özellikle annem öğretmen olmamı çok istemiştir.Bende öğretmen olunca en çok o sevinmiştir. Şimdi öğrencilerim iyi dereceler alınca ailece hep beraber sevinmekteyiz.

SORU- OKS Öğrencilerinin en çok zorlandığı konular nelerdir ?

M .ÜNALMIŞ-OKS örgencilerinin en çok zorlandığı konu bence Fen bilgisi ve Matematiktir. Özellikle Fen bilgisinde, Fizik dersleri kapsamındaki konular örgencilerimizin zorlandığı konulardır. örnek verirsek; kuvvet hareket, basit makineler, iş güç enerji vs..

SORU- Bu zor konuları nasıl aşmaktasınız ?

M ÜNALMIŞ-Öğrencilerimiz kendilerini test çözme konusunda disipline edebilirlerse ve programlı bir şekilde devam edebilirlerse başarılı olabilirler. Fen bilgisi dersinde özellikle yasayarak ve yaşarak öğrenme tekniği kullanılırsa ve düzenli çalışılırsa uygun bir çözüm geliştirilebilir.

SORU- OKS Hazırlıkta anne ve babanın ne gibi rolü olmakta? Anne ve baban nasıl tutum sergilemeli ?

M ÜNALMIŞ-Çocuğun öğrenmeye dönük tutumunu belirlemede ailenin tutumu ve değerleri son derece önemlidir. Ebeveynlerden birinin veya her ikisinin, okula ve öğrenmeye karşı olumsuz tutumu, çocuğunda okula karşı negatif duygular geliştirmesine yol açmaktadır. Başarılı öğrencilerin ebeveynlerinin çocuklarını, özel bir kişilik yapısına sahip olmaları, kendi kararlarını vermeleri ve bir yetişkin gibi davranmaları şeklinde yönlendirdikleri belirlenmiştir. Başarısız öğrencilerin ebeveynleri ise çocuklarını kişisel hakkını korumak ve var olan yeteneklerini geliştirmek üzere yönlendirmektedir. Başarılı çocukların annelerinin başarısız çocukların annelerinden daha fazla kontrol edici oldukları görülmektedir. Bu kontrol, gücün otoriter bir şekilde kullanılmasından çok kontrol şeklindeki otoritenin oluşmasıdır. Bu anneler daha sosyal, sınırlamadan kontrol edici, akıl yürütücü ve yerine göre ödüllendirici bir yapıya sahiptirler. Orta ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki aileler okulu yaşama mesleki olduğu kadar psikolojik ve sosyal olarak da hazırlanmanın bir yolu olarak görürler. Çocuklarının okul aktiviteleriyle yakından ilgilenirler, onlarla öğrenmenin önemini tartışırlar ve okul başarılarından dolayı ödüllendirirler. Düşük sosyo-ekonomik düzeydeki aileler ise çocuklarını genellikle yasal zorunluluktan dolayı ve iyi para getiren bir meslek sahibi olmaları için okula kaydettirirler. Ne okul başarısızlıklarını onlarla tartışırlar ne de daha başarılı olmaları konusunda onlara yardımcı olabilirler.

Anne babası boşanmış veya mutsuz bir evliliği olan ailelerden gelen çocukların, mutlu bir evliliği olan aile çocuklarına oranla daha düşük başarı gösterdikleri görülmektedir. Aileleri tarafından yüksek düzeyde kabul gören ve desteklenen öğrenciler, kabul görmeyen, sürekli eleştirilen ve yeteri kadar desteklenmeyen öğrencilere oranla daha yüksek başarı motivasyonuna sahiptirler.

SORU- Bu konuda anne ve babalara ve öğrencilere neler tavsiye edeceksiniz ?

M ÜNALMIŞ- Bu konuda öğrencilerimiz için birkaç tavsiyem olacak.

Sevgili Öğrenciler; Başkalarının haklarına ve seçeneklerine saygılı olun ve değer verin, Hareketlerinizin doğuracağı sonuçları düşünerek, kendinizi kontrol etmeyi öğrenin. Bir davranışınızın sonrasında kendinizi nasıl hissedeceğinizi düşünerek davranışlarınızı kontrol altına almaya çalışın. Kendinize bir plan hazırlayın. Kişisel ve akademik hedeflerinizi bir kâğıda yazın. Çalışma isteğinizin az olduğunu hissettiğinizde bu hedeflerinizi okuyun. Kötü giden olayların arkasından düşünüp, kurcalamayın. Başarıya yoğunlaştırılmış olun ve başarısızlık üzerinde düşünmeyin. Unutmayın, küçük başarılar da, tıpkı küçük hatalar gibi birikir. Değişim için kendinize zaman ayırın, hatalarınızı ve kusurlarınızı affedin. Mükemmeliyetçi olmayın. Kendinize olan saygınızı koruyarak hedeflerinize yaklaşmaya çalışın, sadece hedefe ulaşmaya değil. Kendinizi yetersiz hissetmeyin. İyi yaptığınız şeyleri ve olumlu yönlerinizi kendinize hatırlatın. Kendinizi ümitsiz ve başarısız hissettiğinizde, başınıza gelebilecek olan en kötü şeyi düşünün, hatta iyice abartın ve kendinize gülün. Kendine gülebilmek büyük bir erdemdir. Olayları ve içinde bulunduğunuz durumu daha tarafsız bir gözle görmenizi sağlar.

Kendinizi mutsuz hissettiğinizde, size değer veren ve sizi seven birilerinin yardımını alın. Bu kişiye, size iyi şeyler söylemesini, olumlu yönlerinizi, becerilerinizi söylemesini isteyin. Olumlu yönlerinizi bir kâğıda yazın. Mutsuz olduğunuz zamanlarda bu listeyi okuyun. Gerçekten önemsediğiniz bir şey için risk almaya hazır olun. Başarı için de risk alın. Eğer bir şeyden anlamsız ve sebepsiz yere korkuyorsanız, kendinizi tehlikeye sokmadan, onu sıkça yapın. Korkunuzun gittiğini göreceksiniz. Her şeyin istediğiniz gibi gitmeyeceğini bilmelisiniz. Önemli olan, tatminkâr bir yaşam için, olayları doğru yönlendirmeyi öğrenmenizdir.

SORU- Kitap okumanın OKS adayı üzerinde ne gibi etkilerini gözlemlemektesiniz ?

M ÜNALMIŞ- Kitap okuma çocuklara bazı zihnî maharetler kazandırır. Kitap okuyan çocuklar eğitim süreçlerinde anne babaların ve eğitimcilerin işlerini de kolaylaştırır. Eğitime yapılan yatırımın karşılığını almak isteyen anne babaların çocuklarını pahalı okullara göndermeleri ve onların istedikleri her şeye ulaşmalarını sağlamaları yeterli değildir. Çünkü okuma alışkanlığı olmayan çocuklar, başarılı olmada zorlanmaktadırlar.

Okuma, çocuğun kelime hazinesini artırmakta ve iletişim kabiliyetlerine müspet katkılarda bulunmaktadır. Kendisine kitap okunan çocukların dil gelişmesi sağlıklı olmaktadır. Kitap okuyan çocukların iletişim kapasiteleri artar. Günümüz bilgi ve iletişim toplumunda kendini iyi ifade eden kişilerin başarılı olduğunu vurgulamak gerekir. Düzenli okuma çocukların kolay öğrenme ve doğru hüküm verme kabiliyetlerini inkişaf ettirir. Kitapların kazandırdığı zihin gücü; öğrenme, sorgulama ve karar verme süreçlerine müspet tesir ederek kişinin şahsî kemal atına katkı sağlar.

SORU- OKS adaylarının yetişmesinde arkadaşlık ilişkilerinin ne kadar katkısı olmaktadır hocam?

M ÜNALMIŞ-Çocuklarımızın gelişiminde ve sosyalleşmesinde okul ortamı ve içinde yaşanılan çevrede gelişen arkadaşlık ilişkileri çok önemli bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır.

Kendini ve duygularını ifade edebilen, paylaşabilen, grup içinde sorumluluk alan ve nasıl davranacağına ilişkin sosyal becerileri gelişmiş çocuklar, arkadaşlık kurmada çok daha başarılı olurlar. Çocukların arkadaş ilişkilerinin sağlıklı olması, onların bazı temel sosyal becerileri kazanması ile paralellik gösterir. Aşağıda sözü edilen bu beceriler çocukların çevreleri ile etkili iletişim kurmalarını ve arkadaş edinmelerini kolaylaştırmaktadır: Konuşmayı başlatma, yeni insanlarla tanışma, Birbirini tanımayan iki insanı tanıştırma, Konuşulanları dinleme, Karşılıklı konuşmayı devam ettirme, Karşılıklı konuşmada sıra bekleme Konuşmayı sonlandırma, Paylaşma, Alayla başa çıkma, "Hayır" diyebilme, Devam eden bir etkinliğe ya da gruba katılma, Öğretmenlerine ya da arkadaşlarına ne düşündüğünü ve ne hissettiğini söyleme, İltifat etme ve iltifatı kabul etme, Özür dileme, Oyun dışında bırakılmayla ya da sözel olarak reddedilmeyle başa çıkma, 6ruba bir etkinlik önerme, Yaşıtlarından yardım ya da iyilik isteme, Teşekkür etme, Sır tutma, Aynı fikirde olmadığını söyleme, Duygularının farkında olma ve ifade etme Kendinin ve başkalarının öfkesi ile başa çık Başarısızlıkla ve kaybetme ile başa çıkma, İlgi duyulduğunu gösterme Korkuyla başa çıkma, Utanmayla başa çıkma, "Hayır"larla başa çıkma, Aile içi iletişim ve ilişkiler, çocukların sosyalleşmeleri yönünden çok temeldir. Arkadaş ilişkilerinin gelişmesine esas olan sosyal beceriler, aile içerisinde kazanılmaya başlanır. Anne babaların birbirlerine ve çocuklarına karşı tutumları, davranışları, çevreleriyle olan ilişkileri, diğer bir deyişle, aile ortamında birbirleriyle olan iletişimleri, çocukların arkadaş ilişkilerine de yansımaktadır. Örneğin, evinize gelen misafiri nasıl karşıladığınız, arkadaşlarınızla yardımlaşma biçiminiz ve hoşlandığınız ya da hoşlanmadığınız durumlara verdiğiniz tepkiler, çocuklarınız tarafından dikkatle izlenir ve büyük olasılıkla taklit edilir. Çocukların, eğer varsa, kardeşleriyle ilişkileri ve aile içerisindeki paylaşımları, onların arkadaş ilişkilerini de etkiler. Olumlu ve sağlıklı kardeş ilişkileri çocuğun sosyal gelişimi açısından son derece yararlıdır. Kardeşler arasındaki olumlu, istendik ilişkilerin gelişebilmesi, anne ve babalara yine bir takım sorumluluklar yüklemektedir. Bu sorumluluklarla ilgili olarak aşağıdaki örnekler verilebilir: Birbirini sevme ve düşünme konusunda örnek olun, İyi geçinme konusunda onları yüreklendirin, Yaşlarına uygun etkinlikler belirleyelim, Çocuklarınızı kardeşleriyle ya da yaşıtlarıyla kıyaslamayın, Çocuklarınızın kavgalarında hakem rolünü üstlenmeyin, "Arkadaşlık ilişkileri" kavramı, çocukların değişik gelişim dönemlerinde farklı anlamlar ifade etmektedir:

SORU- OKS adaylarına “ Verimli Ders Çalışma “ konusunda ne gibi önerilerde bulunacaksınız ?

M ÜNALMIŞ-Ders çalışırken mutlaka Keşfetme yeteneğinizi fark edin. Kendi öğrendiklerinizin sorumluluğunu alın. Öğrenirken gireceğiniz riskleri kabullenin. Kendinize güvenin, sabırlı olun. Bazen başarısızlığın da başarı demek olduğunu kabullenin. Bazen neyin işe yaradığını öğrenmekle, neyin işe yaramadığını öğrenmek aynı kapıya çıkar. Hedeflerinize ulaşmak için gösterdiğiniz çabalarınızı ve başarılarınızı ödüllendirin. Ayrıca şunları unutmayın Kimse sizi çalışmak için zorlamamalı, bunun için kimseyi suçlamayın ve zamanınızı başkalarını düşünerek harcamayın. Durumunuzu kabul edin ve bununla yaşamayı öğrenin. Herkesin çalışma stili farklıdır. Kimi insanlar başkalarıyla rekabet ederek, kimileri de kendi içlerinde, kendi hızlarıyla çalışırlar. Siz de kendi stilinizi anlamaya çalışın ve buna saygı duyun. Başarıya ulaşmak için kendi koşullarınızı kendinize göre ayarlayın. Eğer uzun ve zor bir işi bitirmek zorundaysanız, bunu kendiniz için en rahat koşulları yaratarak yapın. Çalışmaya başlamadan önce, rahat kıyafetler giyin, sevdiğiniz bir ortamda olun ve moralinizi yüksek tutacak şeyler yapın. Bir insanın sürekli enerjik, çalışma isteği dolu ve yüksek motivasyonlu olması ender bir durumdur. Kimi zaman çalışmak istemeyebilirsimiz, bu doğaldır. Bitirdiğiniz işler, ödevler, ilginizi ve motivasyonunuzu yüksek tutar. Elinizde olan bir işin tamamını ya da en azından bir kısmını bitirmeye çalışın. Kim olduğunuz ve kişiliğiniz, ne olduğunuzdan ya da ne yaptığınızdan daha değerlidir. Kişi olarak sizin değeriniz, zekânıza, notlarınıza, ne kadar çalışkan olduğunuza göre değişmez. Siz sadece siz olduğunuz için değerlisiniz,

Kimse sizi çalışmak için zorlamamalı, bunun için kimseyi suçlamayın ve zamanınızı başkalarını düşünerek harcamayın. Durumunuzu kabul edin ve bununla yaşamayı öğrenin. Herkezin çalışma stili farklıdır. Kimi insanlar başkalarıyla rekabet ederek, kimileri de kendi içlerinde, kendi hızlarıyla çalışırlar

SORU- Kişisel Gelişim Dergilerinin OKS adayının gelişimi üzerinde ne gibi etkileri vardır Hocam ?

M ÜNALMIŞ-Gelişim Dergileri ve özellikle bu yönde yayın yapan yazılı medya grupları öncelikle ailenin bilinçlenmesi için hizmet vermektedir özellikle başarılı öğrencileri takip etmek basarı yi elde etmek isteyen örgenciler için büyük bir kazançtır.

Soru-OKS konusunda son olara neler anlatacaksınız Hocam ?

M ÜNALMIŞ Neyi, niçin öğrenileceğini bilmek, öğrenmek için gerekli olan motivasyonu olumlu yönde etkilemesi yanında, amacı, muhtevası bilinen bir konu, birey için daha anlamlı olacak ve kolay öğrenilecektir. Çalışmaya başlamadan önce amaç, çok açık bir şekilde Belirlenmeli ve boşa vakit harcanmamalıdır. Amaca uygun planlama yapmak, sizi boşa vakit harcamaktan kurtaracaktır. Birden fazla amacınız olabilir, Bunları önem sırasına koymalı, tüm gücünüzü en önemli olan amacınızı gerçekleştirmek için harcamalısınız. Amaçlar motivasyon için temel oluşturur ve davranışı yönlendirir. Çalışmak istedikleri halde çalışamadıklarını söyleyen öğrencilerin çoğu, çalışmak için kendilerine ait bir amaçlarının olmadığını belirtmişlerdir. Çalışmak için kendisine ait bir amacı olmayan bir öğrencinin verimli ders çalışması mümkün değildir.

Etkili ve verimli ders çalışmanın yolu ise planlı çalismaya bağlıdır.

TURAN YALÇIN-TOKAT

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..