Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ocak '10

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Daryo Moreno

Daryo Moreno
 

Eski bir plak kapağı


Daryo Moreno İzmirlidir. Ama ben, ne zaman onu dinlesem, zihnimde Adalar canlanır. Neden bilmiyorum, belki de en çok dinlenen ''Deniz ve mehap, sordular seni.. '' şarkısındaki tema ve martı sesleri, böyle bir his uyandırıyor olabilir.

Daryo, 1921 İzmir doğumlu ve ölene kadar da İzmir aşığı bir sanatçı. Bunu, çok popüler olmamış olan '' Canım dilber şehir İzmir'' şarkısında hissetmemek mümkün değil. Zaten, duygularını okduğu şarkıya yükleyebilen ender sanatçılardan biri olarak tanınmış Daryo.

Genç yaşta Fransaya giderek orada ünlenir ve dünyaca tanınmış Brigitte Bardot, Yves Montand gibi yıldızlar ile sinama film'lerinde rol alır, birçok müzikal film çevirir. Televizyon'un olmadığı o yıllarda, Monte Carlo'da radyo ile yayınlanan bir uluslararası şarkı yarışmasında birinci olur. Yarışmacıların aldığı puan oranında alkış efekt'i veren makina, Daryo'nun şarkısından sonra çok uzun çalıştığından arıza yapar. Fransa adına yarıştığı için bulundukları salonda Fransız bayrağı çekilirken, koynundan çıkardığı Türk bayrağını sallayarak, ben Türk'üm diye bağırır Dario.
Dario, 50 ve 60'lı yıllarda birçok Fransızca, İspanyolca ve Türkçe şarkıyı plağa okumuştur Bunların çoğu, New York'ta Frank Sinatra'nın orkestası eşliğinde kayda alınmıştır. Birçok yöresel Türk ezgilerini, bosanova ve mambo gibi Latin tarz'ları ile okumuştur. Örnek olarak, '' Kalenin bedenleri, koyverin gidenleri...'' gibi Tokat türküsü, ''Aman Adanalı, canım Adanalı'' gibi örnekleri sayabiliriz.
Daryo Moreno, 1968 de uçakla İzmire geldiğinde havaalanında beyin kanaması geçirerek hayatın kaybetmiştir. Ailesinin isteği ile İsrail'de toprağa verilmiştir. Oysa, İzmir'de kalmalıydı diye düşünürüm.
İşte, Daryo'nun unutulmaz şarkısının sözleri
Canım İzmir

Canım dilber şehir, eşşiz sevgili İzmir
Ulu çatalkayan, gökmavisi körfezin
Yeşil Yamanların, çeşitli bağlarınla
Ege'nin güzeli, inciler incisisin

Canım dilber şehir, eşşiz sevgili İzmir
Gurbette sensizim, avare bir öksüzüm
Kalbim seni arar, hep senin için çarpar
Sevgili İzmirim, canımı veririm, ben esirinim

Dünyayı dolaştım, birçok kıta aştım
Güzeilm İzmir, eşini aradım, her yeri taradım
Birtanem İzmir..

Daracık yolların, yiğit efelerinle
Körfezde mehtabın, denizde gurubunla
Güzeller güzeli, dilberler dilberisin
Senden ayrılamam, seni bırakamam..
Sevgili İzmir

http://bilimfirtinasi.azbuz.com

 
Toplam blog
: 53
: 671
Kayıt tarihi
: 22.12.09
 
 

1969 Tarhan Kolej (lise), 1978 Atatürk Eğ. Ens. Türk dili ve edebiyatı bl. Mezunuyum. Araştırmak ..