Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Temmuz '10

 
Kategori
Teknik Bilgiler
 

Defansif Sürüş Nedir?

Defansif Sürüş Nedir?
 

Ethem Genim ve Autodrom'a teşekkürler.


Defansif sürüş tanımı,adı üzerinde futboldaki gibi karşıdan gelecek akınlara,ataklara karşı tedbir almak ya da boks tabiri ile gardını alarak rakip boksörün yumruğundan kaçmak gibi trafikteki tehlikelere karşı sürüş yapmak anlamında kullanılıyor.Ama asıl tanımını ‘risklerin önceden algılamasını ve gerekli önlemlerin alınmasını sağlamak, hava, yol ve trafik şartlarının sürüşteki etkilerini ve olası kazalara karşı savunmayı öğrenmek’ olarak veriyor konunun uzmanları.

Konunun uzmanları kim?Pek çok uzman ve kurum arasından sizlere Renault Mais desteğinde oluşturulan bir kurumdan,Autodrom ve eğitimlerinden bahsedeceğim.

Yaklaşık üç ay önce Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesinde İBB ve Renault işbirliğinde‘Trafik ve Güvenli Sürüş’ konulu seminere katıldım.Gayet güzel geçen seminerin sonunda bizlere ‘Defansif Sürüş Teknikleri Eğitimi’ için ücretsiz katılım belgeleri verdiler ki ücret karşılığı 350 TL.Bayağı bir para yani. Zaman kısıtlımasından dolayı ancak yeni katılabildim ,tabi ki şirketteki arkadaşlarımla birlikte.

Randevu saatimizden 1 saat önce gelmemize rağmen hemen teorik eğitim kısmına geçtik.Bu konuda eğitmenimiz Erhan Er beye teşekkür ederim.Teorik Eğitim seminerde bize verilen bilgilerle üç aşağı beş yukarı aynıydı.Bu konuda donanımlıydık yani.Ben en çok şu defansif sürüş nedir ne değildir,orasındayım işin.Bir an önce direksiyona geçmek istiyorum.

Bir saatten biraz fazla süren teorik eğitimin ardından araçlara geçiyoruz.Bizim aracımınız Renault Symbol ve eğitmenimiz tesadüf eseri Erhan Er bey.Her araca üç sürücü ve bir eğitmen giriyor.Burada verilen teorik eğitimin yanında skid car bilgileri veriyor.Skid car eğitimi tehlikeli ve zor yol koşullarında özel pistlerde deneme imkanı sağlıyor, güvenli bir ortamda hayati sürüş becerileri kazandırıyor. Böylece kaygan zeminlere, panik frenlere ve slalomlara hazırlıklı hale getiriyor.

Aracı çalıştırıp,pistte yer alan karşılıklı iki daire konumundaki virajlara 30 km hızla giriyorum.Erhan hoca teknik bilgileri veriyor bir taraftan.Gözüm pistte,kulağım Erhan hocada derken araç elimin altından kaymaya,savrulmaya başladı.2-3 derken durduk.Hocam ‘ne oldu’derken hepimiz şaşkınlık içindeyiz tabi ki.Araçta bulunan özel donanım ve kumandalar sayesinde arka tekerleklerin kayması ve kontrolden çıkmasını sağlıyor hocamız.Sürücüye düşen trafikte bu durumda nasıl davranacağını öğrenmesi ve uygulaması.

Bir iki deneme sonrasında aracı savrulmadan yolda tutmayı ve devam etmeyi öğreniyorum.Dikkat edilmesi gereken nokta direksiyonu ve gazı bırakmamak.Aracın savrulduğu yönün aksine sireksiyorunu çevirmek,ayağı gazda tutmak ve savrulma tamamlandığında tekrar yola manevra yapmak.Kısa sürede buna uyum sağlıyorsunuz.

Birkaç tur daha attıktan sonra bu kez ön tekerlekler kontrolden çıkıyor.Gazı bırakmıyorum ama aracı da toparlayamıyorum.Böyle birşey trafikte başıma gelse yandım yani.Bu kez arka savrulmanın aksine gazdan ayağımızı çekmemiz ve direksiyon hakimiyetini bırakmamaız gerekiyor.Aracın yoldan çıkış durumunu karışık olarak test etmeye devam ediyoruz.Bunu da kısa sürede çözüyorum.Artık daha iyi hissediyorum kendimi.

Bu pistteki çalışmanın ardından güvenli fren ve abs fren ile manevra ve durma tekniklerini çalışıyoruz.Belli bir mesafede hızlanarak,kuru zemin,ıslak zemin karlı ve buzlu zeminde fren uygulamaları yapıyoruz.Bu pistte Megane III’ü de kullanma fırsatı sağlıyor eğitmeniz.Araçta ESP ve ABS dahil tam güvenlik donanımları mevcut.ESP (ing:Electronic Stability Program) hâlâ araçlarda opsiyonel donanım sayılırken ABS standart donanım sayılabilecek oranda yaygın kullanılmaya başlandı.

Bu eğitimde EPS sistemini devre dışı bırakarak sadece ABS ile frenaj tekniklerini deniyoruz.Burada ABS frenin aslında ne kadar yanlış bilindiğini bir kez daha görüyoruz.ABS fren(İng:Anti-lock Braking) aniden fren yapılması durumunda tekerleklerin kilitlenmesini önlüyor.Aracın hızı düşerken manevra yapma kabiliyeti ya da manevra alanı yaratıyor diyebiliriz.Birden önünüze bir kişi,hayvan ya da cisim çıktığında çıkan engele çarpmadan manevra yapabilir,bu sayede siz,aracınız ve yoldaki engel zarar görmeden devam edebilirsiniz.Bizde ise ABS fren aracı küt diye durduracak bir sistem olarak algılanıyor ve bu yanlış anlama bir çok kazayı beraberinde getiriyor.

Frenaj eğitiminde engelden kaçma denemelerini yüksek oranda başarıyorum ancak kaygan zeminde frenajda ise o kadar başarılı değilim.Hocamın uyarılarına uyarak kaygan zeminde de başarılı oluyorum.Önemli olan zemine göre aracın hızını ayarlamak,takip mesafesini ayarlamak ve panik frende hakimiyeti bırakmamak.Bütün bunları yapabildiyseniz defansif anlamda sürüşü kavradınız demektir.12 yıllık E sınıfı sürücü belgem olmasına rağmen(ehliyet değil,sürücü belgesi) kendimi şimdi şoför hissediyorum.Tuhaf bir duygu.

Her türlü zeminde frenaj,takip mesafi ve panik fren,engelden kaçma ve frenaj eğitiminlerini de tamamladıktan sonra biraz da Autodrom’daki mini araç müzesine uğruyoruz.Rahmetli Renç Koçibey’in aracından Kenan Doğulu’nun aracına kadar çeşitli ralli araçları ile marka araçları burada görüryoruz.

Marka araçların Autodrom Yönetim Kurulu Başkanı Ethem Genim’e ait oldukları plakalarından hemen anlaşılıyor. Ethem Genim eski bir Türkiye Tırmanma Şampiyonu yarışçı.Birçok birinciliği ve ülkemizde sürüş konusunda sayılı uzmandan birisi.Muhsin Ertuğrul Sahnesindeki seminerde esprili anlatımı ile salondaki herkesi kendisine hayran bırakmıştı.Bu kurumu ülkemize kazandırdığı için , biz sürücüleri gerçekten sürücü yaptığı için kendisine ve Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar’a tekrar tekrar teşekkür ediyorum.

Trafikte dikkat etmemiz gereken ve hayat kurtaran teorik bilgilere bir başka yazıda değinmek istiyorum. Lütfen trafikte kendinizin ve yoldaki sürücülerin emniyetini alarak seyahat edin.

Bilgi:http://www.auto-drom.com/index-tr.htm

 
Toplam blog
: 242
: 1784
Kayıt tarihi
: 24.06.06
 
 

1970 doğumluyum.Karadenizin bir sahil şehrinden, hayatın güler yüzlü tarafına tutunmak için İstan..