Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ocak '11

 
Kategori
Eğitim
 

Dehaları ortaya çıkarmak elimizde...

Dehaları ortaya çıkarmak elimizde...
 

29.01.2011 Bir orta öğretim öğrencisi aynanın karşısına geçmiş kendi kendiyle konuşuyor içindekileri birer birer döküyordu öteberiye. “Ey öğretmenlerim artık sizlere Fransız kalmak istemiyorum” “Sevgili arkadaşlarım dikkatimi dağıtıp sonra ben sizi uyarınca nasılsa bir şey anlamıyorsun diye bana takılıp tembel muamelesi yapmanızdan bıktım artık” bir tür hesaplaşma niteliğinde olan bu konuşma gözlerimin dolmasına neden olmuştu. Dersi derste anlamamanın acısını bilen bunun ne demek olduğunu çok iyi anlardı. Eskiye ait bildiğim çoğu doğruların zaman içinde nasıl değiştiğine, nasıl şekil değiştirdiğine şahit olan biri olarak bunu birçok alanda yaşadım. Önceleri bilmezdik sağ lob sol lob nedir? Bunların ne gibi farkları var. O zamanlar bana göre doğru; sayısal alanda başarılı olan öğrencilerin çalışkan ve zeki olduklarına ait kanımdı. Benim buna inanmam önemli değildi asıl önemli olan şu anda bile çoğu öğretmenin velinin de bu konudaki düşüncelerinin aynı yönde olmasıydı.  

Beynin sol lobunun, konuşma, matematiksel işlemler, diziler, sayılar ve analiz gibi konularda çok üstün olduğu, mantıklı ve doğrusal çalıştığı ve beynin sağ lobunda da, ritim, hayal kurma, renkler, boyut, hacim, müzik gibi fonksiyonların icra edildiği bilinmektedir. Beynin sol tarafı bilgiyi mantıklı ve doğrusal olarak işlemekte, sağ lob ise artistik tarafı oluşturmakta, detaydan çok resmin bütünüyle ilgilenmekte ve bilgiyi şekil ve hayal gücüyle işlemektedir. Bizim eğitim sistemimiz sol lobu çalışanlara göre düzenlendiği için anlayan öğrenci anlıyor, anlamayan için bir çaba yok nasılsa onlar tembel ve beceriksiz damgası yiyip yerlerine oturuyorlar/oturuyorlardı. Anlamayanlar acaba neden dersi anlamıyor? Zekâ sadece sayısal zekâdan oluşmaz. Çoklu zekâ denen bir şey var ve bunlar;  

  1. Mantıksal matematiksel zekâ
  2. Sözel-dilsel zekâ
  3. İçsel zekâ
  4. Sosyal-kişisel arası zekâ
  5. Müziksel-ritmik zekâ
  6. Doğa zekâsı
  7. Kinestetik-bedensel zekâ

Bir öğrenci farklı alanlarda yeteneğini ve yaratıcılığını ortaya koyabilir. Eğitim sistemiz yeniden gözden geçirilip tek tip olmaktan çıkarılmadığı sürece bu sorun devam edecektir sanırım. Alvin Toffler’in çok sevdiğim bir sözü vardır. “Geleceğin cahili okumayan kişi olmayacaktır. Nasıl öğreneceğini bilmeyen kişi olacaktır.” İyi bir öğretim sistemi öğrencinin görsel mi? Kinestetik/dokunsal mı? İşitsel mi? Olduğunu bilip yani öğrenciyi iyi tanıdıktan sonra ona destek olup yol gösterebilir. Her kişi birbirinin aynı değildir. Kimi görerek, kimi işiterek, kimisi dokunarak, hissederek daha iyi algılar. Bu farklı temsil sistemlerinin özelliklerinden çok bu öğrencilerin nasıl daha kolay algılayabileceklerine kısaca bir göz atalım isterseniz.  

Görseller; özel yaşantılarında genellikle düzenli ve titizdirler. Hızlı konuşurlar. Dersi daha iyi anlamaları için görsel materyalle desteklenmesi gerekir. Anlatılanları harita, poster, şema grafik gibi araçlarla daha kolay öğrenirler. Hatırlamak istediklerini görsel olarak (resim) hatırlarlar.  

İşitseller; ses ve müziğe duyarlıdırlar, sohbet etmeyi, birileri ile çalışmayı severler. Gözle okumadan çok kendi seslerini duyabilecekleri şekilde okuduklarında daha iyi anlarlar. Daha çok konuşarak, tartışarak öğrenirler. Hatırlamak istediklerini işiterek hatırlarlar.  

Dokunsallar; hareketlidirler, yerlerinde duramazlar. Yavaş konuşurlar. Ellerini kullanacakları, yaparak yaşayarak daha kolay anlarlar. Not almayı, yazmayı tercih ederler. Dışsal olarak duyuları hissederek algılar, içsel olarak gerçek ya da hayaldeki anıları duygularla hatırlarlar.  

Tembel ya da öğrenemiyor, geç öğreniyor denen çocukların nasıl daha kolay öğrenir konusunda bilgi sahibi olunmadığından kaynaklanmaktadır. Okulda öğretmenin bu üç stile göre hazırlıklar yapması hem öğrenciyi kazanma hem de iyi bir eğitmenin farkını ortaya koyacaktır. Sevgili veliler, öğretmenler damga vurmayın lütfen o genç beyinlere. Kim bilir onların içinde ne yaratıcı dehalar yatıyordur. e-mail:belginturan@gmail.com 

 
Toplam blog
: 439
: 512
Kayıt tarihi
: 04.02.09
 
 

Lisansını Anadolu Üniversitesi/ İşletme Bölümü ve Anadolu Üniversitesi/ Sosyoloji Bölümlerinde “O..