Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Ocak '11

 
Kategori
Yolculuk
 

Demiryolu Hayalimiz

Demiryolu Hayalimiz
 

TREN GARI


Yıllardır; “ülkemizin mevcut demiryollarının yetersiz olduğunu, 1950 yılından bu yana demiryoluna yatırım yapılmadığı.” söyleniyordu. 1950 yılından sonra, Amerika’dan alınan Marshall yardımı ile ağırlıklı olarak kara yolu yatırımı yapılmıştır. Arkasından da yurt dışından otomobil, otobüs, kamyon alımı başlamıştır. Yurdumuzu otomobillerin istila etmesi, bu yıllarda başlamıştı. 

Karayolu ile yük ve yolcu taşıması, trafik kazalarının artması, taşıma maliyetinin artması, yurt dışına döviz gitmesi vb. sakıncaları da beraberinde getirmiştir. 

Karayolunda, maliyeti bir milyon lirayı bulan otobüsler ile yolcu taşınmasında, ülke ekonomisi açısından, büyük israf yapılmaktadır. Mevcut otobüsler, üç yılda bir yeni modeli ile değiştirileceğine, yeniden dizayn edilerek kullanılmasında yarar bulunmaktadır. 

Ülkemizin gelişmesi ve ilerlemesi için; yatırım, ticaret ve ulaşım zincirinin sağlıklı çalışması gerekir. Sürdürülebilir kalkınma buna bağlıdır. İnsanımıza bulunduğu yerde ulaşamıyor, onun ayağına gidemiyorsak, onları doğduğu yerde kalmasını sağlayamayız. Yurdun her tarafında, aynı seviyede ulaşım ve haberleşme altyapısını sağlamak, zengin olma fırsatlarını, Türkiye’nin her tarafına yaymak mecburiyetindeyiz. Bu da ancak; gelişmiş ulaşım altyapısını, ülke genelinde sağlamakla elde edilir. 

Ülkemizin mevcut demiryolu hatlarının, geometrik ve fiziksel standartlarının düşük olması, hat kullanım kapasitelerini sınırlamakta olup, bu hatlar üzerinde çağdaş bir işletmecilik te yapılamamaktadır. 

Halen yurdumuzda “ 607 km. si ana hat olmak üzere, tali hatlarla birlikte 12000 km. Demiryolu ağı mevcut olup”, ülkemizin nüfusu, yüzölçümü ve ekonomik potansiyeli dikkate alındığında; mevcut demiryolu ağı yetersiz kalmaktadır. 

Demiryollarının bu durumu, ülke genelinde taşımacılıktaki payının; “ yük taşımasında %7, yolcu taşımasında %4 seviyelerine kadar düşmesine” neden olmuştur. Demiryollarındaki söz konusu darboğaz, ” mevcut demiryolu ağının modernizasyonu ve yeni demiryolu hatların projelendirilmesi, planlanan hatların inşasının gerçekleştirilmesiyle çözülebilecektir. “
Yurdumuzu ulaşım ve iletişim alt yapısında; Avrupa ülkeleri seviyesine çıkarmayı amaç edinmek gerekmektedir. 

Yılların uykusundan uyanılmış, ülkemiz de demiryollarını geliştirmeye yönelik politikalar, en öncelikli hedefler arasına alınmış, demiryolu yapımına yeniden başlanılmıştır. Bu hususta yapılan program ile önce; mevcut demiryollarının ıslahı ele alınmış, demiryollarının günümüz ihtiyaçlarına cevap verebilir duruma getirilmeye çalışılmıştır. 

Demiryollarını dışa bağımlılıktan kurtarılması amaçlanarak, bu doğrultuda rayların Türkiye'de üretilmesi yönünde çalışmalar yapılmıştır. Bir ara kapanma noktasına gelen Kardemir de artık, hızlı tren rayı imal edilmektedir. 

Yerli tren rayı üretiminin desteklenmesi ile Karabük Demir Çelik Fabrikalarından 2002– 2010 Haziran arası; toplam 196.000 ton ray alınarak, bu raylarla 2003–2009 yılları arasında, toplam 5900 km demiryolu yenilenmiştir.
 

Yurdumuzun 12 bin kilometrelik demiryolu hattının, 5 bin 900 kilometresi son 6 yılda yenilenmiş olup, 50 yıldır el değmeyen demiryolu hatlarının, tamamının yenilenmesine devam edileceği, yetkililerce açıklanmaktadır. 

Türkiye’de yük merkezleri (Lojistik Köyler) Kurulmakta olup, yapılan ve yapımı devam eden 12 lojistik merkezle, üretici ve taşımacılarımızın uluslar arası rekabet gücü, önemli ölçüde artmış olacaktır. 

Ulaştırma Bakanlığınca yürütülmekte olan; demiryolu projelerinin gerçekleşmesi ile 2600 km.lik yeni demiryolu hattı, ulusal demiryolu ağına bağlanmış olacaktır. Böylece; ülke genelindeki yük ve yolcu taşımacılığında, demiryolları hak ettiği payı alacaktır. 


Toplam uzunluğu 306 kilometre, inşaat uzunluğu ise 212 kilometre olan Ankara-Konya YHT Projesi tamamlandığında Ankara-Konya arasındaki 10 saat 30 dakikalık seyahat süresi, 1 saat 15 dakikaya inecek. Ankara-İstanbul YHT Projesi'nin tamamlanmasıyla birlikte, İstanbul- Konya arasındaki 12 saat 25 dakikalık seyahat süresi ise 3 saat 30 dakikaya inecektir. 

İkinci planda da yeni demiryolu projelendirme çalışmasına başlanılmıştır. Bu yollar; Ankara – Samsun demiryolu (Ankara-Çorum-Samsun Hızlı Demiryolu Projesi'nin Kırıkkale, Çerikli, Sungurlu, Merzifon Havaalanı üzerinden Samsun'a ulaşacaktır.), Samsun – Ordu demiryoludur. Bu yollarda yük ve yolcu taşınabilecektir. 

Sivas- Erzincan, Erzincan- Erzurum ve Erzurum- Kars olmak üzere 3 bölüm halinde fizibilite ve uygulama projeleri hazırlanan hattın, yaklaşık 710 kilometre uzunluğunda ve yüksek standartlı demiryolundan oluşması ve öncelikle Sivas-Erzincan- Erzurum kesiminin inşa edilmesi hedeflenmektedir. 

Karayolunun maliyeti, demiryolu maliyetinin üç katını bulmaktadır. Bu nedenle, gecikmiş olan demiryolları yatırımını, bir an önce tamamlayarak, demiryolu ağı ile tüm ülkeyi kuşatmalıyız. Bu yolların yapımı sona erdiğinde, ülke genelinde daha kolay ve ucuza yük, yolcu taşır hale geleceğiz. 

Ülkemizin doğusu ile batısı, kuzeyi ile güneyinin, birbirine demiryolu ağı ile bağlanması, komşu kapısı haline gelmesi çok önemlidir. Böylece; limanlar ile sınır kapıları birbirleriyle irtibatlaşmakta, ulaşımda zamandan ve maddi kayıptan tasarruf edilmektedir. 

Bu arada olan kara tren türkülerine olacak, Kars’tan trene binip, İstanbul’a iki günde gitmek, hatıra olarak kalacaktır. Evinizde oturur gibi başladığınız tren yolculuğunda; istediğinizde trende uyuyacak, lokantasında karnınızı doyuracak, ihtiyaçlarınızı gidereceksiniz. Bu arada raylardan gelen takı da tak, tak senfonisi de ilavesi olacaktır. 

Bütün bunlar ülkemiz ve ekonomimiz için gurur verici gelişmeler olacak, demiryolu hayalimiz de gerçekleşecektir. 

Mustafa Yolcu 

 
Toplam blog
: 172
: 1405
Kayıt tarihi
: 26.06.09
 
 

1953 Yılı Çorum iskilip doğumluyum.  inşaat mühendisiyim. Ankara'da ikamet ediyorum Yazılarım baz..