Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ocak '08

 
Kategori
Deneme
 

Deneme nedir?

Deneme İngilizce'de çok daha geniş bir anlam taşımakla birlikte, Türkçe'de daha çok edebi bir anlatım anlamına geliyor. Genel olarak deneme üzerine Wikipedia'dan bazı notlar:

. Genellikle yazarın kişisel bakış açısıyla yazılır.
. Kurgusal değildir.
. Çoğunlukla özneldir.
. Açıklayıcı bir metin de olabilir anlatı da olabilir.
. Edebiyat eleştirisi, politik bildiri, sav koyma, günlük yaşam üzerine gözlemler, anılar, ve düşünceler olabilir.
. Hemen hemen bütün modern denemeler düzyazı olarak yazılır.
. Genelde kısa yazılır.
. Deneme sözcüğü, denemek fiilinden gelir.
. Yazdıklarını deneme olarak niteleyen ilk yazar Montaignedir (1533-1592).

Madem bundan sonra Blog'da deneme türü yazılar yer alacak, belki bi faydası olur.

Şimdi bu temayı biraz geliştirmem gerekirse..

Aziz Nesin'in esprili bir değerlendirmesi vardır, der ki, ülkemizdeki her iki kişiden üçü şairdir. :-)
Gerçi dünya kültürüm olmadığı için, başka yerlerde de böyle mi bilmiyorum, eğer öyle değilse, bunun nedeni üzerinde düşünülebilirdi.

Artık her nedense şiir, belki yazılması kolay olduğu için, ve her insan duygusal olduğu için, duygusal olarak dile getirilen sözlerin şiir olduğu sanılarak çokça yazılmaya çalışılıyor olabilir.

Blogda denk geldiğim yazılarda dikkati çekecek kadar, şiirsel anlatımla yazılmış yazılar var. Şimdi deneme teması açıldı, bir kaç deneme yazısı okudum, onlarda da bu şiirsel anlatım var.. Oysa deneme şiirsel bir anlatımdan ziyade düz yazı olarak yazılan bir şey. Gerçi bu sorun başka temalarda da var, benim ilgimi çeken konu olarak felsefe temasında çok yazıya baktım ama, belki yüzde beşi ancak felsefeyle ilgilidir.

Bunun sakınca yok, ama deneme okuyum diye ya da bilgisel fikirsel bir şey okuyum diye tıklıyorsun, bakıyorsun ilgisiz çeşit çeşit konuda şiirsel iç dökmeler. Ne şiir, ne deneme, ne öykü, ne başka bir şey.

Tamam sonuçta blogdayız, bir şey dediğimiz yok.

 
Toplam blog
: 467
: 1012
Kayıt tarihi
: 21.10.07
 
 

Ankara'da yaşıyorum. Çeşitli güncel konularda, zaman zaman "Neden olaya böyle bakılmıyor?" diye düş..