Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Nisan '17

 
Kategori
Beslenme / Diyet
Okunma Sayısı
301
 

Dengeli beslenmek pahalı değil: Ucuz ve sağlıklı 10 yiyecek

Dengeli beslenmek pahalı değil: Ucuz ve sağlıklı 10 yiyecek
 

İyi beslenmek için bunları satın almak zorunda değilsiniz.


Obezite, şeker hastalığı, kolesterol ve kalp hastalıkları toplumda çok yaygın. Bu tür hastalıkların birçok sebebi olabiliyor ama en önemli sebebi belli gıdaları aşırı tüketmek. Öte yandan birçok besin öğesinin de eksikliğini yaşıyoruz. Genelde doktora gittiğimizde yapılan testler sonucunda farkına vardığımız bu eksikliklerin en sık görülenleri demir eksikliği, D vitamini eksikliği ve B12 vitamini eksikliği oluyor. Bu eksikliklerin çocuklarda da görülüyor olması ise durumu daha da ciddi bir hale getiriyor. Üstelik bir de pek bilinmeyen beslenme eksiklikleri var. Mesela, magnezyum, potasyum ve omega 3 yeterince alamadığımız besin öğeleri ama çoğunluk bunun farkında bile değil. Anlayacağınız beslenmemiz pek sağlıklı ve ciddi bir dengesizlik söz konusu. Şeker, yağ ve bilumum kalori deposu yiyecekleri çok yiyoruz. Vitamin ve mineral içerenleri ise hiç yemiyoruz. Acaba bunun sebebi nedir?

Çoğumuz dengesiz beslenmenin parasızlıktan kaynaklandığını düşünür. Bahanemiz kısaca şu oluyor: Ancak ekmek, patates ve makarna alabiliyoruz. Nasıl sağlıklı beslenelim? Eğer sağlıklı beslenmek için dragon meyvesi, krill yağı, falanca bitkinin tohumu ve bunun gibi egzotik süper gıdalar gerekiyor olsaydı bu bahane doğru olabilirdi. Ancak aslında herkesin en yakın marketten kolayca temin edebileceği son derece ekonomik bazı gıdalarla dengeli bir beslenme mümkün. Tabi, ucuz olan her gıda faydalıdır, demiyorum. Mesela; beyaz ekmek, yemeklik yağlar, gofretler ve cipsler hem ucuz hem de sağlığa faydası pek fazla yok. Peki ucuz ve faydalı olan gıdalar hangileri? Çok para harcamadan iyi beslenmek içine yiyebiliriz? İşte liste:

1-) Bulgur: Ben ekmek, pasta, börek yiyorum ama eğer kilo problemim yada onunla bağlantılı bir hastalığım olsaydı inanın hiç düşünmeden beyaz undan yapılan bütün bu yiyecekleri keserdim. Elbette buğdayda vücuda gerekli bir takım vitamin ve mineraller var ve buğdaysız beslenme diye birşeyin de çok mantıklı olduğunu iddia etmiyorum. Sağlıklı bir buğday ürünü olarak karşımızda bulgur duruyor. Bulgur, ekmek ve sair hamur işleri gibi kan şekerini yükseltmez ve kilo aldırma etkisi çok daha azdır. Üstelik, bulgurun vitamin ve mineral içeriği de kepeksiz beyaz undan daha yüksek. Bulgurda demir, magnezyum ve B vitaminleri yanınca bol bol da lif var. Daha az ekmek yeseniz ve hiç pirinç yemeyip onun yerine bulgur yeseniz kendinize büyük iyilik yapmış olursunuz.

2-) Çay: Bunu zaten durmadan içiyorsunuz ama muhtemelen çok yanlış bir şekilde içiyorsunuz. İster yeşil çay olsun ister siyah, çay metabolizmayı hızlandırıp yağ yakmayı sağlıyor, şekeri ve kolesterolü düşürüyor. Ama bunu yapabilmesi için çayı şekersiz içeceksiniz. Çoğumuzun yaptığı gibi günde on bardak bol şekerli çay içmek sağlığa zarar veriyor çünkü kan şekerinin yükselmesine ve kilo almaya davetiye çıkartıyor. Ayrıca çayı mümkünse fazla kaçırmayın ve yemeklerden hemen sonra çay içmeyin. Zira yemeğin üstüne içilen çay demir eksikliğine yol açabiliyor.

3-) Ispanak: Eğer bunu beğenmediğiniz için yemiyorsanız sağlıklı beslenme fırsatını kendiniz reddediyorsunuz, demektir. Ispanak neredeyse sıfır kalori içeriyor ve demir, magnezyum, potasyum, K vitamini, A vitamini ve C vitamini gibi birçok çeşit vitamin açısından ilk sıralarda gelen gıdalar arasında. Ayrıca ıspanakta kanseri ve yaşlanmayı önleyen, kolesterolü azaltan ve vücudu koruyan antioksidanlar çok yoğun şekilde bulunuyor. Ispanağın faydasını görmek istiyorsanız saatlerce kaynatmadan pişirin. Az bir yağda üstü kapalı olarak pişirilmiş ıspanak, uzun süre üstü açık buharı kaçarak kaynatılmış ve bütün vitamini suya ve havaya verilmiş ıspanaktan çok daha iyi.

4-) Yumurta: Kolesterolünüz varsa bunu yemeden önce doktora danışın çübkü yumurtada kolesterol var. Bunun dışında yumurta aslında faydalı olduğu halde bizim zararlı hale getirdiğimiz hesaplı yiyeceklerden. Yumurtada B12 vitamini, D vitamini, A vitamini ve en kalitelisinden protein bulunuyor. Çok doyurucu olduğu için bazı uzmanlar yumurtanın daha az yemeye yol açıp kilo vermeyi sağlayabileceğini bile söylüyor. Ancak biz yumurtayı genelde yanlış tükettiğimiz için zararı faydasından çok oluyor. Hatalar zinciri tavaya bir sürü yağ dökmekle başlıyor. Sonra en kalitesiz sucuk benzeri ürünleri o tavaya atıyoruz. Yumurtayı bunun içinde kızartıp tavadan küçük bir parça yumurta almak için koca bir parça kalori deposu beyaz ekmek kullanıyoruz. İşte böylece kilolara kilo katıyoruz. Onun yerine günde bir kaynamış yumurta bizi sağlıklı bir geleceğe taşıyabilir.

5-) Hamsi: Balık yemenin faydalarını görmek için lüks bir balık restoranında pahalı bir sipariş vermek yada bir AVM’den Norveç somonu almak gerekmiyor. Hamsi hem ucuz hem de en faydalı balıklardan birisi. Çok ucuz olduğundan hamsiyi kimse balık çiftliğinde üretmez ve bu yüzden doğal bir balık olduğuna emin olabilirsiniz. Ayrıca, hamsi genelde denizin üst kısmılarında yaşar ve diplere çöken atık maddeleri pek yutmaz. Bu yüzden hamsi en temiz balıklardandır. Hamsinin omega-3 oranı da başka birçok balıktan yüksek ve hamsinin kılçığı kalsiyum ve demir gibi birçok mineralin vücuda en faydalı halini ihtiva ediyor. Hamside bir miktar B12 vitamini ve D vitamini bile var. Ancak her zamanki gibi ne ydiğiniz kadar nasıl yediğiniz de önemli. Hamsiyi yağda kızartınca kalori artıyor, trans yağlar içine doluyor ve faydalı omega-3 yağ asitleri yok oluyor. Onun yerine size uyan başka bir pişirme yöntemi hamsini besin değerini muhafaza edecektir.

6-) Kırmızı Lahana: Bunun büyük yaprakları olan pek karşımıza çıkmayan kara lahana ile karştırmayın. Kırmız lahana, mor renkli, yuvarlak top gibi ve oldukça sert bir sebze. Kırmızı lahana genelde çok ama çok ucuz oluyor ama besin değeri de bir o kadar yüksek. Kırmızı lahana C vitamini bakımından en zengin sebzelerden birisi olmasının yanında tam bir antioksidan deposu. Mor rengini veren pigmentler vücuda girdiğinde kanser oluşumu engelliyor ve hücrelerinizi her türlü zarardan koruyor. Kırmızı lahananın kalorisi yok denecek kadar az.

Sonuç: Önemli Olan Nasıl Yediğimiz

Gördüğünüz gibi çok kolay temin edilebilecek birçok gıda aslında son derece faydalı ve bunları yiyerek hem besleniyorsunuz hem zayıflıyorsunuz. Ancak bunların faydasını çoğumuz göremiyoruz çünkü gıdaları tüketme şeklimiz yanlış. Ya çok fazla tüketip kendimize zarar verecek şekle sokuyoruz, ya pişirirken içine bir ton yağ döküp kalori deposuna çeviriyoruz. İşte bu yüzden besinlerin faydaları hakkında bilgi edinmek kadar onları nasıl yemeye hazırlamak ve nasıl tüketmek gerektiğini öğrenmek de gerek. Sonuç olarak, kilo vermek ve sağlık sorunlarımızı azaltmak içi de pahalı ve egzotik yiyecekler aramak ve dengeli beslenmek için onlardan medet ummak yerine elimizdeki sağlıklı yiyeceklerin farkına varmalıyız.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Toplam blog
: 25
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 2068
Kayıt tarihi
: 11.10.15
 
 

Sağlıklı ve lezzetli gıdalarla beslenmek, temiz ve huzurlu bir ortamda sade ama keyifli bir yaşam..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster