Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

EYD Uzmanı Gülşah Öztaş

http://blog.milliyet.com.tr/gulsahoztas

04 Kasım '21

 
Kategori
Eğitim
 

DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ

 

 DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ

Öğrencilerimizin sınavı kazanamama nedenlerinden biri ´düzenli bir çalışma alışkanlığının´ olmamasıdır.

Düzenli çalışma alışkanlığı olmayan öğrenci, 
* Çalışma yerini rastgele seçer, sürekli bir mekan edinmez, 
* Çalışma zamanını düzensiz kullanır, 
* Çalışırken düşünce ve hayallere dalar gider, 
* Yatarak çalışır, 
* Televizyon seyrederek yada müzik dinleyerek çalışır, 
* Yavaş okur, 
* Dersi ezberler, önemli konuları ayırt etmesini bilmez, 
* Derste anlamadığını sormaz, 
* Ders tekrarlarını yapmaz, nasıl olsa bir kere çalışmış ve anlamıştır, 
* Uykusu geldiği halde anlamasa da çalışmaya devam eder. Önemli olan anlamak değil kaç saat çalıştığıdır. 

 

 

ÇALIŞMA ODASI AYARLAYIN 

* Aynı yerde yapılan çalışma, kişiyi ortama alıştırır ve dikkatin dağılmasını önler. Eğer bir çalışma odanız yoksa, evin bir odasının uygun bir köşesini çalışma köşesi olarak ayarlayabilirsiniz. 
· Oda ısısı normal olmalı (fazla sıcak veya soğuk olmamalı) 
· Televizyondan, bilgisayardan,  müzikten, afiş ve posterlerden uzak olmalıdır. 
· Çalışma odası dikkatin dağılmaması açısından düzenli olmalıdır. 
· Masada çalışınız, yatarak çalışmayınız. Yatarak çalışmak ciddiyetten uzak bir çalışma olur, aynı zamanda uyku getirir. 
· Çalışırken mümkün olduğunca derse konsantre olunuz. Hayallerinizden ve bir takım sorunlarınızdan sıyrılın. (üniversite, kazandığınız hayalini kurabilirsiniz) 
· Çalışma masanızın karşısına duvara, istediğiniz üniversite veya bölümü kocaman bir kağıda yazıp asınız. Bu sayede her gün onu görecek ve amacınızın ne olduğunu unutmamış olacaksınız. 

ZAMANINIZI AYARLAYIN 

           Okulumuzda rehberlik servisinde birlikte yapacağımız çalışma programı sizlere rehberlik edecektir. Bunun yanında, bireysel farklılıklar, ev ve aile durumu,okul ve dershane saatleri göz önüne alındığında sizin en çok verim aldığınız saatleri kendinize göre belirlemeniz de gerekir. Bunu da verdiğimiz çalışma programını inceleyerek kendinize göre ancak siz düzenleyebilirsiniz.
Buna göre,
· Gündüz yapacağınız çalışmalar 17-21 saatleri arası yapılırsa daha iyi olur. Sabahları ve gece yatmadan önce kısa tekrarlar yapın. Bu tekrarlar hatırda tutma olasılığını artırır. 
· Programdaki derslerin saatleri en rahat çalışabileceğiniz saatler olmalı. 
· Bir saatlik( size göre değişir- 45-50 dk vb- ) çalışmadan sonra on dakikalık ara verilmeli. 
· Birbirine yakın dersler art arda çalışılmamalı. Günde 3 farklı dersten fazla ders çalışılmamalıdır.. 
Aralıklı tekrarlara yer verin.

TEKRAR NASIL YAPILMALIDIR?

· 45 dakika ders, 5 dakika tekrar, 10 dakika dinlenme 
· Her gün akşam yatmadan önce 10 dakika tekrar 
· 1 hafta sonra 20 dakika tekrar 
· 1 ay sonra 30 dakika tekrar 
· (Aynı Konu) 

Günlük Tekrar Nasıl Yapılır?

· Gün boyunca dershanede gördüğünüz veya çalışma saatlerinde çalıştığınız konuların tekrarı şeklinde olur. 

 

· Yatmadan Önce Tekrar Nasıl Yapılır? 

· Arkadaşlar uyku unutmayı azaltır. Bu nedenle uyumadan 15 dakika önce yapılan tekrarlar çok önemlidir. Bu tekrar, ayrıntıya girmeden, konu başlıklarını, formülleri, önemli özellik ve yorumları, test kitaplarındaki koyu harflerle yazılı bölümleri gözden geçirmek suretiyle olur. Bu sayede akılda kalıcılık sağlanmış olur. 

Haftalık Tekrarlar Nasıl Yapılır?

· Derste gördüğünüz konulara paralel bir çalışma uygulayın. Dersleri kesinlikle hocanızdan geride takip etmeyin. Hatta geçmeye çalışın. Bunun içinde haftalık tekrarlara ihtiyacınız olacaktır. Hafta sonlarında bütün bir hafta görmüş olduğunuz konuları derslere göre sıraya koyarak tekrarlayınız. Eğer unutulmuş ya da hiç anlaşılmamış konular varsa derhal o konuya çalışın ki hocanız diğer hafta başka bir konuya geçince zorluk çekmeyesiniz. 

Aylık Tekrarlar Nasıl Yapılır?

· Aydan aya yapılan tekrarlardır. Bu tekrarlar sayesinde geçmiş konuları unutmamış olursunuz. Bu tekrarı genelde göz gezdirme ve soru çözme şeklinde yapabilirsiniz. 

 

DERSİ EZBERLEMEKTEN ZİYADE ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN 

· Ezberlemek öğrenmek değildir. Ezberlenen bilgiler kısa sürede unutulur. 
· Matematik ve Fen Bilimlerinde temel prensipleri öğrenerek bol bol problem çözün. Bu öğrenmeyi pekiştirir. 
· Daha çok sözel bölüm için gerekli olan okuyarak öğrenmede, Tara, Sor, Oku, Anlat, Tekrarla yöntemini uygulayın. 


· TARA: Konu hakkında bir ön fikir edinebilmek için, ana ve alt başlıklara, varsa şekillere ve koyu renkli yazılmış cümlelere göz atın. 
· SOR: Ana ve alt başlıkların konuları üzerinde zihnen bazı sorular sorulur. ´Bu başlık altında ne anlatılmaktadır? Ne demektedir? Konunun hangi yönü kapsamaktadır? Gibi sorular oluşturulur. 
· OKU: Konunun başına dönülerek ilk ünite okunur. Bu okuma sırasında daha önceki bölümde sorulan soruların cevabı bulunmaya çalışılır. Cevapları buldukça yazın. Ana fikirleri bulmaya çalışın. Genellikle paragrafın ilk cümlesinde ve varsa bölüm özetlerinde ana fikre yer verilir. ´Çoğunlukla, sonuç olarak, kısaca, her zaman´ gibi sözcüklerden sonra daima önemli fikirler bulunur. 
· ZİHNEN ANLATMA: Ünitenin okunması bitince parça zihnen anlatılır. Önemli kavram, terim ve fikirler zihnen tekrarlanır. 
· TEKRAR: Okunacak bütün bölüm bitince, bütün ünitelerin ana fikirleri, temel kavramlar, terimler ve ünitelerin birbirlerine bağlanışları, dikkate alınarak bölüm tekrarlanır. Hatırlanmayan ve gereken kısımlar yeniden okunur. 

NOT TUTUN:

· Tanımları, benzerlikleri, farklılıkları, örnekleri, öğretmenin önemli dediği yerleri not edin. 

· Ders çalışırken telefon görüşmesi yapmaktan kaçının. Hayır demesini öğrenin. Bunu söylerken arkadaşınıza ´Sana değil, isteğine hayır diyorum´ mesajını hissettirin.

 
DENEME SINAVLARI

· Deneme sınavlarını ciddiye alın. 
· 3 saat bir işle meşgul olmaya kendinizi alıştırın. Ama bu iş futbol oynamak, televizyon seyretmek, gezmek, müzik dinlemek değil DERS ÇALIŞMAK olsun. Deneme sınavlarında 3 saat sıkılmadan oturup, soru çözmeye alışın. 
· Yapılan deneme sınavı sonuçlarına göre, eksiklerinizi tamamlamaya çalışın. 

YAPTIĞI PROGRAMA UYMAK İSTEYEN ÖĞRENCİ,

· Kesin bir amaç belirlemiş olmalıdır. (Üniversiteyi istiyor musunuz, yoksa okula öylesine mi geliyorsunuz) 
· Çalışmayı alışkanlık haline getirmelidir. 
· Sorunlarından mümkün olduğu kadar sıyrılmaya çalışmalıdır. 
· Televizyon, telefon vb. alışkanlığı varsa bundan kurtulmaya çalışmalıdır. 
· Unutmayın ki, en kötü plan bile plansızlıktan iyidir. 


NASIL TEST ÇÖZMELİ?

· Çalışılan konunun pekişmesi için hemen ardından test çözmek gerekir. Pekişen konunun unutulmaması için de bol bol test çözmelidir. 
· Kendinize göre bir test çözme tekniği geliştiriniz. 
· Hızlı okuyun, anlayarak okuyun ve soruyu en kısa zamanda çözmeye çalışın. 
· Test çözerken, bilinçli çözün, çözdüğünüz soru sayısını çoğaltmak için değil, aynı zamanda konuyu anlamak için de çözün. 
· Çözdüğünüz her testi kontrol edin. Yapamadığınız soruların doğru cevabına baktıktan sonra, o soruya tekrar dönüp, bütün şıkları gözden geçirin. Yanlışı nerede yaptığınızı, cevabın niye o şık olduğunu anlamaya çalışın. Unutmayın ki, yaptığınız yanlışlar siz doğruyu öğretir. Hatta doğru sorulara bile dönerek doğru şıktan emin olun. 

· Bu metot başlangıçta size zaman kaybı gibi gelebilir. Belki 20 soruluk bir testi uzun bir sürede çözebilirsiniz. Fakat bu test size, kontrol etmeden çözdüğünüz 100 soruluk bir testten daha büyük fayda sağlar. 
· Test çözerken hiçbir zaman şıkların tamamını okumadan cevaplandırmayınız. 
· Her testi çözerken saat tutun. Her soruyu kaç dakikada çözdüğünüzün farkında olun. YKS´DE ayrıca zamanla yarıştığınızı unutmayın. 
· Soru çözmede pratiklik kazanmalısınız. Bunun içinde bol bol soru çözmelisiniz. 
· Kendinize güvenin. Ancak kendine aşırı güven/ güvensizlik kadar tehlikelidir. 
· Hiçbir zaman nasıl olsa biliyorum, nasıl olsa yaparım diye belli bir konuyu veya soruyu hafife almayın. 
· Hızlı okumaya çalışın. Dersi ezberlemeyin. Çalışmalarınızı ve sınav sonuçlarınızı değerlendirin. Acele etmeyin. Konuları sindire sindire öğrenin. 
· Planlı ve düzenli çalışma ve istemek başarının tek anahtarıdır. 



DAHA BAŞARILI OLMAK İÇİN


1 - Amaç Belirleyin 

          Başarı için, öğrencinin hayattan ne beklediğini amacının ne olduğunu bilmesi gerekir. Başarılı olmanın tek ve mutlak ölçüsü iyi bir üniversiteye girmek, herkesin gıpta ettiği bir mesleğe sahip olmak değildir.

         İnsan, yetenekli olduğu çok değişik alanlarda, severek yapabileceği çeşitli işlerde kendini ortaya koyabilmişse, yaşamdan zevk alan biri ise, başarılı olmuş demektir. Hayatta en büyük amaç mutlu olmaktır.

            Her şey bunun uğruna yapılmaktadır. Ancak herkesin mutlu olmak için kullandığı araçlar farklıdır. Sizler, üniversite sınavlarına hazırlanırken, sizi mutlu edecek, severek yapabileceğiniz bir mesleği elde etmeye çalışıyorsunuz. Ancak sizi mutlu edecek mesleği ya da meslekleri önceden belirlemiş olmanız, çalışmanız için size çok önemli bir yol gösterici olacaktır.

             Çalışmanızın yönünün belirlemek ve çalışma isteğinizi sürekli tutmak için yapmanız gereken en önemli şey, sizi ilerde mutlu edecek yolu belirlemektir. Neye ulaşmak için çalıştığınızı bilmeniz gerekir 

 

 

 

 

2- Planlı ve Programlı Çalışın 

 

                  Amacınıza ulaşmak için hangi dersi ne kadar çalışacağınızı, ne zaman çalışabileceğinizi, ne kadar   gayret göstermeniz gerektiğini bilmelisiniz. Zamanı israf etmemek, en sağlıklı şekilde değerlendirmek

     için, her etkinliği planlayarak yapmak gerekir.En kullanışlı çalışma planı, haftalık olandır. Haftalık çalışma planı yaparken, her gün, hangi saatlerde    hangi etkinliği yaptığınızı düşünerek, her etkinlik için belli zamanlar ayırın.Dersi en verimli çalışabilmeniz için yapmanız gereken şey, dersinizi engelleyecek etkenlerin en az olduğu saatleri çalışmaya ayırmaktır. Bunu saptadıktan sonra yapacağınız şey ise, çalışmanız gereken dersleri, belirlediğiniz saatlere dengeli olarak dağıtmaktır.


DERSİ DERSTE ÖĞRENMELİ


          Dinlemenin öğrenmede tartışılmaz bir rolü var. Verimli dinleme başarıya giden yolda atacağınız     adımlardan biri. Konuyu derste öğrenmek için derse, hem ruhsal hem de bilimsel olarak hazırlıklı gelmek gerekir.

 

Bu iki mükemmel teşhisten sonra diyebiliriz ki, kendine güven sağlama sürecinde zamanla      mükemmele ulaştırabileceğimiz irade gücü ve böylece kazanacağımız kararlılık temel taşları oluştururlar.       İfade edildiği gibi kararlılık doğrudan kendimizle ilgilidir. Geleceğini düşünen birinden bazı kararlar verme aşamasında gevşeklik göstermesi beklenemez. Programınız nedeniyle arkadaşlarınızdan gelen tekliflere nasıl, ´hayır´ diyebilme cesaretini gösteriyorsanız, bu kararlılığı kendi nefsiniz nezdinde de gösterebilmelisiniz. 

´Biraz daha eğlensem ne olur canım?´ derseniz iradenize çok büyük bir darbe indirmiş olursunuz. Bu hal, kararlılık zincirinin işte bu noktada kırıldığını gösterir. Anlayamazsanız ardı bir çorap söküğü gibi geliverir. Kendine güvenin örselenmesinde sanıyorum en çok karşılaşılan sorun budur. Fırsat vermeyin lütfen! 

 Yaptığınız programın başarıya ulaşmasına kendi isteğinizle engel olmayın. Kurduğunuz sarayı kendi elinizle yıkmayın. Biliyorum, bu anlatılanları gerçekleştirmek çok kolay değildir. İyi üniversitelerde okuyup, iyi mesleklere sahip kişiler de zamanında bunun mücadelesini verdiler. Birçok kişi eğlenirken, sizin o tatlı bahar günlerinde dört duvar arasında yoğun bir programla cebelleşmeniz pek cazip bir şey değildir. Ancak Henry Clause´in dediği gibi, ´Öğrenmek (böylesine) pahalıdır, ama cehalet çok daha pahalıdır.´ 

 

·        Bu yüzden siz başkalarının istediği gibi değil, olmanız gerektiği gibi davranın ve öyle yaşayın. Hayatın inanmak ve mücadele etmekten ibaret olduğunu unutmadan... 

·         Aslında dikkat ve motivasyon iç içedirler. Birini diğerinden ayrı görmek yanlış olur. Derse ya da çalışmaya motive olmak, dikkatli olmak da motivasyonu beraberinde getirir. 

 

 

        Çalışma Azmi 

        Buraya kadar anlatılanlar ders çalışmayla ilgili çalışma öncesi göz önünde bulundurulması zorunlu verimli çalışmanın temel öğeleriydi. Bundan sonraki konularda, çalışma yöntemleri verimli dinleme, not tutma, özet çıkarma, pratik çalışma, zamanı değerlendirme, sınav öncesi-sınav-sınav sonrası yapacaklarınız üzerine olacak. 
Planlamanızın yeterli ve doğru çalışma azminizin fevkalade olduğuna inandıktan sonra zaten soracağınız soru şudur: ´İyi de ben nasıl ders çalışacağım? Beni başarıya götürecek yöntem hangisi olabilir?´ 

 

ü  Bu ana başlık altında örneğin pazartesi günü sabah kalkıp okuluna giden herhangi bir öğrenciyi ele alacağız. 

 

ü  Doğaldır ki bu arkadaşımız sabah belli saatte kalkacak, kahvaltı edecek, üstünü başını toplayacak, akşamdan hazırlamadıysa çantasını hazırlayacak ve belli bir saatte okulda olacaktır

 

ü  Rutinde işleyen bu süreç ilk bakışta sanki olağanmış gibi değerlendirilebilir. Oysa yüzde yüz başarıyı hedefleyen bir öğrenci için yeni hafta pazartesi sabahı değil, pazar gününden başlar.

 

ü  Okula, okul öncesi birkaç dakikada hazırlanmak stres ve yanlışları da beraberinde getirir. Oysa dün onca zaman vardı ve değerlendirilebilirdi. Bu yüzden genel anlamda sosyal hayatta da alışkanlık haline getireceğiniz ´işi zamanında ve sıkıştırmadan yapma´ prensibini burada da kullanmalıyız. 
Böylece o sabah rahat bir kahvaltı yapma, paniklemeden üstünüzü başınızı toplama ve hiç acele etmeden stressiz bir ruh hali ile okulun yolunu tutma fırsatını elde etmiş olacaksınız. 

 

       Okula gitmeden önce hazırlıklarınızı bir gün önceden tamamlayın 

Okula gitmeden önce yapmanızda fayda gördüğümüz birkaç noktayı kısaca hatırlatmak gerekirse: 

·         Mutlaka kahvaltı edin. Okula aç karnına gitmemeniz, beyninizin daha rahat muhakeme etmesine ve çalışmasına yardımcı olacaktır. Ancak okulda bir şey yemeyeyim diye tıka basa doymak da ilk derslerde rahatsız olmanıza, hatta sınıfta biraz arkalarda oturuyorsanız, ortam da müsaitse uyuklamanıza neden olacaktır. Bunları dikkate alın ki, dikkatiniz bozulmasın.

 

·         Sabah okula gidiyorsanız, okul için o gün gerekli her şeyinizi mutlaka akşamdan hazırlayın. Bu sayede sabah daha rahat hareket edebilirsiniz. Aceleyle yapılan işlerde hata payı yüksektir. Okul hazırlığınızı önceden yaparsanız hem birtakım okul gereçlerinizi unutmaz, hem de daha rahat kahvaltı eder ve diğer ihtiyaçlarınızı kolaylıkla karşılayabilirsiniz. Unutmayın, rahat başlayan gün, rahat geçer.

Okula ne erken ne de geç gidin. Erken gitmek kışın ya da kötü hava koşullarında sorun olabilir. Bunun da ötesinde yapılan, zaman kaybıdır. Hele bir de sistemimizin ´zaman değerlendirme´ yöntemlerinden faydalanamıyorsanız, bu kayıp daha fazla olabilir. Geç gitmek hem okul idaresine karşı sorunlar doğurabilir. Hem de sizi aceleye sokacağından sabahınızın iyi başlamamasına neden olabilir.


 

 
Toplam blog
: 13
: 104
Kayıt tarihi
: 15.06.21
 
 

Eğitim Yönetimi ve Denetimi Uzmanıyım.Bir özel okulda müdür yardımcısı olarak çalışmaktayım(Lisan..