- Kategori
- Okullar
Dershaneler kalktı, cepler yandı!
Evet , kamuoyunda “dershaneler yasası” olarak bilinen yasa, zihinlerimizi epey zaman meşgul etmişti. Şimdilerde ise bu yasa yüzünden ceplerimiz yanmaktadır.
Sonunda dershaneler kaldırıldı. Dershaneler kapandıktan sonra neler yaşandığına şöyle bir göz atalım.
Dershanelerin isimleri değişti. Temel lise oldular.
Bazı dershaneler etüt ve kurs merkezi olarak devam etti.Bazı dershanelerde kapandı.
Devlet okulların da ise ücretsiz kurslar açıldı.
Dershanelerin kaldırılması sonucunda, öğrencilerin ve vatandaşların herhangi bir kazancı olmamıştır. Hatta maddi olarak zarara uğramışlardır. Vatandaş çocuğunun, üniversiteye girebilmesi için, onu dershaneye gönderiyordu. Şimdi ise Temel liseye göndermek zorunda kalıyor.Yaklaşık 3 bin ile 7 bin lira arasında dershanelere para ödeniyordu. Temel liselerde kayıtlar 6 ile 16 bin lira arasında yapılmaktadır.
İşte bu durumda vatandaşlara yaklaşık 10 bin lira yük gelmiş durumdadır. Vatandaş yemesinden içmesinden keserek çocuğunu dershaneye gönderiyordu. Şimdi aç kalma korkusu olsa bile çocuğunu Temel Liseye göndererek, vazifesini yapmış saymaktadır.
Dershanelerin kapanması ile ortaya çıkan durumları şöyle özetleye biliriz:
1-Özel okullara yönelişte artış görülmüştür.Özel okulların önü açılmıştır.
2-Özel okul ve Temel liselerin ücretleri çok yüksek fiyatlara çıkmıştır.
3-Orta ve dar gelirli vatandaşların eğitim masrafı artmıştır.
4-Dershaneler için harcanan eğitim masrafı, 3 katına çıkmıştır.
5-Devlet okullarında 11. ve özellikle 12. Sınıflarda boşalma olmuştur. Bu durum devlet okullarında Üniversite sınavı sonuçlarını menfi yönde etkilemiştir.
6-Temel liselerde tamamen üniversite hedeflendiği için, bir kısım dersler formalite olarak görülmekte, sınav ve not korkusunun , sınıfta kalma korkusunun önüne geçilerek ,proje ve perfrmans yükü hafifletilerek öğrencilere bol bol test çözmeleri önerilmektedir. Bu durum özel okullara yönelişi hızlandırmış ve hatta özel okullara ve Temel liselere gitmeyi zorunlu hale getirmiştir.
7- Devlet okullarında açılan Destekleme kursları için herhangi bir ödeme yapılmadığından, öğrenci ve veliler tarafından önemsenmediği görülmüştür.
8-Destekleme kurslarının verimsiz görülmesi, öğrencilerin özel okul veye Temel liseye gitme arzularını artırmıştır.
9- Bütün bunlardan dolayı devlet okullarının önemi azalmıştır.
Bugün gelinen noktada bazı önerilerim olacaktır:
a- Özel okul ve Temel liselerin uyguladığı etüd ve ders dışı soru çözüm ve destekleme programlarının benzerini devlet okullarında da uygulamak uygun olacaktır.
b- Performans ve proje çalışmalarının, sınıf içi faaliyetlerle , derse katılım ve dersle ilgili verilen çalışmaların takibi sonucuna göre değerlendirilmesi.
c- Özel okul ve Temel liselerin ciddi denetimlerle takip edilmesi, devletin uygulanmasını istediği programların uygulanıp uygulanmadığının kontrol edilmesi.
d- Destekleme kurslarının ciddi bir şekilde yürütülmesi, bol dökümanlar hazırlanması ,sık sık test yapılması, bol bol örnekler verilmesi, ev ödevleri verilmesi, veli takibinin sağlanması,
e- Destekleme kursları için özel kaynak ayrılması ve kursların sürekli denetlenmesi,
f- TEOG,YGS ve LYS’ nin yıllara yayılarak yapılması, Sınavların 6.7.8.9.10.11.12.Sınıflarda yapılması ile öğrencilerin çalışma düzenlerinin önceden sağlanması,
g- Öğrencilerin, tek sınav stresinden ve heyacanından kurtarılması,
h- Haftalık ders saati sayısının azaltılması,
i- Mümkün olduğunca tüm okulların normal öğretime dönüştürülmesi.
j- Öğretmenlerin seminer çalışmaları; iyi bir planlama ile serbest ortam ve zamanlarda yapılabilmesi.
k- Seminer çalışmaları daha verimli hale getirilmelidir. Bunun için uzaktan eğitim yolu kullanılarak evde seminer alınabilir. (Fatih projesinde uzaktan alınan eğitim gibi.)
Amacımız, evladlarımızın daha ucuz ve daha kaliteli eğitim almalarıdır. Devletimizin bize sunduğu eğitim hizmetleri çoktur. Bunlardan herkesin yararlanması için, önerilerim yetkililerce, dikkate alınır inşallah...