Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Aralık '08

 
Kategori
Felsefe
 

Descartes'ten Fichte'ye: Özgürüm, öyleyse varım

Descartes'ten Fichte'ye: Özgürüm, öyleyse varım
 

Fichte


Bir arkadaşınızı ararsınız, daha merhaba der demez:"Ya tam ben de seni arayacaktım. Kalp kalbe karşıymış. Hay çok yaşa seni emi!"diyenleri çok duymuşsunuzdur. Bu her zaman böyle olmuştur. Ne zaman siz onu arasanız, ne tesadüf o da tam o arada sizi arayacaktır.

Düşündüce aşamasında kalan niyetlerin hiç bir hükmü yoktur. bir dostunuzun başarısını gördüyseniz, onu dile getireceksiniz ve destekleyeceksiniz. Bir hasta yakınınız varsa, gidip ziyaret edeceksiniz. Bir dostunuz zor durumdaysa, maddi manevi yardım edeceksiniz. Eyleme geçeceksiniz yani. Eylemle somut olarak ifadesini bulmayan düşünce, düşünce değildir.

" Başlangıçta eylem vardı" diyor Goethe. Bir başka düşünür Fichte." Eylem özgürlüktür. Özgürüm, öyleyse varım" diyerek R.Descartes'in " Düşünüyorum, öyleyse varım" la ifadesini bulan öğretisini bir adım öteye götürerek eyleme indirgiyor.

Fichte'ye göre bizler bir ödevden geldik, bir ödeve doğru gitmekteyiz. İnsan kendi özgürlüğünü bu ödevden ötürü gerçekleştirmek zorundadır.

Gerektiği yerde, gerektiği gibi davranmak bir zorunluluktur yani bir görevdir ve biz üstümüze düşen bu görevi yaptığımız ölçüde özgür davranmış oluruz. Eylemle, bir şeyler yaparak özgür olabiliriz. Bu nedenle de tembeller ve işsizler eylemle kendilerini ifade edemedikleri için özgür değillerdir diyor Fichte.

Eylemde ifadesini bulmayan düşünceyi hiç bir zaman dikkate almamışımdır. Güzel sözler söyleyip , bu güzellikleri davranışlarına yansıtamayanlardan da hep uzak durmuşumdur. Bu nedenle sözcükleri en iyi kullanan şairlerin de eylemde bulunarak yazdıkları güzellikleri asgari ölçüde de olsa yaşama geçirmelerini beklemişimdir. Yoksa sözde kalan güzellik neye yarar ki.

Elbette eylem derken Schelling' in dediği anlamda güzel eylemlerden ve benim dışımdakilerin özgürlüğünü sınırlamayan eylemden söz ediyorum.

Bütün dinlerde de Tanrı' yı sevenlerin, bu sevgilerini düşünceden eyleme dönüştürmeleri yani ibadet yapmaları istenir. Sadece düşünmek ibadet kabul edilmiyor.

O halde seviyorsak belli edelim. Özlediysek arayalım, ziyaret edelim. Bir yakınımızın zor durumuna üzülüyorsak yardım edelim. Bedenimizdeki depoladığımız enerjiyi güzellikler yaratmak için harcamaktan çekinmeyelim.
 
Toplam blog
: 264
: 1128
Kayıt tarihi
: 30.04.07
 
 

1956 Sarıkamış Kars doğumluyum. 6 şiir kitabım ve 2 deneme kitabım var. son kitaplarımı B..