Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Ocak '12

 
Kategori
Güncel
 

Deterjanda neler oluyor?

Deterjanda neler oluyor?
 

Deterjan da Neler Oluyor?


Konsantre deterjanlarda hem hile hem de vurgun olduğunu ve bu hile ve vurgunun nasıl yapıldığını Tüketici Dernekleri Federasyonu (Tüdef) Genel Sekreteri Hamdullah Yıldız bize gönderdiği basın bildirisinde dile getiriyor, bir inceleyelim;

Ülkemizde 2008 Yılı Ekim ayından itibaren üretilmeye başlanan konsantre toz deterjanların, bugün itibarıyla pazar payı %90 geçmiştir. Yıllık ortalama 350 bin ton deterjan tüketilmekte, piyasa değeri ise yıllık yaklaşık bir milyar Türk Lirasına ulaşmaktadır.

Konsantre deterjan, kir çözücü yüzey aktif maddelerinin ağırlık oranı arttırılmış deterjandır. . Bu da normal deterjanlara göre, eskisinden daha az deterjan kullanarak, aynı yıkama sonucunun elde edilmesi anlamına gelmektedir. Bu nedenle, konsantre deterjan kullanmakla,  enerji ve su tüketimini azaltmakta, çevreye ve insan sağlığına az zarar verilmektedir..

Son zamanlarda Federasyonumuza gelen şikâyetlerde,  çamaşır makinelerinin çamaşırı temiz yıkamadığına ilişkin tüketici şikâyetleri giderek artmaktadır. Çamaşır makinesi üretici firmaları ile yaptığımız görüşmelerde, kendilerine de bu şekilde şikayetlerin geldiği ve Garanti Kapsamı Giderlerinin arttığını dile getirmektedirler.

Bu şikayetler doğrultusunda ve bazı bize gelen ihbar telefonlarında; piyasada üretilen özellikle çamaşır yıkamada kullanılan konsantre toz deterjanların,  konsantre anyon aktif değerlerinin düşük olduğu ve normal deterjan değerleri seviyesinde olduğu   yönündedir. Başka bir ifade ile normal deterjanın, konsantre deterjan diye satılmasıdır. Yani konsantre anyon aktif ve aklit oksijen değerlerinin düşük olması nedeniyle,  çamaşırları temiz yıkayamamaktadır. Oysa, konsantre deterjanlardaki anyon aktif değeri, normal deterjanların iki katı daha yüksek olması gerekir ki, o zaman konsantre deterjan özelliğine sahip olsun.

Kısaca, ülkemizdeki konsantre deterjanların, konsantre özelliklerine sahip olmadığı halde, konsantre diye satılarak, tüketicilerimizin sağlık ve ekonomik yönden zarara uğratılmasıdır. Bu  durumdaki, konsantre adı altında satılan deterjanların Tüketici Yasasına göre;  Hile İle Gizlenmiş Ayıplı Mal olduğunu göstermektedir. Yani tüketiciler aldatılmakta, soyulmakta ve sağlığı bozulmaktadır. Bu durum deterjan üreticilerinin  de  hileli mal satarak haksız kazançlar elde ettiği anlamına gelmektedir.

Maalesef Ülkemizdeki piyasa gözetim ve denetimi etkin bir şekilde her sektörde yapılmamaktadır. Sağlık Bakanlığının da deterjan denetimlerini yeterli ve etkin bir şekilde yapmadığına inanıyoruz. Piyasada hala standart dışı üretilen,  merdiven altı üretim dediğimiz sağlıksız ve güvensiz e eksik gramajlı deterjanlar satılmaktadır. Nitekim bunlardan bir tanınmış marka adı ile piyasaya sürülen deterjanların 1 kğ yerine 850 gram satıldığı mahkeme kararı ile tespit edildiği ardından firma isim değişikliğine gittiği kamuoyunca da bilinmektedir.

Sağlık Bakanlığının, piyasadaki konsantre deterjanların analizlerini Tüketici Dernekleri, Üniversiteler ve Kimya Mühendisleri Odası ile birlikte akredite olmuş laboratuarlarda yapmaya davet ediyor, sonuçlarını kamuoyu ile paylaşmasını,  bozuk deterjanların toplatılmasını ve bunları üreten firmaların açıklanmasının bekliyoruz.

Tüketicilerimize çağrımız, ambalajında konsantre yazmayan ve son zamanlarda konsantre diye satılan deterjanları almamalarını, memnun kalmadıkları deterjanların tahlillerini Sağlık Bakanlığı ve İllerde, Sağlık İl Müdürlüklerine ve Tüketici Derneklerine yapmalarını ve Tüketici derneklerinde örgütlenmeye çağırıyoruz.

Bu arada konsantre deterjan anlamının yoğunlaştırılmış deterjan anlamında olduğunu okuyucularımıza hatırlatırız!

 
Toplam blog
: 133
: 1992
Kayıt tarihi
: 21.02.10
 
 

Dünya'da ekmekten sonra ikinci ÖNEME sahip gıda olan SÜT ve SÜT Ürünlerinin; 1-Her türlü pake..