Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Ağustos '07

 
Kategori
Kitap
 

Devlet adamlarına öğütler

Devlet adamlarına öğütler
 

"18. yüzyılda Defterdar Sarı Mehmet Paşa tarafından yazılan bu kitap, Osmanlı İmparatorluğu'nun yüksek mevkilerinde bulunanlara bir rehber olmak amacıyla yazılmıştır. Köprülüler gibi kuvvetli devlet adamlarının ekolünde yetişmiş olan Mehmet Paşa, kendisinden çok işini, halkı ve memleketini düşünen şerefli memurlar gurubuna mensup halk arasında yetişmiş bir kimseydi.

Bu küçük eser bizlere 18. yüzyılın ilk yarılarında yaşamış bulunan şerefli ve vicdan sahipi bir devlet adamının kalaminden iyi ve kötü politikanın ne olduğunu öğrenmek fırsatını vermektedir. Osmanlı yönetiminin ayrıntılarını bilen bir kimsenin kaleminden çıkan bu kitap, Osmanlı İmparatorluğu'nun yönetim sistemi hakkında fikir sahibi olmamızı mümkün kılmakta ve bizlere bu yönetim düzenine kritik bir görüş açısından bakmak imkanı sağlamaktadır. Denilebilir ki memleketteki bütün servetin ve kuvvetin kaynağı olan tebaya zulm edilmesine mani olacak her türlü gayretin gösterilmesi, vergi verilen halkın korunup gözetilmesi eserin ruhunu teşkil etmektedir."

Defterdar Sarı Mehmet Paşa, Devlet Adamına Öğütler, Kültür Bakanlığı-Başvuru Kitaplar, Sadeleştiren: Hüseyin Ragıp Uğural, Ankara, 1992, s.165

Kitap dokuz bölümden oluşmakta ve her sayfanın sadeleştirilmişi karşı sayfasında yer alıyor. Güzel ve insana keşke dedirten bir kitap. Yani keşke bu kitabı şimdiki devlet adamları da okusa da bir şeyler öğrense bu kitaptan.

Küçük bir örnek: 18. yy. da yazılmış bu eserde şu sözlere rastladım "Memleket yetişmiş adamsız, yetişmiş adam da malsız olmaz." Devlet büyüğü yetişmiş adamı koruyup kollamalı diyor. Beyin göçünün nasıl önleneceği o yıllarda biliniyor da bu yıllarda bilinmiyor.

 
Toplam blog
: 45
: 9373
Kayıt tarihi
: 06.08.07
 
 

Fark ettim ki; çok okudum, çok araştırdım, çok gezdim, çok öğrendim ama az yazdım. Bir baktım ki,..