Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Kasım '14

 
Kategori
Kent Yaşamı
 

Didim'de yine mi Deve Güreşleri...(Dövüşleri)

Didim'de yine mi Deve Güreşleri...(Dövüşleri)
 

 

“Şiddet ve zulüm içeren unsurlar kültürel miras olamaz”

Her yıl bu zamanlar geleneksel deve güreşleri yazısı yazıyorum…

Adım “deveci” yazara çıktı…

Didim’de bu sene de Kaymakamlığın oluru ile Aralık ayının ikinci haftasında “deve güreşleri” yapılacakmış…

Deve güreşleri devam ettiği sürece ben de bu yazıları yazmaya devam edeceğim…

Çağdaş Toplumlar, kültürel yapılarından, “Şiddet ve zulüm içeren unsurları yok etmeye ayıklamaya çalışıyorlar… Hayvanlara eziyet veren, hayvanların canını yakan horoz dövüşleri, köpek dövüşleri, boğa güreşleri, deve güreşleri kültürel miras olarak kalamaz… Tüm Dünya ülkelerinde boğa güreşleri dâhil, hayvan güreş ve dövüşleri yasaklanırken, bizim bölgemizde “deve güreşlerinin “ canlandırılmasına bir anlam veremiyoruz… 15 Ekim 1978 Hayvan Hakları Evrensel Beyannamesi ile de bu tür dövüş ve güreşler yasaklanmıştır… Bu beyannameye dayanak olarak ülkemizde 5199 sayılı kanunla hayvanları korumaya yönelik bir takım önlemler alınmaya başlamıştır… Deve güreşlerinin yasaklanması için kanun teklifleri verilmiştir…1947 yılına ait bir alıntıyı sizle paylaşmak istiyorum...1947 yılındaki duyarlılığı şimdi görebiliyor muyuz yorumu size bırakıyorum...

21 Ekim 1947 tarihinde derneğimizin İçişleri Bakanlığı’na yazdığı bir dilekçeye Tarım Bakanlığı tarafından verilen cevap şöyledir.

                           Türkiye Hayvanları Koruma Cemiyeti Reisliğine

Deve Güreşleri Hk.
Deve güreşi ile Boğa ve Horoz döğüşünün yasak edilmesi hakkındaki dilekçeniz İçişleri Bakanlığınca Bakanlığımıza havale edilmiş ve gerek yabancı matbuata aksederek memleketimiz hakkında menfi propagandaya sebebiyet vermesı ve gerekse hayvan neslinin ıslahı bakımından çok mahzurlu bulunması hasebiyle bu gibi gösterilerin yapılmasına mahalli idare amirlğince izin verilmemesi 13.03.948 gün ve ....No. ile İçişleri Bakanlığına yazılmıştır.

Tarım Bakanı y.
E.Erim 

Örf, âdet, gelenek, görenek, töre dediğimiz unsurlar kültürümüzün içinde yer alıyorlar… Çağdaş anlayışlar, kültürlerinin içindeki şiddet, eziyet, işkence, insan haklarına, hayvan haklarına aykırı bu olguları ayıklıyorlar ve gelecek kuşaklara miras olarak bırakmıyorlar… Başlık parası, kan davası, töre cinayetleri de kültürümüzün içindeki çağ dışı olgulardır ve Kültürümüzden ayıklanmaya çalışıyoruz…

Deve güreşlerine de bu açıdan bakmamız gereklidir… Hele turizm kenti olmaya çalışan ilçemize deve güreşleri bir şey kazandırmayacağı gibi Didim’in imajını da zedeleyecektir…

Bu kaçıncı deve güreşi yazımdır bilemiyorum… Deve güreşlerini organize edenler, onay verenler, bundan rant sağlayanlar yazılarıma tepki gösteriyorlar… Ben de, çevremizde deve güreşleri yapıldıkça, siyasiler ve mülki amirler bu işlere katkı ve destek sağladıkları süreçte bu konuyu hep yazacağım…

Devesi olmayan Didim’e arabalarla develer getirtiliyor… Kenarlarında deve sucuklarının satıldığı ve kızartıldığı alanda, develerin birbirine nasıl eziyet verdiği insanlara izlettiriliyor…

Boğa güreşleriyle ünlü İspanya’nın Katalonya bölgesi aldığı bir kararla 2012 yılından itibaren boğa güreşlerini yasakladı…

Nasıl horoz dövüşleri, köpek dövüşleri yasaklanmışsa bu doğrultuda deve güreşlerinin de yasaklanması gerekmektedir… Ülkemizde de, Deve güreşlerini yasaklayacak kanunun da bir an önce çıkarılmasını bekliyoruz…

Kendilerini sosyal demokrat çevreci ve hayvan sever olarak tanımlayan yerel yöneticilerinde bu tür çağdışı zulüm ve işkence içeren unsurlara destek vermemesini umuyoruz…

Didim’de yapılması düşünülen “deve güreşlerini” protesto ediyorum…

 

 

 

 
Toplam blog
: 1410
: 1053
Kayıt tarihi
: 04.11.06
 
 

Emekli öğretmenim ve  emeklemeye devam ediyorum.  Emeklilik yaşamın sonu değil, yaşama yeni amaçl..