Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Mayıs '14

 
Kategori
Kent Yaşamı
 

Didim Estetik ve Hippodamos...

Didim Estetik ve Hippodamos...
 

 

“Gül düşünür, gülistan olursun – Diken düşünür, dikenlik olursun… Mevlana

 

Didim’in çarpık, estetikten yoksun yapılaşması büyük tepkiler alıyor…

Didim’in kültürel, doğal ve tarihsel dokusuna uymayan beton yığınları ayrıca göz estetiğini de uymuyor…

Tüm bu çirkin yapılaşma süreç içinde oluşurken, buna dur demeyen, diyemeyen tüm yönetimler suçludur…

Kültür ve Turizm eski Bakanı Sayın Ertuğrul Günay' da; Didim'e her gelişinde;

Söke ve Didim’deki çirkin yapılaşmayı dile getirmiş, binaların estetikten yoksun olduğunu belirtmişti...

Estetikten anlasın, anlamasın Didim’de yaşayan, Didim’e tatil amaçlı gelen tüm insanlar bu çarpıklığı gözlemleyebiliyorlar…

Birbirine girmiş, birbirinin manzarasını, güneşini çalmış beton yığını konutlar, görsellik adına çirkinlikler oluşturuyorlar…

Bölgemizin, tarihsel dokusuna, mitolojisine, gizemine uygun bir yapılaşma yerine estetikten yoksun çirkin bir yapılaşmanın içine girilmiştir ve bu anlayış ne yazık ki devam etmektedir…

Bunun temel nedeni, inşaatçılarla yerel yönetimlerin hep kol kola olmasındandır… İnşaatçıların- müttehitlerin- bir yolla yerel siyasette yer almak için can atışlarının, yerel siyasete yatırım yapmalarının temelinde de bu vardır… Rantın, yapılaşmanın yoğun olduğu ilçemizde karşılıklı verilen ödünler, göz yummalar nedeniyle Didim bu hale getirildi…

Didim, en genç bir turizm kenti olmasına rağmen, Ülkemizin ve batı ülkelerinin çarpık gelişmelerinden ders alamadı, aksine kötü örnekleri Didim’de devam ettirdi…

Kuşadası’nın, Bodrum’un sıkıntılarını görememiş aksine onlara benzemeye çalışmıştır…

Didim, eşsiz tarihi dokusuyla, Altınkumu’yla, havasıyla hâlâ önemli turizm kentlerimizdendir… Tanrı’nın elinin değdiği yerler mükemmelliğini korurken insanoğlunun elinin değdiği yerler ise çirkinlikle yarışıyor…

Önceki yazımda hemşerimiz, Dünya vatandaşı Thales’i anlatmaya çalışmıştım…

Didim dedik, estetik dedik, kent planı dedik, işte bu konuda Dünya’nın ilk kent plancısı ve kuramcısı olarak kabul edilen bir diğer hemşerimiz HİPPODAMOS’ dan  bahsetmek istiyorum…

Didim sınırları içindeki Milet’i, Söke sınırları içindeki Priene’yi biliyorsunuzdur…

Bölgemizin bu antik çağ kentleri M.Ö 6. Yüzyılda önemli liman kentleriydiler… Bu kentler uzun süre İranlı “Persler” tarafından istilaya uğradılar… Persler bu bölgeleri yakıp yıktılar…

M.Ö. 479’da Persler yenildi… Kentlerin yeniden planlanması gerekiyordu… Yıkılan bu kentlerin planı, Miletoslu hemşerimiz olan ve kent plancılığı tarihinde önemli yeri olan Hippodamos tarafından yapılmıştır. Hippodamos ile ilgili önemli bilgileri Aristoteles’ten almaktayız… Birbirini dik kesen aynı genişlikte sokaklar ve bunlar arasında kare ve dikdörtgen yapılar yer almaktaydı… Bu plana ızgara planı deniyordu… Bu plan Hippodamos’a aitti… Bu plan yüzyıllar boyu Dünya’nın birçok kentinde uygulanmıştır… Hippodamos, aynı zamanda bir kuramcıydı… Kentleri onbin kişinin yaşayacağı şekilde planlıyor ve kenti işçiler, çiftçiler ve askerlerin oturduğu yerler olarak ayırıyordu… Bu tutumu Aristoteles tarafından yıllar sonra eleştirilmiştir… “Hippodamos’un çağdaş yöntemi, düzenlilik ve çekicilik üzerinedir… Görünüş çok önemlidir… Hippodamos’a göre kentlerin düzenliliği ile demokrasi ve eşitliğin bir ilişkisi vardır… Özellikle caddeler çok düzenli olmalıdır… Bölümlere ayırdığı parçaları kura ile paylaştırması yaratıcılığının en güzel örneklerindendir.

Hippodamos gibi kökleri ilk çağlara uzanan bir kent planlamacı hemşerimiz olmasına rağmen, ilçemizin kendine özgün bir estetik yapıya kavuşamadığı için üzgünüz ama o kadar da karamsar olmamamız gerekir diye düşünüyorum…

Didim, tüm bunlara rağmen kurtarılabilir… Estetiği ön plana alan genel bir restorasyon çalışması yapılabilir… Yerel yönetimlerin bunu uygulamaya yetkisi vardır diye düşünüyorum… Öncelikle görüntü kirliliği oluşturan unsurlar yok edilmelidir… Kademe kademe mevcut yapılarda dış cephe, boya, duvarlar bir düzene sokulabilir… Bunu yapabilecek akademik kariyerli kent planlamacılarına ihtiyaç vardır…

Diğer önemli unsurda, bundan sonra yapılacak binalarda her türlü estetik yapının –özgünlüğün- uygulanması için çalışılmalıdır… Özellikle güneş enerji panelleri çatılara gömülü olarak tasarımlanmalıdır…

Kısacası bu konuda yazılacak çok şey var… Bu toprakların ilk kent planlamacısı Hemşerimiz Hippodamos’du. Planlamasını yaptığı Miletos, Preine bugün bile kalıntılarıyla ören yeriyle büyük ilgi toplamaktadır…

Didim’e estetik yönden güzellikler katılması dileğiyle…

 

 
Toplam blog
: 1410
: 1053
Kayıt tarihi
: 04.11.06
 
 

Emekli öğretmenim ve  emeklemeye devam ediyorum.  Emeklilik yaşamın sonu değil, yaşama yeni amaçl..