- Kategori
- Eğitim
Dil Gelişimini Etkileyen Faktörler
Dil yeteneği ile zihin yeteneği arasında doğru orantı bulunur.İki yaşına kadar çocuğun çıkardığı sesler zeka arasında bir ilişki bulunmaz.İki yaşından sonra dil gelişimi ile zeka arasında bir ilişki vardır.Erken konuşan çocukların ,genellikle zeka açısından normal ya da normalin üstündedir..Zeka düzeyi yüksek olan çocuklar,düşük olan çocuklara oranla daha kısa sürede konuşmayı öğrenerek belirgin dil üstünlüğü gösterir.
Şiddetli ve uzun süreli hastalıklar çocuğun dili kullanmasını bir ya da iki yıl geciktirebilir.Hastalık nedeniyle başkaları ile iletişim azalması da dil kullanımının gecikmesine neden olur.
Çocuğun konuşmaya teşvik edilmesi ve cevap vermeye cesaretlendirilmesi dil gelişimini olumlu yönde etkiler.
Çocukla konuşmak,oyun oynamak,dil gelişimini etkilerve destekler.Dilin yapısal sistemindeki gelişmeler önemli ölçüde çocuğun yetişkinlerle yaptığı konuşmalar sürecinde olur.Ana-Baba ya da başka bir yetişkinle sürdürülen soru -cevap alışverişleri ,çocuğun bilmediği dil yapılarını öğrenmesini sağlar.
Çocuğun dil potansiyeli ,sosyal çevre tarafından beslenir.Dil gelişimi okunan kitap ile orantılıdır.Ailede tek çocuk geç konuşur.
Çocuklarda dilin kullanılması (0-12 yaş ) arasında iletişimin boyutlarında olması gerekenler:
1-Konuşma yoluyla başkalarının söylediğini anlamak.
2-Kendi dağarcığını geliştirmek.
3-Sözcükleri doğru olarak telafuz etmek
4-Anlaşılabilir bir cümle yapısını kavramak
Üç-dört yaşlarında kelime hazinesi ortalama 1000 civarındadır.
beş-altı yaşlarında kelime hazinesi ortalama 2000 civarındadır.
Erkek çocukları kız çocuklarına göre konuşmayı daha geç öğrenirler.
Öğrenmeyi bilen çocuklar dil gelişimini ve dil öğrenmeyi daha iyi yapar.Öğrenmeyi gerçekleştirmesi için gerekli koşullardan birisi genel bir uyarılma halidir ve öğrenen kişi değişim halindedir.Öğrenmede güdülenmede önemlidir.