Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Temmuz '07

 
Kategori
Dil Eğitimi
 

Dil öğretiminde drama

Dil öğretiminde drama
 

Dil öğrenimini ne kadar doğal bir ortamda gerçekleştirebilirsek o kadar zevkli ve kolay öğrenilebilir bir hale getiririz. Özellikle amacı yabancı dili konuşma ve dinleyip anlama yetilerini artırmaya yönelik çalışma yapmak isteyen gruplarda drama ile öğretim çok verimli olacaktır. Bu çalışmaların grupların seviyesine uygun, öncelikle grubu besleyip onlara verileni kavratacak daha sonra da yaratıcılıklarını da destekleyerek dili kullandırtacak şekilde planlanması önemlidir. Buradan yola çıkarak keyif alarak hazırlayıp sunduğum, verdiğim eğitim ve dersler sonrasında olumlu geri bildirimler aldığım bir çalışmamın planını sizlerle paylaşmak istiyorum.

Seçilen konu 7 kişilik ve 1 sayfalık bir oyun. (İdeal bir dil öğrenim sınıfında en az iki en fazla da üç grup bu çalışma için uygun olacaktır. 14-21.)

Oyunun en önemli özelliği cümlelerin bir derste tüm öğrencilerin rollerini ezberleyecek kadar kısa ve seviyelerine uygun olması. Bunun için yazılmış birçok oyun bulunabileceği gibi öğretmen tarafından sınıf sayısı, konu ve amaca yönelik kısa oyunlar yazılıp kullanılabilir.

Bu oyunda onların hareket ve mimiklerini kullanarak öğrenecekleri ve öğretecekleri yeni kelimeler de yer almakta ancak öğretmen hiçbir açıklama yapmayarak öğrencilere sadece rehberlik edecek.

Isınma ve Güdüleme

Drama çalışmalarında en önemli adımlardan birisi de öğrencileri konunun içine alıp ısındırmaktır. İlk anda ellerine verilen bir şeyi canlandırmalarını istemek onları ürkütebilir ya da konuya uzak olduklarından kendilerini oyuna yeterince veremeyebilirler. Özellikle de bu tür bir çalışma grupla ilk kez yapılacaksa bu bölümde öğretmene bir hayli iş düşer. Ancak eğitmenin inancı ve enerjisini katarak yapacağı güdülemeyle bunun üstesinden kolayca gelinebilir.

Bu bölümde öğrencilere oyunu okutmadan ya da dinletmeden önce konuyla ilişkili 3 ya da 5 soru soruluyor. (Yaptığım çalışmada ben anlatıcının kullandığı ilk cümleyi tahtaya yazıp onun üzerinde yorum yaptırıyor ve ona yönelik sorular soruyorum.)Yanıtları alırken yapılan dilbilgisi (gramer) hatalarını düzeltmekten sakınıyoruz. Bu onları rahatlattığı için katılımı artırıyor. Ancak her durumda olduğu gibi kesin kurallar koymak olası değil. Eğer cümlenin yapısı oldukça bozuk gelirse, uygun olan düzelme tekniklerini kullanarak cümleyi toplamasına yardım edebiliriz.

Konuya giriş

Bu bölümde verilecek konu ile ilgili bağı kurarak oyuna giriyoruz.

İçeriğinden bazı kelimeleri çıkartılmış ve yerlerine boşluklar koyulmuş oyunu dağıtıyorum. (Bu boşlukları sınıfınızın seviyesine göre artırıp eksiltebilirsiniz.) Onlardan beklentim ikili gruplar halinde oyun üzerinde kafa yorarak boşlukları doldurmaları. Bunun için gruba 2-3 dakikalık bir süre tanıyorum.

Hep birlikte boşluklara koyulan kelimeleri paylaşıp konuşuyoruz. Bu oldukça zevkli ve eğlenceli bir hale gelebiliyor. Paylaşım yapılırken çıkarılan kelimeleri vermiyorum. Planıma göre dinleme alıştırması yapacağım ve yanıtları bir sonraki adımda oyunu CD çalardan dinleyerek bulacaklar.

Ancak oyunu dinletme şansınız yok ise bunları siz tamamlayabilirsiniz.

Konunun Sunumu

Bu adımda oyunu dinleterek boşlukları doldurmalarını ve gerekli değiştirmeleri yapmalarını istiyorum. Böylece dinleme alıştırmasını öğrencilerin tümü odaklanarak yapacaklar. Bu da hem telaffuz hem de dinlediğini anlama yetilerini geliştirmede onlara fayda sağlayacak. Aynı anda tüm öğrenciler dinleme bağlamında aktif hale geliyorlar.

Bu alıştırma için öğrencilere en az iki, bir de son düzeltmeleri yapmaları için üçüncü kez dinleme yaptırmanızı öneririm. Seviyeye göre dinleme yapılırken CD çaları ya da teybi durdurup başlatabilirsiniz.

Bu bölümün sonunda yanıtları paylaşıyoruz ve konunun sunumu amaca yönelik gerçekleştirilmiş oluyor.

Hazırlık

Daha önceden hazırladığım oyunda kullanabileceğimiz şeyleri (örn. gözlük, baston, takma bıyık vs.) çıkartarak sıranın onlarda olduğunu söylüyor ve 7’şer kişilik grupları oluşturuyorum. On dakikalık sürede rolleri paylaşacak, oyunu hazırlayacak, prova yapacak ve sunacaklar.

(Eğer grup lise ya da ergenlik çağındaki gençlerden oluşuyorsa değişik tepkiler almak olasılığı yüksek. Örn “Yok artık.”, “Yani şimdi biz mi?”, “Bari kapıyı kapatalım yoksa okula rezil olucaz.” gibi. Ancak sabırla oluşturacağımız olumlu bir ortamda yapılan sunum sonrası yerlerine gelen güvenleri ve o kılıklarıyla kapıyı açıp arkadaşlarına hava atmalarını izlemek de çok keyif verici)

Bu süreçte benim görevim gruplar arasında dolaşarak onları yönlendirmek. Onlardan her cümlede olabildiğince hareket ve mimik kullanmalarını istiyorum. Böylece tümceleri ve yeni kelimeleri vücut dilini de katarak anlamlandırıyor ve yerleştiriyoruz. Sayıca fazla olmayan yeni kelimeler için sözlük kullanabiliyorlar. Biraz önce yaptıkları dinleme doğrultusunda telaffuz problemleri de çözüldüğü için oyunu rahatça hazırlayıp sunacak hale gelebiliyorlar.

Oyunun Sunumu

En eğlenceli bölüme geçtiğimizde mümkünse sınıftaki ışıklandırmayla oynuyorum Duvarların kullanımından sınıftaki tahta, sıra ve masa kullanımına kadar elimizdeki malzemeleri değerlendirerek sahneyi oluşturuyoruz. Böylece sınıf daha doğal bir ortam haline gelmiş oluyor.

Gruplar sunumlarını yapıyorlar ve hep birlikte oldukça keyifli anlar geçiriyoruz. Zaman zaman grupları dondurarak bazı yorumlar katmak da sunumları daha zevkli ve paylaşıma açık bir hale getirebiliyor. Bu süreye ve akışa göre ayarlanabilir.

Sunumlar sırasında doğaçlama yaptıklarını izlemek konuyu algıladıkları ve kendilerince yorum katabilir hale geldiklerini gözlemlemek açısından oldukça motive edici.

Tüm sunumlar tamamlandıktan sonra yazma yetisi için de çalışmalarını sağlamak amacıyla oyunun içeriği ya da ana fikri ile ilgili bir tümce hakkında yorum yazmalarını ödev veriyorum.

Okuma, dinleme, konuşma ve sonrasında da yazma alıştırmalarını drama tekniğini ile birleştirerek öğrencilere dört dil becerisini de kullandırttığımız dersimizi bitiriyoruz.

Sağlıklı ve keyifli çalışmalar dileğimle...

 
Toplam blog
: 12
: 3728
Kayıt tarihi
: 19.03.07
 
 

1966 Ankara doğumluyum. Ortaokul ve Liseyi TED Kayseri Koleji'nde tamamladım. Gazi İngilizce Öğretme..