Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Ağustos '10

 
Kategori
Dilbilim
 

Dil yanlışları -2

Dil yanlışları -2
 

1) “Beni korkunç derecede onore ediyor.”
(Edip Akbayram, Haber Türk, 8 Kasım 2009, 20.52)

Önbilgi: ‘korkunç’; çok korkulu, korku veren, dehşete düşüren, müthiş, şaşkınlık veren, çok aşırı, pek çok, güçlü, şiddetli… karşılıkları olan bir kelime. Ama kelime genelde olumsuz anlamda kullanırız. ‘onore etmek’ ise batı dillerinden geçmiş bir kelime.
Doğrusu: Beni son derece onurlandırıyor.

2) “Hiçbir iyilik cezasız kalmaz.”
(Ferdi Tayfur, Kanal 7, 8 Kasım 2009, 21.19)
Doğrusu: Hiçbir iyilik karşılıksız kalmaz. İyilik edenin karşılığı ceza olur mu hiç?

3) “Yüreğinden öpüyorum.”
(Serdem’le Her Dem, Serdem, Kanal 7, 8 Kasım 2009, 15.59)
Eleştiri: Elden, alından, dudaktan, yanaktan öpülür de “yürek”ten öpülür mü yahu?

4) “Çok üstüne düşünce bir parçanın unutuyorum.”
(FOX TV, 6 Kasım 2009, 23.10, Dilârâ )
Eleştiri: Cümlede, kelimeler yanlış yerde kullanıldığı gibi (çok) nesne kullanılmamasından (parçayı) doğan anlatım bozukluğu var.
Doğrusu: Bir parçanın üstüne çok düşünce parçayı unutuyorum.

5) “Bayrak krizinin nihayetlendiğini öğreniyoruz.”
(Haber Türk, 28 Ekim 2009, 14.12)
Eleştiri: “Nihayet” gibi Türkçe olmayan bir kelimenin arkasına Türkçe ek getirilmiştir.
Doğrusu: Bayrak krizinin sona erdiğini öğreniyoruz.

6) Çok da soru var. Arada bakmak fırsatına sahip oldum.”
(Balçiçek Pamir, Haber Türk, 28 Ekim 2009, 21.13)
Eleştiri: İngilizce düşünüp bunu Türkçe kelimelerle ifade etmenin en tipik örneği.
Doğrusu: Çok da soru var. Arada (sorulara) bakma fırsatı buldum.

7) “Artı, orkestra esere girerken siz beklemediniz.”
(FOX TV, Bülent Ersoy, 6 Kasım 2009, 23.11)
Eleştiri: İngilizce “plus”ın Türkçe’ye çevrilmesinden ortaya çıkmış bir kelime.
Doğrusu: Ayrıca orkestra esere girerken siz beklemediniz.

8) “Pop Star’da okunulan iddialı bir eserdi.”
(FOX TV, 6 Kasım 2009, Bülent Ersoy, 23.10)
Doğrusu: Pop Star’da okunan iddialı bir eserdi.

9) “Söylemeyeyim de sürprizin kaçmasın.”
(ATV, Pınar Altuğ, 7 Kasım 2009, 23.25)
Doğrusu: Söylemeyeyim de sürprizin bozulmasın.

10) Osman Tan, Türk Sanat Müziği sanatçısı Ayşe Taş’ın bir şarkı daha söylemesini istiyor. Seyircilere dönüyor:
-Bir tane daha alır mıyız?
(Osman Tan, FOX TV, 6 Kasım 2009, 23.20)
Doğrusu: Bir şarkı daha dinlemek ister misiniz?

 
Toplam blog
: 300
: 1022
Kayıt tarihi
: 13.06.10
 
 

Tarih, edebiyat, şiir, dil ..