Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Haziran '07

 
Kategori
Dilbilim
 

Dilbilgisi

Dilbilgisi
 

Merhaba. Ben nokta. Önemsiz, küçük gibi görünen fakat aslında çok büyük görevleri olan nokta işaretiyim. Söyleyecekleriniz, yazacaklarınız, cümleniz bittiğinde en sona hep ben gelirim. Beni kullanmayı unutursanız, gittiğiniz yol hiç bitmez. Söyleyecekleriniz sonsuza kadar uzanır.

İki nokta üst üste olursak, kardeşim bana yardıma gelmiş demektir. Çünkü, söyleyecekleriniz henüz bitmemiştir ve bir açıklamanız var demektir. Mesela bir kelimenin anlamını açıklayacağınız zaman biz iki kardeşi kullanabilirsiniz.

Sevgili virgül benim en yakın dostumdur. İki cümle arasına koyabilir, bir eşyayı nitelerken istediğiniz kadar virgül kullanabilirsiniz. Mesela; sarı, yeşil çizgili, küçük, bağcıklı ayakkabılar. Cümle okunurken vurgulara dikkat edilmesi gerektiğini hatırlatır.

Bazen ben noktaya, virgül yardıma gelir ve noktalı virgül oluruz. İki nokta üstüste nasıl kelime anlamı açıklıyorsa, noktalı virgül de bir cümlenin açıklaması varsa kullanılır. Cümle aralarında biz iki nokta hoş durmuyoruz. Açıklayıcı bilgisi olan bir cümleniz varsa noktalı virgülü kullanınız lütfen.

Ünlem işareti beni biraz yorar. Kıgınlıkta, sevinçte, hayret ve şaşkınlık belirtmek istediğinizde ünlemi kullanabilirsiniz. Kafamın üstüne gelip dikilince, kaçacak yer ararım laf aramızda.

Soru işareti çok önemlidir. Eğer soru işaretini kullanmazsanız, soru sorduğunuzu nereden bilebiliriz? Siz cevabı düşünürken, ben de biraz dinlenmiş olurum.

Özel isimlerde ekleri ayırmak için lütfen üstten ayıran işaretini unutmayın. Çünkü sonra bize çok kızabilir özel isimler. İstanbul' da, Atatürk' le...vs.

Üç nokta, en gizemli olanımız. Cümle başında kullanırsanız eğer, ortadan bir paragraf almış olabilirsiniz demektir. Yani yazılanın satırbaşı olmadığını gösterir. Cümlenin sonuna koyarsanız, söylenecek çok söz vardır anlamına gelir.

Parantezler ise, cümle arasında ek bir bilgi verecekseniz çok işinize yarayabilir.

Gördüğünüz gibi hepimiz çok önemliyiz. Bizleri kullanmazsanız yazınız, hiç tadı olmayan bir yemeğe benzer. Anlatmak istediğiniz hiçbir şey anlaşılmaz. Bizleri doğru yerlerde kullanmayı sakın unutmayın.

 
Toplam blog
: 265
: 642
Kayıt tarihi
: 15.01.07
 
 

1974 İstanbul doğumluyum. Yüksekokul mezunuyum. Bursa'da yaşıyorum. Her zaman yazıp defterler, aj..