Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Ekim '10

 
Kategori
Blog yazarları tartışıyor!
 

Din eğitimi devlet gerçekten laik olduğunda sorun olmaktan çıkacaktır...

Din eğitimi devlet gerçekten laik olduğunda sorun olmaktan çıkacaktır...
 

1924 Anayasası'nda “din eğitimi”yle ilgili bir ifade bulunmuyordu ama “Devletin dininin İslam olduğu” kayıt altına alınmıştı.

80. madde “Hükümetin gözetimi ve denetlemesi altında ve kanun çerçevesinde her türlü öğretim serbesttir” derken 75. maddede "Hiçbir kimse felsefi inancından, din ve mezhebinden dolayı kınanamaz. Güvenliğe ve edep törelerine ve kanunlar hükümlerine aykırı bulunmamak üzere her türlü din törenleri serbesttir” diyordu.

1961 Anayasası'nın “Vicdan ve din hürriyeti” başlıklı 19. maddesinde yer alan düzenleme:

Din eğitim ve öğrenimi, ancak kişilerin kendi isteğine ve küçüklerin de kanuni temsilcilerinin isteğine bağlıdır.”

1982 Anayasası'nda 24. maddede geçen bu düzenleme şu hale geldi:

Din ve ahlâk eğitim ve öğretimi Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır. Din kültürü ve ahlâk öğretimi ilk ve orta-öğretim kurumlarında okutulan zorunlu dersler arasında yer alır. Bunun dışındaki din eğitim ve öğretimi ancak, kişilerin kendi isteğine, küçüklerin de kanunî temsilcisinin talebine bağlıdır.

AİHS’ne Ek 1 nolu Protokol'ün 2. maddesinde :“Hiç kimse eğitim hakkından yoksun bırakılamaz. Devlet, eğitim ve öğretim alanında yükleneceği görevlerin yerine getirilmesinde, ana ve babanın bu eğitim ve öğretimin kendi dini ve felsefi inançlarına göre yapılmasını sağlama haklarına saygı gösterir.” deniliyor.

Türkiye’deki din eğitimi gelişimine bakıldığında anayasaları oluşturan süreçlerin belirleyici olduğu görülür. Dünyaya egemen olan iktidar anlayışı ve Türkiye’ye yansımaları ile birlikte ele alındığında konu daha gerçekçi bakış açılarıyla irdelenebilir.

Çağdaş yaklaşım, devletin eğitim ve öğretim alanında yükleneceği görevleri yerine getirirken, ana ve babanın bu eğitim ve öğretimin kendi dini ve felsefi inançlarına göre yapılmasını sağlama haklarına saygı göstermesidir.

Devlet farklı inançları, kültürleri yok sayarak belli bir inancı, mezhebi resmi ideolojisinin gereği olarak topluma dayatamaz.

Ülkede din eğitimi konusunda yaşanan sorunlar devletin gerçekten laik ve bilimsel eğitim anlayışını benimsememesinden ibarettir…

 
Toplam blog
: 1114
: 827
Kayıt tarihi
: 28.09.06
 
 

Ankara'da yaşar, dünyalı,aynadaki görüntüsüne muhalif, vicdan hesapları yapmaktan yorgun, yaşanıl..