Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Haziran '12

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Dinleyicinin vedası

Dinleyicinin vedası
 

Radyolarda, dergilerde duyup, okusam da en çok klasik müzik dinleyicisine rehberlik ettiği “Dinleyicinin Kitabı” ile tanıdım Üner Birkan’ı.

Bu kitap, Milliyet Blog’da yazdığım blogların bir çoğuna klavuzluk etmiştir. Ve aynı kitap, (diğerlerini bilmiyorum) Antalya Devlet Senfoni Orkestrası’nın konser notlarına da kaynaklık etmektedir.

Bir söyleşide kitapla ilgili soruya şu yanıtı veriyordu Üner Birkan :  “Bu kitabı yazarken, Türk dinleyicisinin konserlerde veya radyo, televizyon veya CD dinlerken çalınan eser hakkında bir bilgi edinmesini sağlamasını amaçladım. Çok uzun yıllardan beri Türk konser dinleyicisinin bazı gereksinimleri olduğu izlenimini edinmiştim. Bir konsere giderken o konserde çalınacak eserler hakkında bilgi sahibi olmak bir zorunluluktur. Ülkemizde bu zorunluluğu giderecek başvuru kitaplarının sayısı çok azdır ve yetersizdir. Onun için “Dinleyicinin Kitabı”nda batı müziği bestecilerinden 135 kadarının eserlerini ele aldım ve açıkladım. Bizim bestecilerimizden de 40 kadarının eserlerini açıklama imkânını buldum. İlk baskısı Borusan tarafından 2000 yılında yayımlanmış olan “Dinleyicinin Kitabı”nın piyasada mevcudunun tükenmesi nedeniyle çok arandığını gördüm…”

Bir dostu Klasik Batı Müziği Grubu’nda şunları  paylaşmış(izin almadığım için adını yazmadım) Üner Birkan’la ilgili: “Ülkemizde çok sesli-çok çizgili müziğin yaygınlaştırılmasına yaklaşık 60 yıl emek vermiş değerli müzik eleştirmeni-müzik adamımız Üner Birkan, Toprağın Şarkısı’nın Abschied’ini söyleyerek dün yakınlarına, dostlarına, müzik ve sanatseverlere “veda” edip engin ve sessiz Mahler derinliklerine doğru yeni bir yola çıktı.”

Gerçekten de, her klasik müzik dinlemek isteyene rehberlik edecek önemli bir eseri ortaya koyan ‘müzik dostumuza’ gecikmiş te olsa bir teşekkür etmeliyim. Aslında bu yazı bir müzik sever tarafından ‘vefa’ adına yazılmış bir ‘veda’ yazısıdır.

Sağlığında iletemediğim bir teşekkürü, aramızdan ayrıldığı şu günlerde, bu dinleyici vedasıyla birlikte iletiyorum.

Ailesi ve yakınlarına başsağlığı dilerim.

Işıklar içinde yatsın.

***

Üner Birkan kimdir?

1934 yılında Elazığ’da doğan Üner Birkan, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi mezunuydu. Maliye Bakanlığı’nda Hesap Uzmanı olarak görev yapmasına karşın, tercihini özel sektörden yana kullanarak devlet memurluğundan ayrıldı. Ülkemiz sanayiinin önemli firmalarında çalıştıktan sonra emekli olup serbest çalışmaya başladı. İzmir’de, Yeminli Müşavir olarak iş yaşamını sürdürdü.

Müzik mesleği değil hobisiydi. Ülkemizde yayınlanan çeşitli gazete ve dergilerde müzik yazıları ve  çevirileri yayınlandı. Milliyet Sanat Dergisi’nde 25 yıl yazdı. En son, ülkemizde yayınlanan en nitelikli klasik müzik dergisi(*) Andante’nin yayın danışmanlığını yapıyordu. Ünlü orkestra şefi Charles Münch’ün Ben bir Orkestra Şefiyim adlı eserini Türkçe’ye çeviren Birkan’ın, Sevda-Cenap And Vakfı yayınlarından İdil Biret’e Armağan adlı kitabı yayınlandı. Geniş kapsamlı müzik dinleyicisi rehberi olan Dinleyicinin Kitabı da 2000 yılında Borusan yayınları arasından çıktı.

 

Kaynak : Dinleyicinin Kitabı’ndan yararlanılmıştır.

(*) Bu değerlendirme Üner Birkan tarafından Dinleyicinin Kitabı’nda yapılmaktadır.

 

 
Toplam blog
: 355
: 1099
Kayıt tarihi
: 16.05.07
 
 

1960 Ankara doğumlu bir Çankırılıyım. İşimin burada olması nedeniyle, Antalya'da yaşamaktayım. Ti..